Hej!

Vi är i sluttampen med att få nytt tak på vårt hus. Det är ett falsat plåttak (mera system). Idag när jag kom hem från jobbet hade montörerna skruvat dit vår takstege. Tyvärr har de satt den typ mitt emellan våra två skorstenar, jag hade ju önskar två stegar, en till varje skorsten. Jag skulle nu vilja be dem höra om det men jag känner inte till bestämmelserna gällande avstånd mellan takstege och skorsten. Är det nån som vet? Finns det en länk till nåt regelverk som jag kan hänvisa till hade det givetvis varit perfa!

Jag har sökt runt på nätet efter info om detta men tyvärr inte hittat nåt konkret.

Tack för er hjälp!
 
Rickard.
Vilket avstånd är det du vill veta? Det ska finnas en stege eller annan plattform i direkt anslutning till skorstenen så det enkelt går att sota från den.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vilket avstånd är det du vill veta?
Hur lång det får vara mellan stegen och skorstenen. Alltså, när sotaren klättrat hela vägen upp till nocken, hur långt får det då vara till skorstenen?
 
Rickard.
Har jobbat med tak några år men aldrig hört om något exakt mått på detta, om ingen gångbrygga eller annan platform finns ska takstegen vara direkt bredvid skorstenen så sotaren enkelt kan utföra jobbet från stegen, sotaren ska aldrig behöva kliva ut på taket.
 
Rickard.
Rickard. Rickard.ag skrev:
[länk]

Här står det max en meter vilket jag tycker känns väldigt långt.
Perfekt! Precis vad jag behöver. Det betyder att de monterat en takstege som jag inte kan använda utan att komplettera med takbrygga.

Tack för din hjälp!
 
Rickard.
En stege och en brygga kan vara en bättre lösning än två stegar både estetiskt om du frågar mig och för sotarnas säkerhet/enkelhet. Men jag vet såklart inte dina förutsättningar.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
En stege och en brygga är ofta en bättre lösning än två stegar både estetiskt om du frågar mig och för sotarnas säkerhet/enkelhet. Men jag vet såklart inte dina förutsättningar.
Ja, det har du kanske rätt i. Jag bor i en skånelänga med ganska rejäl vinkel på taket. Jag vet inte hur säkert det hade känts att balansera på en takbrygga längst upp på nocken mellan två skorstenar. Jag ska kolla med sotaren imorgon om hur de vill ha det. Sen är det kanske osmidigt att behöva klättra upp för två olika stegar. Men vi får se vad de säger.

Återigen, tack för din input!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.