N
B bobygg789 skrev:
Hej och tack för svaret! Nätar/armerar jag gipsbruket ?
Nej, man man varken nätar eller armerar gipsbruk.
Personligen avskyr jag gipsbruk för det är så himla kletigt att hålla på med.
C bruk skulle jag hellre använda.
Angående utomhus så använder man c bruk där också då b bruk blir för hårt.
A eller B bruk ska man ha på sockeln.
 
N neo11 skrev:
Nej, man man varken nätar eller armerar gipsbruk.
Personligen avskyr jag gipsbruk för det är så himla kletigt att hålla på med.
C bruk skulle jag hellre använda.
Angående utomhus så använder man c bruk där också då b bruk blir för hårt.
A eller B bruk ska man ha på sockeln.
Man får hålla isär gipsbruk och gipsputs.
Gipsputs kan och bör man visst armera med plastnät.
 
N
X xLnT skrev:
Man får hålla isär gipsbruk och gipsputs.
Gipsputs kan och bör man visst armera med plastnät.
I mina ögon är gipsbruk å gipsputs samma sak.
Webers gypsum heter gipsbruk på k-rauta å gipsputs på beijer och det va det bruket jag syftade på.
Har aldrig sett någon armera det.
Så du får gärna förtydliga skillnaderna mellan gipsputs och gipsbruk och vid vilka förhållanden man ska
armera med plastnät.
Plastnät känns ju inte speciellt starkt för att använda som armering.
Glasfibernät används ju vid tunnputs (EF bruk), kanske är det du menar?
 
N neo11 skrev:
I mina ögon är gipsbruk å gipsputs samma sak.
Webers gypsum heter gipsbruk på k-rauta å gipsputs på beijer och det va det bruket jag syftade på.
Har aldrig sett någon armera det.
Så du får gärna förtydliga skillnaderna mellan gipsputs och gipsbruk och vid vilka förhållanden man ska
armera med plastnät.
Plastnät känns ju inte speciellt starkt för att använda som armering.
Glasfibernät används ju vid tunnputs (EF bruk), kanske är det du menar?
Gipsbruk brukar man normalt lappa och laga med, medans gipsputs putsar man väggar med.
Ja, det vad glasfiberarmerandes jag syftade på, känns som plast och skiljer sig markant mot metallbiten man använder till tjockputs.
Alla tillverkare rekommenderar att man armerar för att motverka sprickbildning.
 
N
Naturgipset appliceras manuellt eller med lämplig putsmaskin. Kan läggas på i ett enda påslag i tjocklek från 2-3mm upp till 60mm utan nätarmering.

Så står det på beijers hemsida under produktinformation weber gypsum gipsputs.
Så alla tillverkare rekommenderar inte det alls, å weber är ju bland dom största.
 
N neo11 skrev:
Naturgipset appliceras manuellt eller med lämplig putsmaskin. Kan läggas på i ett enda påslag i tjocklek från 2-3mm upp till 60mm utan nätarmering.

Så står det på beijers hemsida under produktinformation weber gypsum gipsputs.
Så alla tillverkare rekommenderar inte det alls, å weber är ju bland dom största.
Det där säger ju bara att det går att putsa så tjockt. Prata med dom vad de tycker om armering så får du höra.
 
N neo11 skrev:
Naturgipset appliceras manuellt eller med lämplig putsmaskin. Kan läggas på i ett enda påslag i tjocklek från 2-3mm upp till 60mm utan nätarmering.

Så står det på beijers hemsida under produktinformation weber gypsum gipsputs.
Så alla tillverkare rekommenderar inte det alls, å weber är ju bland dom största.
”webergypsum naturgips kan normalt appliceras i skikt upp till 60 mm i ett påslag. På icke sugande underlag ska ytan primas, se ovan. Dessutom bör du använda armeringsnätet weber 323 nät eller Stucanet vid uppbyggnad i tjockare skikt eller för att förstärka konstruktionen.”

https://www.se.weber/gor-det-sjalv/putsa/putsa-inomhus
 
N
Vilka är dom jag ska prata med? Weber?
Har jobbat som murare i 25 år i stockholm, har använt gipsbruk en del.
Sett på byggen när dom sprutar på gipsputs på alla innerväggar i kåkar och har aldrig sett någon armering.
Hörnlister sätts ju upp.
Såg nu ditt inlägg om att man "bör" armera med ett metallnät,
det är inget som görs vanligen.
 
