Hej,

Vi funderar på att köpa en 70-tals enplansvilla. Det är ett renoveringsobjekt men vi har ännu inte varit på visning. Det vi är kluvna till är planlösningen.

Vi vill gärna ha en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum så vi tänkte att vi eventuellt skulle byta plats på sovrum 2 samt sovrum 3 med vardagsrummet och öppna upp köket.

Vad tror ni om detta? I en perfekt värld hade vi gärna haft en tvättstuga på detta plan och helst badrum närmare sovrummen men vi är rädda för för höga renoveringskostnader.

Andra idéer kring planlösningen mottages också väldigt gärna.

Snälla hjälp oss. Tusen tack
 
  • Ritning på en 70-talsvilla med tre sovrum, vardagsrum, kök, badrum, WC och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte vilja ha toalettdörr rätt ut i vardagsrummet/köket, det känns konstigt.
 
Väggen som går längs med hela huset i mitten är med stor sannolikhet bärande. Så det är inte så enkelt att riva ner väggar.

Vad är det för grund på huset? Kanske kan flytta köket till sovrum 1 istället.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib
Det är ju två trappor på ritningen. Är det måhända enplans med källare?

Enklaste lösningen är troligen att byta plats på kök och sovrum 1 men det skapar en uttalad korridor där. Dessutom bör man väl byta fönstret som annars blir rätt litet.

Här hemma kallar vi öppen planlösning för skilsmässoplanlösning. Fundera verkligen på om det verkligen är något ni vill ha. Visst, planlösningen nu är kanske inte helt optimal men den är ärligt talat inte så dum heller.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Jag läser som en kratta, vet inte varför jag fick för mig att det var två plan. :thinking:
 
tommib
Rimligen så är det ju två plan, entreplan och källarplan.

Jag skulle inte avskriva väggen i mitten som bärande ändå, det beror på husets bredd och taktyp. Den ser dock tunn ut på ritningen för att vara bärande. Gissar att det är en murstock i vardagsrummet (den svarta klumpen).
 
Det är entréplan samt källare. Bifogar även denna ritning. Tack för era svar :)
 
  • Svartvit ritning av ett hus med källare, inklusive gillestuga, bastu, pannrum och andra utrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att det är ett traditionellt envåningshus med källare och dom har oftast fackverktakstol. Hjärtväggen behöver inte nödvändigtvis vara bärande. Allt går att göra det är bara en fråga om pengar... Ändrad rumsindelning kan påverka t ex fönster i fasaden. Ändrad placering av badrum kräver att man kan komma ner med avlopp och koppla på i källaren. Det går nog också att lösa.
 
tommib
Risken är att hjärtväggen blivit bärande med tiden. Det går som sagt att lösa.

Älskar alla biytor i källaren, önskar att jag hade det i mitt hus.
 
Ja biytorna är fantastiska. Vad tror ni om kostnad på att flytta köket till sovrum 1. Blir det lättare och billigare alltså eftersom det finns källare?
 
Gammelnörden
Hade väggen till pannrummet linjerat med väggen till sovrummet så hade det kanske blivit "lättare och billigare". Men oavsett hur ni gör så blir det varken lätt eller billigt. Flytten av köket skapar en kostsam dominoeffekt när man börjar riva och ska återställa. Det är flera golv som påverkas, fasaden och fönster ( är det tegelfasad springer kostnaden iväg...), ventilation och det ska byggas ett nytt föräldrasovrum och eventuellt en tvättstuga mm. Är det dessutom slitna ytskikt i utrymmena i övrigt så kanske dessa känns ännu sjaskigare i kombination det nya och så springer renoveringsivern i väg med plånboken.;) Dessutom krävs Anmälan till kommunen för ändrad planlösning och då måste ni följa tillgänglighetskraven vilket i sig kan starta en egen dominoeffekt. T ex storleken på flyttat sovrum blir mindre för att korridoren måste vara 130 cm bred, tvättstugan blir större än tänkt av samma skäl, kommunen ställer krav på avställningsyta för rullstolar och ingång och dörrbredder mm mm...
Sedan tillkommer också kostnaden för dubbla boenden under renoveringen, samt har ni inte varit på visning har ni kanske inte tillgång till besiktningsprotokollet och det i sig kan bjuda på extrakostnader och huset beskrivs redan i första inlägget som ett renoveringsobjekt. Det är oftast inte billigt med renoveringsobjekt om man inte kan göra i princip hela jobbet själv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.