Hej!

Har läst några trådar på forumet om liknande ärenden, men ville ändå höra vad några mer erfarna själar anser om Min situation.

Har nyss sålt min (första) bostadsrätt, varpå köparen nu hört av sig avseende badrummets skick. Hen har noterat att några silikonpackningar inte håller tätt och vill veta vem som gjort badrummet, när och i första hand undersöka möjlighet till ersättning därifrån, i annat fall undersöka möjlighet till ersättning från mig. Hen verkar vilja göra om hela badrummet om papper inte finns, för att vara på säkra sidan, på uppmaning av ”fackman”, så det inte är något hemmajobb som senare straffar sig...

Badrummet är absolut minst tio år gammalt, jag har bott där nio år och det var verkligen inte nytt när jag köpte, har inte heller uppgifter på när det är gjort. Detta visste köparen om. Om ’felet’ kunnat upptäckas ockulärt av köparen nu borde det väl rimligtvis röra sig om att hen inte fullgjort sin undersökningsplikt? Skicket på lägenheten (inkluderat badrummet) är i paritet med vad som kan förväntas i en gammal fastighet där väldigt få invändiga förbättringar gjorts, så även här tycker jag mig ha köplagen på min sida.

Vad anser ni att jag borde kunna förvänta mig att döma av ovan?

Tack på förhand!

/novis på köplagen
 
Silikonpackningar? Har du fått något krav från köparna ? Jag skulle inte vara orolig. Låter som en rookie eller besserwisser som kommer försöka klämma dig på pengar. Som du beskriver finns inget att hämta för honom. Han har haft möjlighet att titta igenom allt innan köpet.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Sitt lugnt och peka på undersökningsplikten. Bollen ligger hos köparen att bevisa fel, och det blir svårt med >10 år gammalt badrum
 
Läs till exempel denna dom i HD. Även om det anses som ett fel som säljaren är ansvarig för så blir det ingen ersättning om kostnaden att avhjälpa felet är liten i förhållande till köpesumman. Vi vet ju inte detaljerna i ditt fall, men tveksamt om du som säljare är ansvarig, men även om du är ansvarig är du troligen inte ersättningsskyldig enligt HD- domen

https://www.domstol.se/hogsta-domst...ren-trots-vissa-brister-i-lagenhetens-badrum/
 
Har du någon detaljinformation om vad det är för silikonpackningar det gäller? Är det möjligen silikonfogar, ex i hörnet vägg-golv?

Håll kommunikationen kort, bestrid ansvar, OM något krävs. Påpeka undersökningsplikten. Men diskutera inte detaljer, som hur gammalt det är osv.

OM köparen skulle få för sig att stämma dig, så går det att vrida i stort sett allt du sagt till din nackdel.

Skriv minnesanteckningar/dagbok om när köparen säger/skriver olika saker, anteckna exakt hur du formulerat dig.

OM det skulle hamna i rätten (tar typ 2 - 3 år, om köparen verkligen går den vägen), så är det guld värt att kunna visa att din berättelse stämmer genom anteckningarna.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
För att han ska kunna få ersättning från dig så måste två saker vara uppfyllda.
  1. Man ska inte ha kunnat förvänta sig felet.
  2. Felet ska inte ha kunnat gå att upptäcka vid en noggrann besiktning utan att riva saker
Låter som han själv sätt nåt som kan tänkas vara fel på ett 10år gammalt badrum. Så ingen av de två kriterierna är uppfyllda.
Du kan vara helt lugn.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
För att han ska kunna få ersättning från dig så måste två saker vara uppfyllda.
  1. Man ska inte ha kunnat förvänta sig felet.
  2. Felet ska inte ha kunnat gå att upptäcka vid en noggrann besiktning utan att riva saker
Låter som han själv sätt nåt som kan tänkas vara fel på ett 10år gammalt badrum. Så ingen av de två kriterierna är uppfyllda.
Du kan vara helt lugn.
Förmodligen är TS trygg enligt de två punkterna ovan, när det gäller ett äldre badrum. Till listan ovan kan man lägga följande punkter.

3. Om det ändå anses som ett fel som ger ersättning så sker en åldersavskrivning. Den är betydande för ett äldre badrum.
4. Om ersättningskostnaden är liten i förhållande till köpesumma så har HD angivit att ingen ersättning utgår även om dett anses som ett ersättningsberättigade fel. I det konkreta fallet var ersättningskostnaden 3 procent av köpebeloppet, vilket ansågs för lågt för att kunna ge ersättning.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Säger som de andra, badrummet är för gammalt för att det ska gå att ställa några krav. Om du är snäll kan du ju tillmötesgå med en tub silikon att täta med. ;)
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Säger som de andra, badrummet är för gammalt för att det ska gå att ställa några krav. Om du är snäll kan du ju tillmötesgå med en tub silikon att täta med. ;)
Förstår att det kanske är en bit ironi i din kommentar men man ska ge absolut ingenting då det kan stå dig i last vid en eventuell tvist.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Som sagt, ger du en tub silikon så kan det (lite långsökt) visa att du erkänner ansvar.
 
Man kan ju i princip avstå silikon i hörnen och de tillför ju inget till fuktskyddet i ett badrum utan sätts ju mest för att snygga till eller göra det mer lättstädat. Skulle det vara silikon under beslag så måste de ju demonteras för att påvisa eventuell brist och då måste det ju sättas nytt oavsett.
 
Vad menar de med silikonpackning?
Är det ens ett fel?
 
I ert köpavtal, där är ingen friskrivning i stil med "Säljes i befintligt skick"? Tänker främst att det är en bostadsrätt, och då är det köplagen som går in.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Säger som de andra, badrummet är för gammalt för att det ska gå att ställa några krav. Om du är snäll kan du ju tillmötesgå med en tub silikon att täta med. ;)
Nej det kan tolkas som att man tar på sig fuktskadan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.