M
Jag har inget jättestort hus men ingen direkt öppen planlösning och jag har 10 brandvarnare. Läser ibland om villabränder där folk inte haft brandvarnare, är det mig eller dom det är fel på? Är det overkill med 10st? Har även 2 brandfiltar och 6 brandsläckare, är jag onormal?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Igen och 8 till
  • Laddar…
Sannolikt har du fler brandvarnare än genomsnittet men om det får dig att känna dig tryggare är det väl bara att köra. Stör rimligen inte någon annan heller.
 
  • Gilla
blomknopp och 5 till
  • Laddar…
F
Kom att tänka på honom som hade fullt med kikhål i ytterdörren.
 
  • Haha
Sockerhög
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Jag har inget jättestort hus men ingen direkt öppen planlösning och jag har 10 brandvarnare. Läser ibland om villabränder där folk inte haft brandvarnare, är det mig eller dom det är fel på? Är det overkill med 10st? Har även 2 brandfiltar och 6 brandsläckare, är jag onormal?
Jag har åtta brandvarnare monterade + två till som ska upp! Dock bara en brandsläckare än så länge :)(y)
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
M
Hur många har ni andra? För mig ser det ut såhär. En i varje sovrum, 5st. En centralt placerad i hallen ovanför källartrappan som är kopplad till gsm-larmet. En i ”gillestugan”, en i hobbyrummet, en ovanför elcentralen och slutligen en i garaget.
Jag resonerar att dom flesta utrymmena är avgränsade med stängda dörrar, och är utrymmet slutet och det börjar brinna så kan det ju få fäste ganska friskt innan röken sprider sig till nästa utrymme och om det är där först som brandvarnaren sitter så är det ju tack o hej om man inte blir varnad förrän då.
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
optimum
Jag har 4 st, 2 våningar och 2 typer.
1 på var våning som är anslutna till Verisure och 1 på var våning av typ som kommunicerar med varandra.

Jag tycker du inte har för många. Är dörrar stängda blir det lätt en rätt så utvecklad brand innan de utanför dörren larmar.

2 större brandsläckare, pulver och en brandfilt.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Vi har i nuläget 6st varav 2 är kopplade till hemlarmet och de resterande är sammankopplade med varandra. Ska komplettera med några fler. 4 brandsläckare, 1 brandgult och en utrullningsbar brandstege. Är hellre överförsiktig än död :)
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Fulkemisten
Har bara två brandvarnare. En uppe och en nere i hallarna ovan och nedom trappan. Den nere sitter ovan elcentralen. Alla sovrum i anslutning till dessa hallar. Kanske borde skaffa fler känner jag, i sovrummen, då blir det 5 totalt.
Brandsläckare har jag 4 av, alla pulver. Två 6 kg i hallarna vid brandvarnarna, en 2 kg i verkstaden och en 2 kg i bilen. Hänger en brandfilt i städskåpet också. Kanske borde jag utöka till en 6 kg i verkstaden och lägga den jag har där så att jag har 2 + 2 kg i bilen.
Bra tråd. Det fick mig att fundera till utan att oroa mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
faf
  • Laddar…
optimum
Och givetvis byter man batterier varje år så slipper man gå upp mitt i natten och slita ut batterier för att få tyst på pipandet.

Dock inte göra som en barnfamilj gjorde för något år sedan. De hade tagit ned brandvarnaren och pillat ut batteriet och sedan lagt den i ett köksskåp. Så jäkla hemskt. Alla omkom.
 
Fulkemisten
Japp. Jag byter batteri varje första advent när ljusstakarna åker fram. Passar även på att motionera kulventilerna vid vattenmätaren då. Tradition...
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Jag har hund som är brandvakt
 
  • Ledsen
Himax
  • Laddar…
Är det någon som har utvändig siren kopplat till sitt brandlarm, som inte är en del av ett larmsystem typ Verisure etc ?

Självklart viktigtast att eventuella människor som är inne i en byggnad som börjar brinna blir varslade. Men vad med bränder som inte uppdagas förens flammerna slår långt över taknocken ?
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Hur många har ni andra? För mig ser det ut såhär. En i varje sovrum, 5st. En centralt placerad i hallen ovanför källartrappan som är kopplad till gsm-larmet. En i ”gillestugan”, en i hobbyrummet, en ovanför elcentralen och slutligen en i garaget.
Jag resonerar att dom flesta utrymmena är avgränsade med stängda dörrar, och är utrymmet slutet och det börjar brinna så kan det ju få fäste ganska friskt innan röken sprider sig till nästa utrymme och om det är där först som brandvarnaren sitter så är det ju tack o hej om man inte blir varnad förrän då.
En av de vanligaste platserna för brand att börja är i tvättstugan, jag har kompletterat med en där, tänk dock på att det är en dammig och fuktig miljö, så den håller inte lika länge.
 
Hunden tycks vara vaken nattetid och sova dagtid.

Har ärligt talat en brandvarnare i varje rum som kommunicerar. Tjuter en, tjuter alla. De tjuter varje gång frun ställer mig vid spisen.:thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Himax Himax skrev:
Är det någon som har utvändig siren kopplat till sitt brandlarm, som inte är en del av ett larmsystem typ Verisure etc ?

Självklart viktigtast att eventuella människor som är inne i en byggnad som börjar brinna blir varslade. Men vad med bränder som inte uppdagas förens flammerna slår långt över taknocken ?
Nä, men ska bygga upp ett smart hem med brand och inbrottslarm samt siren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.