Hej på er.

Vi har ett hus från 54. I trädgården finns en "bunker" med en pump till egen brunn. Vattnet har sedan letts in till huset därifrån. Idag har huset kommunalt vatten och brunnen används bara som bevattning till trädgård. (Just nu är den trasig dock). Jag förstår inte riktigt hur det fungerar, men i tvättstugan i husets källare finns en strömbrytare för att slå på pumpen i den där bunkern. Vattnet leds sen in till en hydrofor (???) i tvättstugan och sen tillbaka igen till bunkern och upp i en vattenkastare över bunkern. Över bunkern har man placerat ett växthus.

Min fundering är huruvida man kan använda bunkern som jordkällare. Det är ett stort till synes outnyttjat utrymme. Dock är där ganska fuktigt. Och där bor hundratals STORA och små spindlar. Jag tror att fukten dels beror på att vi bytte ut "luckan" de haft tidigare mot en tät lucka, den innan bestod av lösa enstaka brädor som lagts över hålet ner till bunkern.

Vad tror ni. Kan man utnyttja utrymmet tros?

Bilder tillagda. Dock har jag för tillfället ingen stege tillgänglig, så det kunde vara bli bilder uppifrån.
 
  • Växthus placerat över en gammal bunker med synlig pump och bevattningstillbehör, omgivet av en överväxt trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthusinteriör med diverse trädgårdsredskap och dunk, öppen dörr till underjordisk bunker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täckt brunnsingång med en lucka av träbrädor på betonggrund i en trädgård, nära växthuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning till en trädgårdsbunker med en synlig pump och sladdar, insyn från ovan med betongkanter och delvis synlig stövel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inifrån en öppen betongbunker med en vattenpump och diverse rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över en tom betongbunker med sladdar på golvet, fuktfläckar och en trasig pump i ena hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en fuktig betongbunker med pump och rör, möjlig förvandling till jordkällare diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
tommib
En sån trådstart bara skriker bilder.

Troligen går det att använda men det kan behöva anpassas lite.
 
tommib tommib skrev:
En sån trådstart bara skriker bilder.

Troligen går det att använda men det kan behöva anpassas lite.
Nu finns det lite bilder. Behövs det fler? Andra?
 
tommib
Inte för att svara på frågan men väl för att det är en så cool grej.

Det där borde du kunna konvertera till en jordkällare. Det svåra är väl egentligen att en jordkällare normalt har dubbla dörrar för isoleringen. Här står det ett växthus över så det kanske kan fungera som luftbuffert. Själva taket är också så tjockt att det borde gå att sätta en isoleringsplugg under luckan.

Det du behöver ordna är något slags ventilation, både tilluft och frånluft. Det kanske blir svårt men du ser ju ut att kunna komma åt taket på konstruktionen även utanför växthuset.

Börja med att installera en termometer/hygrometer där nere och håll koll på hur utrymmet beter sig.


Det måste nästan varit någon som tänkt att den skulle bygga ett skyddsrum någon gång, har svårt att se varför man skulle bygga en sån konstruktion bara för en brunn.
 
[

tommib tommib skrev:
Inte för att svara på frågan men väl för att det är en så cool grej.

Det där borde du kunna konvertera till en jordkällare. Det svåra är väl egentligen att en jordkällare normalt har dubbla dörrar för isoleringen. Här står det ett växthus över så det kanske kan fungera som luftbuffert. Själva taket är också så tjockt att det borde gå att sätta en isoleringsplugg under luckan.

Det du behöver ordna är något slags ventilation, både tilluft och frånluft. Det kanske blir svårt men du ser ju ut att kunna komma åt taket på konstruktionen även utanför växthuset.

Börja med att installera en termometer/hygrometer där nere och håll koll på hur utrymmet beter sig.


Det måste nästan varit någon som tänkt att den skulle bygga ett skyddsrum någon gång, har svårt att se varför man skulle bygga en sån konstruktion bara för en brunn.
Ja, det var min första tanke oxå, att det nog är nåt sort skyddsrum-tänk.

Ja, utifrån framför växthuset kan jag ta mig ner genom taket. Och sen då kanske gräva längs med utsidan av väggen för att sätta ett ventilationsdon vid golvet i bunkern. Låta ett rör leda upp ventilationsluften genom marken och upp ovanför marknivå?!
Jag tror det blir dumt med ventilationshål i taket inne i växthuset?! Där blir ju så varmt på sommaren

Hålet för luckan har två avsatser att vila på. Vi har bara en i markhöjd att stå på. Men man borde ju egentligen kunna ha en lägre oxå, för att på så vis isolera emellan dem.

Har alltid drömt om en jordkällare. Tänk om jag har en närmre än jag kunnat ana
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.