Hej!

Vi hyr ett hus där uppvärmningssystemet är vedpanna som är kopplad till 4 stycken ackumulatortankar.
Trots att vi eldar kontinuerligt så försvinner värmen i huset snabbt även fast vi har kvar varmvatten i kranarna.
Vi misstänker att tanken längst bort från pannan är den som går till vår vattenburna golvvärme då den har en egen pump, tar längst tid att få upp temperaturen på vid eldning samt svalnar snabbast.
I nuläget eldar vi för mer än vad vi hinner förbruka för att få en behaglig temperatur i huset. Vi skulle klara oss på två tankar för varmvatten och en för golvvärmen och undrar därför om det går att koppla ur en av tankarna på egen hand eller om man måste ha hit en rörmokare?

Skulle verkligen uppskatta lite råd och tips! :)
Tack!
 
  • Etikett på en ackumulatortank med märkningen BORÖ, inklusive teknisk info som typ, tillverkningsnummer och effektdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ackumulatortankar och kopparledningar i ett uppvärmningssystem med en trästol i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett uppvärmningssystem med vedpanna, rörledningar och mätare i ett husets pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett värmesystem med vedpanna och kopparledningar anslutna till en ackumulatortank, med pumpar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nu är jag ingen expert. Så ta det med en nypa salt. Men jag hade två ack.tankar kopplade till varandra och för att stänga av den ena så vred jag av på kranen på röret som går ut i botten av tanken.
Så hade jag vart du hade jag testat att stänga av den jag vill ha av och sedan ha koll på mätarna o de andra medans jag eldar.

Men spontant känns det som att systemet inte är kopplat rätt om en tank får släppa all värme och de andra håller full temp. Hela anledningen till att man har flera ack.tankar är ju att de ska jobba som en enda större volym. Och det för att man ska kunna elda upp mycket värme och sedan portionera ut den under längre tid.
I mitt hus satt det pelletsbrännare som kunde tända och släcka vid behov och därför var en rekommendation att endast köra på 500L acktank istället för 1000L så därför vred jag av den ena. Den med varmvattenslingan fick vara aktiv.
 
  • Gilla
JockePJ
  • Laddar…
Är inte det där sånt man ringer hyresvärden om?
Är han så glad i att du kopplar om i värmesystemet?
 
  • Gilla
Karlars
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Är inte det där sånt man ringer hyresvärden om?
Är han så glad i att du kopplar om i värmesystemet?
Tjo!

Han är inte så haj på detta heller. Så vi sammarbetar för en lösning. Givetvis gör vi inget utan hans godkännande då det är han som betalar. Skriver här för att få gratis konsultation, så gott det går! :)
 
Att det tar lång tid för att få upp tempen på den tanken är för att den är sist på returen till pannan, vatten går lättaste vägen och då suger det mest från dom första i ordningen, för att få det bra ska röret ( returen ) som ligger vid golvet från pannan kopplas in vid den sista tanken med EL-patronerna, det går även att manuellt få till det, genom att stänga ventilerna på dom tankar som är närmast pannan, samt hålla koll på temperaturerna och öppna när det verkar vara fullt i dom två som är öppna, lite riskfullt kanske att bara elda och gå därifrån. Går att få till det med automatik.
 
S
Nu verkar det ju som tilloppet från pannan går först till sista tanken, vilket borde ge samma rörlängd till varje tank, s.k. Tischelmann princip.
 
S Stegatorparn skrev:
Nu verkar det ju som tilloppet från pannan går först till sista tanken,
Jepp är nog så, men som sagt vatten går alltid lättaste vägen och flödet ( returen ) kommer att vara stark från dom första tankarna och då blir det inget kvar för laddningen till 1 och 2 , laddningen går förbi med kanske 80 %, en liten del går naturligtvis in i tank 1 och 2.,men kan inte få upp tempen på dom som sig bör.
 
kulle
Vill du koppla ur en tank så stänger du bara kulventilen i botten
 
Det är lite motsägelsefullt att tanken längst bort kallnar först men att ni har varmvatten då det är just i denna tank som varmvatten (VV) tas ut.

Om ni eldar mer än ni förbrukar så borde pannan ganska snart koka...
Däremot så utnyttjar ni kanske inte tankarnas hela volym som värme/energi-lager.

Bra balans på vattenflödet till respektive tank är viktigt, men det ska inte vara för perfekt. Tekniktanken, här sista tanken, som har VV-beredare/slinga (+elpatroner) kommer att ”förbruka” mer, sjunka mer i temperatur än övriga. temperaturen ska utjämnas med självcirkulation från övriga. Hur bra det fungerar påverkas av rördragning, längd, T-kopplingar, krökar och radiatorflödet.

Jag tycker det låter skönt att ha lite varmt duschvatten kvar när det är kallt och utkylt i huset. ;)

Har ni identifierat alla prylar anläggningen?
Bild på ett värmesystem med kopparledningar, etikettering och komponenter som cirkulationspump och shuntmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad har ni för shunt-styrning?

Hur kom ni fram till 500L skulle räcka till uppvärmning och att det skulle behövas 1000L till varmvatten? Det låter konstigt.

Dessutom sitter det en cirkulationspump (vv pump) på varmvattnet vilket tyder på att det är ett stort hus, eller åtminstone långa tappvarmvattenledningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.