Har ett timmerhus om 50 m2 där bärlinorna i golvet är helt vita av mögel. Stått öde i ett antal år och två lager plastmattor de senaste 20 åren. Jag skall gjuta betongplatta i torpargrunden med leca och cellplast under. Plattan kommer hamna höjd med undersidan på syllen i syfte att också sänka golvet något.

Jag är orolig för att ev fukt i sockeln går upp i syllen (timret). Jag tänker att jag skall dra kallasfalt på utsidan, därefter 5 cm cellplast och slutligen tjockputs på detta.

Jag skall tilläggsisolera utsidan så vägglivet kommer funka. Vad tror ni om min oror och min lösning?
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Talar du om risken för fuktvandring från naturstenssockeln upp i syllen? Beskriv en sektion genom grunden, inklusive platta och ursprunglig sockel. Fukt i syllar är ju ett klassiskt timmerhusproblem. Många gånger är problemet att regnvatten uppifrån blir stående. Lösningen var ofta att välja kärnved till syll. Här i Blekinge är alla syllar till äldre hus av ek.
 
Tackar!
Yes. I dagsläget är det jord och betongsockeln står på stora stenar ca 50 cm under marknivå.
Ny (tänkt) platta uppifrån och ner:
1 Armerad betongplatta.
2 Cellplast
3 Kapillärbrytande skikt
4 Plast
5 befintlig jord

Utifrån och in: (Samma under som ovan jord.)
1 Armerad puts.
2 Cellplast
3 fuktisolermatta i syfte att skapa luftspalt
4 befintlig sockel
5 fuktisolermatta (tjärpapp?)
6 dränerande material, cellplast eller betong beroende på vart man tittar.

Fuktisolermatta tänker jag ger luftspalt både på insida och utsida vilket möjliggör borttransport av fukt som då inte går upp i syllen. Isoleringen på utsidan syftar till att minska fukttrycket på insidan där det inte kommer nånstans.
Naturligtvis lägger jag dränering och makadam till marknivå i samband med detta?

Hur låter det? Är det kontraproduktivt med isolermatta både på insida och utsida?
 
Jag trodde det var en gråstenssockel, men med betong blir det enklare. Jag utgår från att den nya plattan och murens överkant ligger på samma nivå. Låt frigoliten gå upp på sockelns insida (behöver inte vara så tjockt) så att plattan blir avskiljd ur rörelsesynpunkt. Isoleringen av sockeln är mest en fråga om att hindra köldbryggor utifrån. Utöver vad jag skrev ovan tycker jag därför det räcker med punkterna 1-4. Däremot behöver du ju ha en fuktspärr ovanpå sockeln i form av syllpapp, antagligen en åtgärd på sikt om du har befintliga syllar utan mellanliggande isolering.

Ett bra sätt att visualisera detta är att rita upp en skalriktig detaljsektion genom grundens ytterkant.
 
Jag tackar för ditt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.