Vi är på gång att köpa hus med nyrenoverade våtutrymmen. Jag blir dock skrämd av att våtutrymmena är gjorda svart, och har nedslag på besiktningsprotokollet: uppstickande brunsmanschetter, lite bakfall och saknade skvallerrör på de vägghängda toaletterna. Vi har dock haft en extra besiktning av dessa utrymmen, av en som var expert på ämnet, och han menar att det ser bra ut trots omständigheterna och att sannolikheten för skada är ganska låg.

Jag vet att försäkringsbolagen inte går in och täcker eventuella fuktskador när intyg saknas, men jag vill ändå höra om ni har erfarenhet av att några försäkringsbolag varit "snällare" än andra?
 
  • Gilla
Parkeringsvakten
  • Laddar…
T
T torgas skrev:
Vi är på gång att köpa hus med nyrenoverade våtutrymmen. Jag blir dock skrämd av att våtutrymmena är gjorda svart, och har nedslag på besiktningsprotokollet: uppstickande brunsmanschetter, lite bakfall och saknade skvallerrör på de vägghängda toaletterna. Vi har dock haft en extra besiktning av dessa utrymmen, av en som var expert på ämnet, och han menar att det ser bra ut trots omständigheterna och att sannolikheten för skada är ganska låg.

Jag vet att försäkringsbolagen inte går in och täcker eventuella fuktskador när intyg saknas, men jag vill ändå höra om ni har erfarenhet av att några försäkringsbolag varit "snällare" än andra?
Håll dig borta från Länsförsäkringar, dom hittar kryphål överallt, detta gäller inte endast hemförsäkring, bil, villaförsäkring, livförsäkring etc. Dom var uppe på plus nyligen att dom försökt mygla.
 
Det har ingenting med intyg att göra och det är inget som behövs. Vid skada så görs en besiktning och visar denne på att skadan orsakats av fel i utförandet så kan det bli problem. Inte annars. Man behöver så att säga inget intyg på att allt är rätt gjort. Det kan lika gärna vara felaktigt även om man har en hel bunt med fina intyg och då får man inget iallafall.
Har du haft utrymmet besiktigat av någon och det står klart att det mesta är ok så lär det knappast vara nån fara på det viset.
Det man får vara observant på är ju utförandet i brunnar, Där är försäkringsbolagen stenhårda, Minsta lilla fel där så skyller de på det så finns det möjlighet att korrigera sånt nu så gör det. Det kan ju som sagt handla om att skära rent och korrekt och återmontera ring eller nåt sånt.
 
Tack för svar! Det går tyvärr inte att korrigera felen eftersom det är så pass nygjort att det sitter som berget. Vet inte alls hur jag ska förhålla mig till nedslagen... Vi gillar ju huset, och jag vet inte om det ska falla på att ett försäkringsbolag inte skulle täcka om det skulle bli en fuktskada. Svårt,
 
Finns det bilder på arbetet?
 
Ge ett bud efter vad huset skulle vara värt med badrum som behöver renoveras.

F-bolagen är nog inte så sugna på hjälpa till om man hittar bakfall samt felaktiga brunnar.
 
Som sagt risken att det skall bli problem pga. de fel du beskriver är rätt låg. Jag antar att det är "utsickande" manschett, inte "uppstickande"? Det är i så fall fel, men ett väldigt vanligt fel. Det beror på att den som utfört det inte ville investera ca. 100 kr på en skärmall som behövs om man skall få rätt storlek på hålet i manschetten...

Det man kanske skall vara mer oroad över är vilka mer fel det kan finnas om utföraren har varit så amatörmässig på de väldigt få punkter där det går att se att dte är fel. Här känns det som 100% fel på det som går att inspektera, eller kanske bara 70%, det finns ju trots allt en brunnsmanchett, även om den är felskuren.

Om man lite grovt tänker sig 50% (troligen överdrivet) risk för en vattenskada inom 10 år? Då kanske en prutning motsvarande 20% av kostnaden för ett nytt badrum är rimlig. Man kan göra en lite mer matematisk kalkyl, 5% risk för skada inom ett år, fullt värde, 5% andra året till 95% värde osv.
 
Tack för alla svar.

Kan du exemplifiera vad mer som kan vara fel? Syftar du på våtutrymmen då?
 
Nu är jag kanske lite "sen på bollen", men sitter med exakt samma funderingar. Det känns som att så som det svenska systemet är upplagt så köper man ju grisen i säcken så fort man köper ett våtrum, såvida man inte har gjort jobbet själv eller om det finns fotodokumentation och intyg på att jobbet är utfört enligt branschregler. Om man har utfört jobbet själv så återstår det ju dock för nästa köpare att köpa grisen i säcken i sin tur.

Som jag eventuellt kan se när jag tittar på hemförsäkringar så sticker if hemförsäkring ut lite bland sina konkurrenter på så sätt att de ersätter skador i våtrum även om våtrummet inte är byggt enligt branschstandard, dock mot en förhöjd självrisk. Från if hemförsäkrings villkor FÖR BOSTADSRÄTTER (2021-04-25):

Särskild självrisk Vid läckageskada som ersätts enligt 3.3. F och G: 3 000 kr. – Badrum, duschrum eller annat våtutrymme som har golvbrunn: Om skadan beror på att det inte är byggt enligt den byggnorm och de branschregler samt branschens råd och anvisningar som gällde vid byggnads- eller installationstillfället är självrisken 10 %, dock lägst 10 000 kr. Om våtrumscertifikat finns gäller inte den förhöjda självrisken.
Jag tar inget ansvar för giltigheten i informationen i detta inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.