Om man vill göra köksskåp själv av plywood:

1. Vilken tjocklek borde man använda? 15mm är lättast att få tag på men efter att jag googlat runt lite så låter det som att man behöver mer 18mm eller 21mm?

2. Vilken kvalite behövs om man ändå skall måla över den? BB/X är lättare att få tag på men är den "fin nog"?

3. Är det, av ekonomiska anledningar, mer logist att använda MDF? Jag är rädd att det ska få vattenskador, bli skadat lätt om man använder det till lådor och att det ska bli förstört så fort man dragit en skruv i ett hål mer än en gång. Om jag ska bygga nåt själv vill jag ju att det ska hålla i åratal liksom.
 
S
Använd 20 mm limfog i furu så får du hållbara stommar.
 
S sinuslinus skrev:
Använd 20 mm limfog i furu så får du hållbara stommar.
Hur kommer det sig att man aldrig hittar någon amerikanare som gör sitt kök av limfog? Det är därifrån man får mest info om gör det själv projekt men dom använder alltid enbart MDF eller plywood. Om jag förstår det rätt så är limfog inte lika vanligt där borta men är det bättre material än plywood i detta fallet?
 
Fulkemisten
Jag har byggt halva mitt kök (överskåp och lite andra specialhyllor/skåp) av 18 mm limfog. Bakstycken i 4 mm plywood och fasta hyllplan. Blev superbra. En del skulle säga furuångest - jag anser att ful folie är än mer ångest. Bra beslut att göra egna skåp, det är dessutom superkul.
Vad det gäller underskåpen så blev det faktiskt spånskiva då jag var rädd att för breda skivor av limfog skulle slå sig. Kanske obefogat?
Hemmagjorda köksskåp av limfog med öppna hyllplan, bakstycken av plywood, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Go for it!
 
  • Gilla
H.Blom och 7 till
  • Laddar…
Har byggt samtliga köksskåp av Byggmax limfog för ca 10 år sedan, inga som helst problem
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
S
A Adkit skrev:
Hur kommer det sig att man aldrig hittar någon amerikanare som gör sitt kök av limfog? Det är därifrån man får mest info om gör det själv projekt men dom använder alltid enbart MDF eller plywood. Om jag förstår det rätt så är limfog inte lika vanligt där borta men är det bättre material än plywood i detta fallet?
Borde vara billigare.
Jag kollar inte på amerikanare på YT så jag vet inte.

Jag byggde det här köket till familjen 2012.
Delvis byggda träköksskåp i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsnickeri av köksluckor under tillverkning på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eget byggt lantkök med blå skåp, vit diskbänk, hyllor och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksrenovering från 2012 med öppna blå skåpsluckor och en diskho utan kakel ovanför arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
H.Blom och 11 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja ni, snyggt jobbat. Det är konstigt att prefabricerade spånkök säljer alls...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Borde vara billigare.
Jag kollar inte på amerikanare på YT så jag vet inte.

Jag byggde det här köket till familjen 2012.
Är ramen till dörrarna limfog också eller är det planhyvlat?
 
Öppet köksskåp av plywood med två hyllor som förvarar köksapparater och en rulle hushållspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med plywoodskåp, öppna trähyllor, köksredskap och växter, samt ett barn vid diskbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A Adkit skrev:
Om man vill göra köksskåp själv av plywood:

1. Vilken tjocklek borde man använda? 15mm är lättast att få tag på men efter att jag googlat runt lite så låter det som att man behöver mer 18mm eller 21mm?

2. Vilken kvalite behövs om man ändå skall måla över den? BB/X är lättare att få tag på men är den "fin nog"?

3. Är det, av ekonomiska anledningar, mer logist att använda MDF? Jag är rädd att det ska få vattenskador, bli skadat lätt om man använder det till lådor och att det ska bli förstört så fort man dragit en skruv i ett hål mer än en gång. Om jag ska bygga nåt själv vill jag ju att det ska hålla i åratal liksom.
1 - minst 18 skulle jag säga för stommar.

2 - BB/X skulle jag inte ta, X sidan brukar kunna vara så ojämn och ful, om du vänder alla de sidorna så att de inte kommer synas så funkar det, men annars kommer du få en ojämn yta att måla på, kvisthål mm.
BB/BB skulle jag ta, slipa/grundmåla slipa igen o sen måla.

3 MDF är billigt och särskilt för luckorna väldigt formstabilt, kör du massiva luckor så är det lätt att de slår sig och blir skeva, man kan staga upp dem på baksidan men då behöver staget kunna röra lite på sig och det är inte så enkelt att få till.
Även plywood kan bli skev.

Jag skulle använda limfog till stommarna o sen lamell till luckorna och limma massivträ runtom kanterna. Lite mer jobb men det blir fint :)

Jag la in ett par bilder på mitt kök som jag byggt, mina plywoodluckor har skevat lite
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
S
A Adkit skrev:
Är ramen till dörrarna limfog också eller är det planhyvlat?
Materialet i limfogsskivorns är inte det bästa.
Luckor och lådfronter är hyvlat från finare virke.
 
C cRiTza skrev:
[bild] [bild]

1 - minst 18 skulle jag säga för stommar.

2 - BB/X skulle jag inte ta, X sidan brukar kunna vara så ojämn och ful, om du vänder alla de sidorna så att de inte kommer synas så funkar det, men annars kommer du få en ojämn yta att måla på, kvisthål mm.
BB/BB skulle jag ta, slipa/grundmåla slipa igen o sen måla.

3 MDF är billigt och särskilt för luckorna väldigt formstabilt, kör du massiva luckor så är det lätt att de slår sig och blir skeva, man kan staga upp dem på baksidan men då behöver staget kunna röra lite på sig och det är inte så enkelt att få till.
Även plywood kan bli skev.

Jag skulle använda limfog till stommarna o sen lamell till luckorna och limma massivträ runtom kanterna. Lite mer jobb men det blir fint :)

Jag la in ett par bilder på mitt kök som jag byggt, mina plywoodluckor har skevat lite
hur har du ytbehandlat dina luckor?
Vill bygga lådluckor till badrumskommod och undrar vad man behöver göra för att det ska vara någorlunda tåligt mot skvätt och ånga.
Kan det räcka med linoljevax? Finns ett vitpigmenterat som jag tycker blev väldigt snyggt på plywood när jag gjorde en bordsskiva!
 
JeppeMcKenzie JeppeMcKenzie skrev:
hur har du ytbehandlat dina luckor?
Vill bygga lådluckor till badrumskommod och undrar vad man behöver göra för att det ska vara någorlunda tåligt mot skvätt och ånga.
Kan det räcka med linoljevax? Finns ett vitpigmenterat som jag tycker blev väldigt snyggt på plywood när jag gjorde en bordsskiva!
jag har använt Osmo hårdvaxolja sidenmatt.
Linoljevax går säkert lika bra!
 
  • Gilla
Björkebo Frösön och 1 till
  • Laddar…
C cRiTza skrev:
jag har använt Osmo hårdvaxolja sidenmatt.
Linoljevax går säkert lika bra!
Hej!
Jätte fint kök! Jag undrar hur har du satt ihop stommarna? Lim eller skruvar?
 
A Amer Angbjörk skrev:
Hej!
Jätte fint kök! Jag undrar hur har du satt ihop stommarna? Lim eller skruvar?

Hej, tack.
Lim och spik faktiskt :)
 
Tack för svaret! Det ser inte ut att du har fräst något i botten skivan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.