Jag har hittat ett underbart litet hus på internet, men det har inget badrum (och ingen toalett). Det finns ett fungerade kök med el och vatten. Nu undrar jag om någon har en aning om vad det skulle kosta att bygga ett badrum med toalett, badkar eller dusch.

Man vill ju gärna kunna uträtta sina behov i sitt eget hus ;)
 
Ska du bygga till eller bygga i bef hus? Glöm inte bort godkänd avloppsanläggning, trekammarbrunn eller likn, om det inte går att koppla till det kommunala...
När jag frågade om kostnad för trekammar fick jag uppgift om ca 50.000.

/Pillan
 
50 000 tycker jag låter mycket för en trekammarbrunn. 30 000 har jag hört, det går säkert att få billigare än så oxå.
 
Bob_the_builder
...eller varför inte göra allt själv för 20?
Ett Uponor-paket med 3-kammarbrunn och infiltration finn på Rinkabyrör och K-rauta för 10-11 tusen. En minigrävare kan man hyra en helg för 3-4 tusen. Några lass grus och sand i olika dimensioner kan man ordna för några tusenlappar till. Ta-da!

Åter till ursprungsfrågan: om man lejer hantverkare kan det nog kosta ca 100 000 och uppåt beroende på materialval och speciallösningar. Om du köper material och gör det mesta jobbet själv kan du säkert komma undan med 20-30 tusen (elektriker (och även rörmokare om du inte själv är van) får du lov att ta hjälp av)).
 
Om ni inte har någon avloppsansläggning så börja med att kolla med er kommun om vilken typ av anläggning som är godkänd!

Trekammarbrunn räcker verkligen inte i alla kommuner. Där vi bor krävs infiltrationsanläggning plus trekammarbrunn. I vårt fall låg grannens brunn för nära (kommunen kräver 60 m från vattentäkt), så vi fick godkänt att installera ett minireningsverk istället (ca 40000 kr + vad det kostar att lägga ner det). Nu löste det sig så bra för oss att hela området går ihop och gör en gemensam stor infiltrationsanläggning istället! Alla hushåll (17 st) måste ändå ha en trekammarbrunn på sina tomter. Infiltrationen kostar oss runda slängar 20.000 kr, sedan tillkommer kostnaden för en trekammarbrunn på tomten. Trekammarbrunnen kostar 6500 kr + moms + vad det kostar att lägga ner den i marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.