Hej!

Likt många andra här på forumet går jag i planer om att riva en innervägg i en lägenhet i ett äldre lägenhetshus (1920-tal), och skulle gärna få lite input från er andra.

Styrelsen har sagt att de normalt ger ok till att rivning av vägg, men ställer krav på att en kontrollansvarig (KA) gör för-, mellan- och efterbesiktning. Jag har framför allt tre funderingar som vore uppskattat att få lite hjälp med:

1. Skulle ni säga att markerade väggar på bifogad ritning nedan är bärande eller inte? (Jag som lekman bedömer den som icke bärande).

2. Ritningen "Bjälklag över vån." visar en punktstreckad linje där väggen går idag. Innebär det att det ligger en balk i väggen, eller snarare i "taket" ovanför väggen? Vad betyder markeringarna N6 N32 och N2 N18 som står angivna vid linjerna? Dimensioner? Motsvarande markering finns vid lägenhetens alkov, som saknar nedsänkt tak, varför jag blir fundersam.

3. Har ni förslag eller tips på bra KA i Stockholm att anlita för besiktningar och utlåtande?

Tack på förhand!

Svartvit ritning av en lägenhetsplan med röda pilar som pekar på en potentiellt icke bärande vägg som planeras att rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektonisk ritning av en lägenhetsplan från 1920-talet med mått och markerade väggar för potentiell rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på en planerad vägg för rivning i lägenhet markerad med röda linjer, med trägolv och vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljus inomhusmiljö med en markerad innervägg i rött av användare för diskussion kring rivning i en äldre lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning över tänkt framtida planlösning i en lägenhet som innehåller kök, wc och garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cjfredman
  • Laddar…
V vanpire skrev:
[länk]
Hade honom som KA när vi byggde hus 2015. Pålitlig klok och noggrann.
Stort tack, ska kontakta honom!
 
Gammelnörden
Nu var ju det här inte något som efterfrågades men jag anser mig ha tillräckligt med erfarenhet av att renovera/optimera denna typ av lägenhet för att yrka på att TS borde ändra sin tilltänkta planlösning.
Är det något jag har lärt mig så är det att alltid spara tidstypiska detaljer för bibehålla det ekonomiska värdet! Renovera absolut inte bort fasta garderober och skafferier och behåll så långt det går originalgolv!
Med mitt förslag blir lägenheten ljusare och upplevs öppnare samt originaldetaljerna sparas. Om man river försiktigt mellan kök och allrum kan man lappa golvet snyggt i "rivningshålet". Väggen med (vädrings)fönster som skapar sovrummet kan byggas så pass försiktigt att det skulle gå att återställa utan att förstöra golvet nämnvärt.
Arkitektonisk ritning av en lägenhetsplan med markeringar och noteringar för bevarande av originaldetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljust rum med vitglasade väggsektioner som delar av utrymmet, bibehåller originalgolv och tidstypiska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad lägenhet med stora fönster som bevarar originaldetaljer och ljus öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
De markerade väggarna är inte bärande, men det ligger stålbalkar i bjälklaget ovanför. Detta är markerat med prick-streckade linjer på K-ritningen. Av K-ritningen framgår även golvbjälkarnas dimensioner i tum samt deras riktning. Det är endast murade tegelväggar som är bärande i detta hus, i kombination med ett stort antal stålbalkar. Det sista talet i stålbalkarnas beteckning anger dessas höjd i cm.

Jag håller med @Gammelnörden att det är viktigt att ta hänsyn till det gamla vid planlösningen.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för era svar @Gammelnörden och @justusandersson! Värdefull input, och det är inte utan att jag kommer att fundera en extra gång kring planlösningen.

Som jag själv tänkt planlösningen från början är tanken att ha motsvarande fönster i gammal stil som du föreslår @Gammelnörden i väggen mellan sovrum/kök, för att släppa in ljus och skapa rymd. Är också mån om att behålla den klassiska stilen vid val av kök, bygge av garderob etc. Den platsbyggda garderob funderar jag på att "spara" genom att använda dörren mellan vardagsrum och sovrum. Vad tror ni om det? Golven har jag tänkt behålla (och ev. försöka korrigera så att plankorna ligger i samma riktning i den mån det anses möjligt), och försöka lappa snyggt där väggen står idag. Slipa ner och ljusbetsa.

Bifogar några bilder nedan som jag själv använt som lite inspiration, där det givetvis finns variationer från mitt fall, men de ger i vilket fall en känsla. Köket som är kvar idag har tyvärr redan förlorat mycket av originalkänslan (se sista bilderna).

