Hej!

Planerar att måla om vårt röda hus (Smålandsvillan Kalmar) i ljusgrå med vita knutar och foder men är osäker på kulörerna. I brist på annat uttryck är jag ute efter ett krispigt slutresultat, där det vita ger kontrast till den ljusgrå.
Vill att det ska se "rent" ut.

Har hittat någon enstaka bild på 1502-Y och 2502-y. Båda ser fina ut, men skulle gärna se fler exempelbilder. Någon som målat i dessa kulörer eller i annan ljusgrå kulör som vill dela med sig?

Våra fönster är 0502-y med största sannolikhet. Måste jag då måla det vita i samma kulör eller finns det något mellanting till det neutralt vita som kan funka för att få en bättre kontrast?

Alla tips mottages tacksamt!
 
För extra krisp så bör den grå nyansen vara extremt ljus i tonen. Nästan vit. Vad är det för färg på taket?
 
Mitt hus är målat i 2502-y. Fint! Tyvärr ingen bild. Men..

Inte tröttnat på det eller ångrat en enda gång, på dryga femton år.
Fönster fungerar utmärkt med 0502-y, det motsvarar ju en nyans som ibland betecknas som äggskalsvit; kontrasterar fint särskilt mot något lite mörkare (grå) bakgrund som 2502-y (jfr med 15..) Äggskal uppfattar jag ren ihop med denna grå; en vit kulör som inte minst också passar fint med mer robusta naturfärger i exv. grönt eller bränt rött, ockra.. Som höstens omgivande färger gärna ger.. härligt!
Men i solsken på sommaren tycker jag allra mest om husets kulörer.. som en gnistrande kobbe, med det grå som kan skifta nästan i vitt i solsken.. (och som även då kontrasterar fint mot många omgivande kulörer). Hel nöjd. Och alltså krispigt i solsken på sommaren: en nyans som kan uppfattas föränderlig vid olika ljus, skiftar fint.. som mer dämpat stiligt vid gråväder.

Rekommenderas. Fick riktigt många gilla-kommentaren i grannskapet när vi målat huset.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
För extra krisp så bör den grå nyansen vara extremt ljus i tonen. Nästan vit. Vad är det för färg på taket?
Tack för tips! Har du något förslag på kulör? Taket är tegelrött.
 
  • Gilla
Mingela
  • Laddar…
W Willowbee skrev:
Tack för tips! Har du något förslag på kulör? Taket är tegelrött.
Där kan jag inte hjälpa dig, jag målar bilar till vardags så har ingen koll på fasadfärger direkt. :D
 
Du vill kanske ha det så här ungefär?
Vårt hus, byggt 2010, med garage och stall/hönshus/vedbod:
Flygbild på ett hus och stall i olika ljusheter med kor, kulörerna "Morgondis" och "S2500-N".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Boningshus och stall:
Vitputsat hus och sidobyggnad med olika nyanser under soligt väder, orangetak, inga kor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes lite olika ljushet på stora och lilla huset, för att få lite liv i det hela.
Boningshuset är Jötul Demidekk Ultimate, kulör "Morgondis", S1500-N.
Stallet på bild (och garaget) är Flügger 99 Aqua vit bruten till S2500-N.

Kossorna tyckte också att det blev snyggt :)
Två brunaktiga kor betar framför ett hus med vit fasad och ett mindre stall/hönshus i vitt under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fasad och veranda i kulör 2502-Y med vita detaljer, solbelyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är bild från mitt bildarkiv, finner ej källan just nu; enl. uppgift, fasad i 0502-y. Tycker att bilden på bra sätt kan antyda kulörens karaktär tillsammans med vitt, i solsken.

Korrigering: ska var fasad 2502-y
 
Redigerat:
Viktiga med Grå som fasadfärg är att den är Special inte Neutral. Neutral kan göra att huset ser "ljusblått" och kallt ut.

Vill man ha det så är det inget problem, men ville man ha en varm grå så blir man inte glad. (jag gjorde detta misstaget alldeles nyligen, bara att måla om...)
 
1502-y resp. 2502-y = varm grå nyans.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Viktiga med Grå som fasadfärg är att den är Special inte Neutral. Neutral kan göra att huset ser "ljusblått" och kallt ut.
Det är ju det som är snyggt! Och i solljus blir den lätt ljusblå färgen mer Neutral.
Tycker du att ljusblå himmel är fult också?
 
Jag ville bara tipsa så att TS får den kulör hen vill ha. Jag gillar ljusblå himmel:love: mer än ljusgrå:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.