Hej! Bor i en villa som tidigare har varit en kontorslokal. Har därför hur många par trådar som helst som kommer från marken. Hur ska jag identifiera vad som är inkommande bredband??

Bifogar en bild. Den övre kabeln är inkommande.

Stort tack i förhand!

Med vänlig hälsning Jakob
 
  • Rörigt nätverk av kablar och ledningar i en före detta kontorslokal där den övre kabeln är markerad som inkommande bredband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag TROR att bredbandsanslutningen inte är paketerad med kraftkablar. Vad jag vet finns 3 alternativ.
1. Fiber
2. Ethernet
3. Koax

Om anslutningen gjorts detta årtusende är fiber mest troligt. Om du lyckas få reda på vilka leverantörer som har sin utrustning i gatan utanför borde de kunna tala om för dig vem som dragit anslutningen till ditt hus. Den som dragit anslutningen vet också vart avlämningspunkten är.
 
Om du menar vilket par som är aktivt i den Kablen så är det nog bara din nätägare som vet det
 
In till en egen fastighet är det väl antingen fiber eller ADSL över telefonledning?

Skulle något bredband vara aktiv nu?

Du får väl kolla med Telenor vad de kan leverera? Det står ju inkommande Telenor på väggen.
 
Ska försöka förklara bättre.

Jag har ett ADSL bredband via telefonlinjen. Bredbandet levereras av Telenor.

Problemet är att bredbandet kommer via ett par trådar medans jag har 100 par att välja mellan. Behöver veta vilken kabel som är aktiv.
 
C
Kolla in 25 pair color code: https://en.wikipedia.org/wiki/25-pair_color_code
Första paret är blå/vit, andra orange/vit, tredje grön/vit osv.
Om du kollar plintarna ser du att en av dem har trådarna anslutna i den ordningen.
Så där skulle jag börja, sen får du mäta eller prova dig fram med modemet och se om du får signal. Är ju inte nödvändigtvis så att de kopplat in det första paret. Även om det förvisso vore logiskt.
 
Det är bara Skanovas entreprenörer som får pilla i kopparnätet så antingen hör du av dig till dem eller så går du genom Telenor så kanske du slipper betala.

Edit
Ja alltså om du vill få hjälp från andra änden så att säga. GDS-lösningen är väl ett teleabbonemang, 2 sladdar med krokodilklämmor, en telefon, en mobiltelefon och tålamod.
 
Redigerat:
Ligger det ett telefon abb på samma som ADSL så går det att ringa till numret och när det går fram signaler snabbt kortsluta par efter par fram tills det kopplar fram samtal. Ev skulle det gå att se en frekvens med en multimeter som kan mäta frekvens på det paret som är aktivt.
 
Jag hade mätt volt DC. Det borde vara ca -48V på paret som är aktivt.
Det borde gå fortast att söka paret genom att mäta med en prob och den andra ansluten till skyddsjord.
Man hittar bara den tåt med minusspänning. Den andra har ca 0V och tvinnad med den första.

Har man otur ligger det kvar flera linjer inkopplade och spänningssatta, fast inaktiva.

Annars ingår väl 1:a jack i Abb....
 
Misstänker att linjespänningen på 48V DC bara gäller om man har analogt teleabonnemang aktivt. Kör man endast ADSL försvinner nog likspänningen.
 
A alfista skrev:
Misstänker att linjespänningen på 48V DC bara gäller om man har analogt teleabonnemang aktivt. Kör man endast ADSL försvinner nog likspänningen.
Det behöver du inte misstänka - Det är så om de sköter stationsunderhållet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.