Hawaiikänsla i ”Snickerboa”!

Reaborsten från ClasOlle räckte även till att fixa till AEG-sågen, min gåbortsåg.

Dag

Svart handtag med fastsatt reaborste på vit bakgrund, tillbehör till en AEG-såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart plastskydd med kardborreband troligtvis till en AEG-såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reaborste med ljusa strån och svart topp mot en vit bakgrund, använd för att modifiera en AEG-såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reaborste monterad på AEG-cirkelsåg som ger intrycket av en Hawaiisk kjol, med synliga sågblad och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En reaborste monterad på en AEG-kapsåg för att hålla arbetsområdet rent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kvastförsedd AEG cirkelsåg på ett arbetsbord, anpassad för renhet och portabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hawaiikänsla i ”Snickerboa”!

Reaborsten från ClasOlle räckte även till att fixa till AEG-sågen, min gåbortsåg.

Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Finurlig idé!
Kan man få se ett test med och utan borst?
 
Här kommer lite filmer!

Första filmen är sågen renstädad.



Här är det sågens påse som tar emot spånen.



Utan borst.



Med borst och ClasOlle grovsug.




Denna ClasOlle sugen används vid bortajobb.

Grovsug och spånsamlaren kopplade till verkstadsmaskin i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utan borst så far spånen iväg bakom sågen. Det framgår nog inte så tydligt på filmen. Jag tycker att jag fick bäst resultat med borst och ClasOlle sugen.

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Fantastiskt fin pelarborr! Uppskattar tråden och humorn! Kämpa vidare!
 
stigen stigen skrev:
Här kommer lite filmer!

Första filmen är sågen renstädad.

[video]

Här är det sågens påse som tar emot spånen.

[video]

Utan borst.

[video]

Med borst och ClasOlle grovsug.

[video]


Denna ClasOlle sugen används vid bortajobb.

[bild]

Utan borst så far spånen iväg bakom sågen. Det framgår nog inte så tydligt på filmen. Jag tycker att jag fick bäst resultat med borst och ClasOlle sugen.

Dag
Fantastisk service att bjussa både på idéer och filmer!.
Härligt jobbat!
 
För dom som vill ha nån lite mer pålitlig källa för borstlist av diverse slag så brukar cnc-shopparna ha i olika längder.

Själv köpte jag hem härifrån till lite olika dammupptagningsmodifieringar...som dock inte blivit av än.
https://s.click.aliexpress.com/e/VSehSrN4B
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Paus”

Kände en annorlunda doft i verkstaden i går kväll när jag planhyvlade ekbrädorna till gjutjärnsbänken. Orkade inte felsöka utan stängde ner och gjorde kväll. Misstänkte att det kunde vara drivremmen på planhyveln som slirat. I dag kollade jag remmen och den var helt ok. Startade spånsugen för att hyvla färdigt men då då blev det ”Lucas” mörker! Jordfelsbrytaren löste ut!
Spånfläkten var boven! Felsökte spånfläkten och det visade sig att i det ena motorpaketet var det ett fel som var trasigt! Frigjorde motorpaketet och upptäckte att en av motorkolen var helt nedslitet.
Webforskning visade att reservdelar fanns. Löjligt billigt i Kina men med lååång leveranstid så det blev en beställning i Svedala.
Så nu får det bli andra aktiviteter i väntan på Posten!

Dag

Ekbrädor uppstaplade i en verkstad, nyplanade med synlig ådring och struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motorpaket med elektrisk koppling och nedslitet motorkol upptäckt efter felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedslitet motorkol på en grå verkstadsyta som orsakade driftstopp i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Paus”

Kände en annorlunda doft i verkstaden i går kväll när jag planhyvlade ekbrädorna till gjutjärnsbänken. Orkade inte felsöka utan stängde ner och gjorde kväll. Misstänkte att det kunde vara drivremmen på planhyveln som slirat. I dag kollade jag remmen och den var helt ok. Startade spånsugen för att hyvla färdigt men då då blev det ”Lucas” mörker! Jordfelsbrytaren löste ut!
Spånfläkten var boven! Felsökte spånfläkten och det visade sig att i det ena motorpaketet var det ett fel som var trasigt! Frigjorde motorpaketet och upptäckte att en av motorkolen var helt nedslitet.
Webforskning visade att reservdelar fanns. Löjligt billigt i Kina men med lååång leveranstid så det blev en beställning i Svedala.
Så nu får det bli andra aktiviteter i väntan på Posten!

Dag

[bild]

[bild]

[bild]
Fiiiina plank. Man vill bara sträcka ut handen och känna...
 
FreQa FreQa skrev:
Fiiiina plank. Man vill bara sträcka ut handen och känna...
FreQa FreQa skrev:
Fiiiina plank. Man vill bara sträcka ut handen och känna...
Ja dom är fina! Dom kommer från ett lyckat köp för 15 år sedan. La ett bud på ca. 6 kubik skärgårdsek som inga vanliga snickare tycker om att jobba med då dom håller inte möbelstandard på grund av för många kvistar och att det är flammigt. Men mig passade det perfekt! Nu är partiet 20 år och snustorrt!
3000kr var nog ett klipp!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Nu går det undan!
Beställde kolen i eftermiddags och nu är dom redan på väg!
Kinabeställningar är otroligt billiga men en månads stillestånd i verkstaden är inte ett alternativ. Vissa saker är det värt att satsa på!

Skärmdump av e-postmeddelande som bekräftar att en beställning är packad och klar för avhämtning av PostNord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Kände en annorlunda doft i verkstaden i går kväll när jag planhyvlade ekbrädorna till gjutjärnsbänken.
Minst en av plankorna ser betydligt mer ut som alm än ek...(?). Syftar på den som sticker ut nere till vänster som skimrar grönaktigt på sin högra sida. Högst upp höger känns också almig men du skriver det är annorlunda ek så dom kanske ser ut så.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Minst en av plankorna ser betydligt mer ut som alm än ek...(?). Syftar på den som sticker ut nere till vänster som skimrar grönaktigt på sin högra sida. Högst upp höger känns också almig men du skriver det är annorlunda ek så dom kanske ser ut så.

Hej Ola!

Visst är det ek men jag förstår dina tankar. En del plank är väldigt flammiga och påminner nog om alm. Kanske beror det på sågningen eller att skärgårdseken kan få ett sådant utseende. Har själv ingen aning om hur det är sågat. Partiet hade legat ca. 5 år då jag köpte det.
 
Ola C Ola C skrev:
Minst en av plankorna ser betydligt mer ut som alm än ek...(?). Syftar på den som sticker ut nere till vänster som skimrar grönaktigt på sin högra sida. Högst upp höger känns också almig men du skriver det är annorlunda ek så dom kanske ser ut så.
Hej
Håller nog med ola om att det finns alm i din hög.
Almen luktar väldigt speciellt .första gången jag jobbade med alm så trodde jag att katten pissat i verkstaden.
 
Vet inte om man kan få det på naturlig väg men när jag ammoniak-röker ek så blir den ibland grönskimrande..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vet inte om man kan få det på naturlig väg men när jag ammoniak-röker ek så blir den ibland grönskimrande..

Rök faller nog bort. Jag snusar!

:D
 
  • Gilla
fabianp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.