N neo11 skrev:
Vilka är dom jag ska prata med? Weber?
Har jobbat som murare i 25 år i stockholm, har använt gipsbruk en del.
Sett på byggen när dom sprutar på gipsputs på alla innerväggar i kåkar och har aldrig sett någon armering.
Hörnlister sätts ju upp.
Såg nu ditt inlägg om att man "bör" armera med ett metallnät,
det är inget som görs vanligen.
Ja, weber. När jag pratade med dom för putsning av mitt husbygge så rekommenderade dom armering.
Vad som faktiskt görs på byggen är ju ingen garanti direkt för att det går till som det bör göras.
Det tar ju längre tid att armera än att skita i det.

Armeringen är ju en väldigt billig försäkring mot sprickbildning.
 
N
Du har ju haft fel med allt sen första inlägget, plastnät, och att alla rekommenderar.
Nej, gipsputsen är så hård, och spricker inte. Så spricker den gör den det även med 323 nät.
Men då är det något annat bakom som spricker, och nätet räddar dig inte.

Skulle jag putsa hemma med gipsbruk så skulle jag skita i nät totalt.
Därför att gipsputs inte spricker i den mån att det blir problem.

Man får sprickbildning i vanlig puts alltid,men inte med gipsbruk.

Så sluta prata nu om saker du inte vet, bara för att du pratat med någon försäljare
som är lika okunnig som du..
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Du har ju haft fel med allt sen första inlägget, plastnät, och att alla rekommenderar.
Nej, gipsputsen är så hård, och spricker inte. Så spricker den gör den det även med 323 nät.
Men då är det något annat bakom som spricker, och nätet räddar dig inte.

Skulle jag putsa hemma med gipsbruk så skulle jag skita i nät totalt.
Därför att gipsputs inte spricker i den mån att det blir problem.

Man får sprickbildning i puts, inte med gipsbruk i den form.
Nu får du ju ge dig, jag förklarade att det inte var plast jag avsåg utan glasfiber, det var för att särskilja de i metall jag skrev plast.
Vilken tillverkare skriver inte ut att man inte bör armera gipsputs?
Varför skriver tillverkarna att de rekommenderar gipsputs om man nu inte uppenbart enligt dig inte behöver det?
 
N
Man behöver inte armera gipsputs, så är det bara släpp det.
Men vill du ha hjälp med någon annan putsfråga så hjälper jag gärna till
 
  • Gilla
bobygg789
  • Laddar…
N
Vem rekommenderar dig att använda gipsputs? Jag som murare skulle aldrig använda det i någon form, såvida det verkligen finns en anledning till det?
 
N neo11 skrev:
Vem rekommenderar dig att använda gipsputs? Jag som murare skulle aldrig använda det i någon form, såvida det verkligen finns en anledning till det?
Det är ingen som har rekommenderat mig att använda gipsputs.
Putsbruk C blir väl inte lika slätt som gipsputs blir? Har man då gipsväggar som skiljeväggar så kanske man vill ha det lika slätt.
Att du som murare inte vill använda gipsputs förstår jag, du vill väl ha det så enkelt som möjligt när du jobbar?
 
Jag är amatör men har putsat med ganska mycket olika grejer under de senaste 10 åren. Gipsputs är ju det absolut enklaste i alla moment, bara faktum att man kan prima lite o sen smälla på 5-6cm utan armering och det håller hur bra som helst. Idag har de dessutom lyckas få det hyffsat snyggt då de blandar in en hel del sand i så att de skall efterlikna kalkputs så mycket som möjligt.
Men ingen slår skönheten i en riktig kalkputs, jobbigt för en amatör i jämförelse med gips, men ack så vackert och hållbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.