Tänkte byta takplåten på mitt fritidshus. Har nu börjat fundera på om jag inte skulle ändra takvinkeln från 18 till 27 samtidigt. Att bygga om takstolarna känns inte som ett alternativ. Tänkte snickra de nya stolarna själv.
Vad tror ni om att låta de gamla sitta kvar och skruva de nya takstolarna i de gamla?
Skulle det underlätta arbetet eller...?
Vinden använder jag bara för att lägga lite överblivet virke på.

Ska framöver tilläggsisolera fasaden och då åker jag ju på att förlänga dagens takstolar om jag inte byter ut dem mot längre och brantare.

/Michael
 
En arbetskamrat till mig gjorde precis som du funderade på. Han spikade/skruvade fast de nya takstolarna mot de gamla, och när han lagt på spånt och takpapp, sågade han ner de gamla takstolarna. På det vi kunde han behålla en stor del av taket intakt innan det nya taket var klart.
Själv skulle jag nog öka takvinkeln ytterligare så får man större möjlighet om man vill inreda övervåningen.
 
Tack för svaret. Låter lovand att fler har provat på det och fått ett bra resultat.
Tyvärr får jag bara ha ett inrett plan enligt de föreskrifter som gäller för området. Frågan är hur långt man kan tänja på det... Vi får se.

/Michael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.