Hej,

Planerar för en ny värmepump, en luft-vatten pump från Panasonic. Värmer idag enbart med el.

Jag vill att pump, samt utedel ska komma så långt från mitt boningshus som möjligt då jag har möjlighet att placera dem i och vid en ekonomibyggnad bredvid huset.

De två alternativ jag funderar på är:

(1) Gräva ner kulvertrör som leder vattnet mellan boningshus och ekonomibyggnad (ca 18m)

(2) Behålla pumpen i huset och istället dra kylrören mellan ute- och innedel en längre sträcka (ca 10-12m)

Någon som har någon bra reflektion kring ovanstående alternativ? Möjligt? Större eller mindre energiförlust.

MVH / Jonas
 
Blir det en pump med allt i utomhusdelen eller en pump med värmeväxlare inomhus?
 
Jag tycker inte något av dina förslag är bra. Förluster samt frysrisk är min anledning, kan också bli problem med oljeretur om du gräver ner gasrören. Dessutom är det inte att rekomendera att lägga canbus i samma rörgrav som starkström, blir märkligheter i styrningen då. Så gräv brett isåfall.

Sätt utdelen nära innedelen, sätt en spalje eller något annat om du inte vill se den.
 
Det går att lägga rör i backen men det gäller att det är välisolerat och man får räkna med att tappa lite effekt
 
Det går köldmedie i gasform och retur i vätska, men även lite lite olja. Därför man inte vill ha krokar som fällor i returen till kompressorn. Fråga en kyltekniker vad han tycker, din idé kanske går utmärkt, eller inte.

Kulvertar fungera utmärkt men du har en förlust, ett oisolerat 22mm rör tappar 25 w/meter vid 20C omgivningstemp (vid 40C framledning)om jag kommer ihåg rätt. Du kan säkert halvera det med isoleringen, å andra sidan är det inte 20C en halvmeter ner i marken snarare 0-8C. Fjärrvärmeverk struntar i om de tappar 20% på vägen ut till kunden, är ju ofta spillvärme de använder.

Om du ska dra vatten, så se till att du kan ställa styrningen så att den går frostsäkert, dvs att när det exvis är under 0C så går laddpumpen kontinuerligt. Har du inte det och får problem med pumpen och den stannar så kan utedelen frysa sönder. Det tar några dagar med minusgrader att frysa så är relativt ovanligt. Jag har bara varit med om det 1 gång på 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.