Hej,
Tänkte dra nätverkskabel i befintliga rör där det idag går telekabel.
Planen är att knyta ihop telekabel och skala fram ett par ledare i nätverkskabeln och knyta ihop och dra ut telekabeln. Jag har köpt glidmedel för ändamålet och telekabeln är redan ruckbar så jag bedömer förutsättningarna är goda bara inte knuten går av mitt i röret.

Kan någon dela med sig av en bra knut/teknik för ändåmålet?
Misstänker att elektriker har en bra lösning för detta men jag har haft problem med att googla fram en beskrivning.

Tack på förhand.
 
Jag brukar skala kablarna ungefär lika långt, göra ett vik på mitten på nya kabeln, sedan ett vik nära isolering på gamla. För ihop viken så de låser i varann, sedan viker du tillbaka så du gör ett helt varv på gamla kabeln. Snurra sedan ihop båda kablarna längs med den nya. Tejpa sedan hårt.

Men gör så gott du kan och tejpa sedan hårt med eltejp så går det nog!
 
Och det viktigaste av allt, se till att du får hjälp av någon som matar/skjuter på.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Välkommen till forumet!
Som ovan skriver är det inte så svårt att lyckas med detta.
Kompletterar ovanstående svar med att tänka på att inte tejpa för mycket heller. Helst bara fåtal varv och hårt. Blir diametern för stor så får du problem. Likaså, du vill se till att tejpen skyddar så att det inte sticker ut någon tråd som kan bli en hulling när det passerar skarvar.
Det elmont skriver om att vara två är oftast en förutsättning för att det ska lyckas. Se även till att ni har möjligheten att kommunicera med varandra hela tiden så att båda är beredda att stanna om någon märker mycket motstånd för då kan det löna sig att gå tillbaka en liten bit och försöka igen.
Jag har dragit om mycket i gamla telerör i huset och ibland är det väldigt tajta böjar på rören men med lite envishet brukar det gå bra.
 
E elmont skrev:
Och det viktigaste av allt, se till att du får hjälp av någon som matar/skjuter på.
Barn talk som man använder till barnrumpor: ett jättefint glidmedel till allahanda rördragningar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.