Hej,

håller på att slipa ner lacken på ett gammalt sideboard med fanér i vad jag tror är körsbär.
Överväger möjligheten att färga in träet då jag vill komma från den röda tonen.

Är det någon som har erfarenhet av att färga in ädelträ med tex Osmo dekorvax eller någon annan produkt?

Tack på förhand.
 
Ola C Ola C skrev:
Ja det fungerar utmärkt, använder det relativt ofta på tex ek men körde det tidigare även på ask, se exempel här [länk]

Vill du bara ha det ljusare eller du vill helt ändra färg?
Jag vill göra det mörkare. Frågan är om ek och mindre exotiska träslag skiljer sig från körsbär? Har fl själv god erfarenhet av att färga in furu med Osmo dekorvax.
 
Glebster2 Glebster2 skrev:
Jag vill göra det mörkare. Frågan är om ek och mindre exotiska träslag skiljer sig från körsbär? Har fl själv god erfarenhet av att färga in furu med Osmo dekorvax.
Ingen större skillnad, körsbär är inte direkt exotiskt o borde reagera normalt på dekorvax.
 
Ola C Ola C skrev:
Ingen större skillnad, körsbär är inte direkt exotiskt o borde reagera normalt på dekorvax.
jag är egentligen av samma mening men efter att Osmo själva inte rekommenderat dekorvax ville jag ha en second opinion. :)
 
Glebster2 Glebster2 skrev:
jag är egentligen av samma mening men efter att Osmo själva inte rekommenderat dekorvax ville jag ha en second opinion. :)
Vad va anledningen till att dom inte rekommendera dekorvax?
 
Ola C Ola C skrev:
Vad va anledningen till att dom inte rekommendera dekorvax?
De gav inte direkt någon vetenskaplig förklaring utan skrev ’Det blir smetat.’, vad nu det innebär.
 
Liten uppdatering; idag hade jag äntligen tid att lägga på dekorvaxet och resultatet blev...perfekt. Förstår verkligen inte osmos kommentar.

Duttande på vax här och var och fördelade det sedan med en vit svamp. Slutligen torkades ytan ’torr’ med en liten frottétrasa från Ikea.

Om någon dag finns det förhoppningsvis tid över att lägga på ett lager ytvax. Återstår att se om jag går på sidenmatt eller helmatt. Någon som har erfarenhet och kan rekommendera det ena framför det andra?
 
Glebster2 Glebster2 skrev:
Liten uppdatering; idag hade jag äntligen tid att lägga på dekorvaxet och resultatet blev...perfekt. Förstår verkligen inte osmos kommentar.

Duttande på vax här och var och fördelade det sedan med en vit svamp. Slutligen torkades ytan ’torr’ med en liten frottétrasa från Ikea.

Om någon dag finns det förhoppningsvis tid över att lägga på ett lager ytvax. Återstår att se om jag går på sidenmatt eller helmatt. Någon som har erfarenhet och kan rekommendera det ena framför det andra?
Nä jag förstår inte heller deras kommentar o kunde inte alls se varför det inte skulle fungera.

Är det mörkt trä hade jag nog inte kört på matt (som jag annars föredrar). Jag började med matt på mitt svarta sovrumsgolv och det blev en dimmig/frostig look och det svarta trädde inte riktigt fram. Ljusa träslag uppvisar inte alls detta fenomen.
 
Jag valde dekorvax i valnöt och med körsbär i botten är det relativt mörkt, dock inte alls lika mörkt som vårt golv med dekorvax i ebenholts. Gissar på att jag ligger på brytpunkten då både matt och sidenmatt kan fungera utan mjölkiga bieffekter av det matta.

Blir till att fundera vidare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.