??? Vi planerar att bygga nytt hus i ett område där Myresjöhus äger tomterna. Man får välja fritt ur deras sortiment och det är helentrepenad. Får grannarnas hus hamna hur nära vår tomtgräns som helst? Har man något att säga till om eller får man finna sig i att tex hamna bredvid ett mastodonthus som brer ut sig som en amöba över tomten??
 
Detaljplanen säger hur nära tomtgränsen huset får planeras. Som regel är det 4.5 m men i många områden där tomterna är väldigt små så måste husen placeras närmre tomtgränsen. Sen kan man få tillstånd (inte överallt) att placera huset närmretomtgränsen men då måste man ha grannarnas medgivande.
 
4,5 meter från tomtgräns gäller som regel, förråd, garage etc. som inte räknas som bostadhus brukar man med grannens tillåtelse kunna placera närmare tomtgräns. Så svaret är att ni inte löper den risken att grannen får bygglov på att bygga vid tomtgräns.

Vad det gäller mastodonthus kan det ju också finnas skäl till att han inte får uppföra detta om det markant försämrar för grannar med ljus, sol och insyn.
 
Ja men om det är Miresjöhus som köpte tomten och styckade kan dom har get tillstånd till någon av köparna att bygga närmare grannen. Det bästa är att fråga hur de ligger till med säljaren och få papper på det.

Jag har varit med om att köpa ett hus där dom hade styckat tomten, och när jag frågade var huset skulle stå, visade säljaren ute på tomten.

När huset kom det visade sig att deras entré till huset var 3.5 meter från vår tomtgräns.

Mitt råd, lita inte på vad dom säger, begär ett skrivet papper. Det är det enda som håller.
 
Vadå skull en hustillverkare ge lova som inte kommunen kan ge?

Även styckade tomter ingår ju i detaljplanen och det finns ju regler för hur detta skall gå till, sedan söker man väl bygglov på traditionellt sätt, eller?
 
Jag trodde ett viktigt skäl till att inte placera hus för tätt var av brandsäkerhet. Detta har jag fått förklarat för mig var primärt varför man sällan tillåter bostadshusen ligga tätare än 9 meter, förråd, garage etc är inte lika viktigt.

Men bygglov är ju offentliga handlingar så är man osäker gå det ju att hämta uppgifterna från kommunen. Jag tog själv kopior på samtliga sökta bygglov som fans på tomterna som omger våran innan vi lämnade in vårat.
Detta beroende på att tre av tomterna ej var bebyggda då, idag är endast en obebyggd.
 
Det är precis som Pelle säger. Hustillverkarna gör lätt för sig.
I samma område som vi ska bygga, finns ett område av nybyggda hus. Flera av dom har inte 4.5 till grannen. Husen är jätte nära varandra.

Jag tror inte att köparna gick och godkände varandras bygglov.
Det var redan bestämd när dom köpte paketet.
 
Om det är Myresjöhus som äger tomterna behöver dom inte fråga någon. Bara sig själva.

Hustillverkarna brukar ha det klart innan dom börjar att sälja området. ;D 8)

Jag skulle be dom en redogörelse på papper hur dom har godkänt bygget på tomterna. Får man inte det, kan man kolla med komunen. Dom har säkert fått in alla papperna för nybyggnadskartan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.