@justusandersson, Tack för svar kring bjälklaget. Då jag själv inte är helt bevandrad här – ligger balkarna "insänkta" i taket, eller tror du att jag kommer att behöva behålla några dm av väggen i överkant för att dölja balken?

Kan tillägga att jag får tillträde till lägenheten först i slutet av månaden, så tyvärr inte full möjlighet att studera på plats än.

Klassiskt inrett kök med grå skåp och marmorliknande kakel, anslutande till vardagsrum med röd soffa och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klassiskt kök med vita skåp, grå bänkskiva och fiskbensparkett, ljusinsläpp från fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klassiskt sovrum med en stor vit garderob, en glasad svart inredningsdetalj i väggen och ljusa, träfärgade golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsbyggd garderob i klassisk stil, med spotlightbelysning, mot en lutande takvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitt kök med trägolv och gammaldags stil, slitet med behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med vit inredning och trägolv, inkluderar spis, fläkt och öppen dörr till annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är ganska säker på att stålbalkarna inte syns. Förmodligen är golvbjälkarna inskjutna mellan stålbalkarnas flänsar. Du behöver inte spara några väggar för bärningens skull. I den här typen av hus är träväggar aldrig bärande. Det var dessutom ganska kraftiga dimensioner på stålet. Däremot kan det vara klokt att tänka på att det är en omfattande historia att riva även en liten väggstump. Skråspikade tretumsplankor med rörning och puts på båda sidor river man inte så enkelt. Dessutom blir det ofattbart många säckar med skräp som ska bäras ner och transporteras bort.
 
Hej!

Jag kikar på en 1920-tals lägenhet just nu och har samma problem som beskrivet.

Att jag är orolig att balkarna i K-ritningarna ligger i underkant av bjälklaget så att man inte kan ta ner väggen hela vägen upp.

Fick du/ni någon klarhet i detta?

Mvh, Erik
 
Detta är K-ritningen.
 
  • Svartvit ritning av bostadshusplan, balkritningar, svenska texter, måttsatt layout, datummärkt 1928, handskrivna anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg att den här tråden fått lite nytt liv, så tänkte det kunde vara kul att ladda upp bilder på slutresultatet. Här från precis innan frånträde när jag flyttade.
 
  • Tomt, ljust kök med vittrat trägolv, grå skåp, vitlackerade väggar och inbyggda hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt kök med grå skåp, vita väggar, trägolv, fönster och vita dörrar. Modern och ren design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum med beige väggar, trägolv, vita skåp och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum med stora fönster, ljusa väggar, trägolv och hängande glödlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum med trägolv, grått kök, vit vägg samt svartvit fönsterinramning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Fint!

Ser att det inte verkade vara några problem med att få bort väggsnutten i taket.
Har du möjlighet att bifoga balkritningen så skulle jag kunna jämföra den med min balkritning?

Tack!
 
I Invokadoker skrev:
Fint!

Ser att det inte verkade vara några problem med att få bort väggsnutten i taket.
Har du möjlighet att bifoga balkritningen så skulle jag kunna jämföra den med min balkritning?

Tack!
Tack! Gick fint i den förra lägenheten, då balken låg högre upp i taket. Dock har jag nytt projekt där jag rivit en kortare väggdel, där balken ligger lägre och innebär en nedstickande del från taket. Väggen jag rev var plankvägg, medan balken är inmurad med tegel. Tycker dock inte att det gör så mycket med den nedstickande delen!

Gällande balkritning för förra lägenheten tror jag att den ligger med i första inlägget?
 
  • Tomt rum, trägolv, vit dörr, tapetväggar, genomgång till hall med jackor och väskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad takgips med synliga murbruk och kablar efter vattenskada eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsbehov, skadad vägg och tak, synliga elledningar, spruckna väggar, färgbortfallet rum, reparationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, trägolv tas upp, hög med plankor, sladdar på golvet, garderob i bakgrund, inomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med vita skåp, rostfritt stål diskbänk, ugn, och parkettgolv. Energibesparande lampa i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett välbelyst kök med vit inredning öppnar upp mot vardagsrum, trägolv, fönster och matplats synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det gjorde den visst. Tack!

Är det din nya lägenhet från 20-talet också?

Ska ta med byggare till lägenheten som vi kikar på.
Hoppas på att få klarhet gällande detta.
 
I Invokadoker skrev:
Ja, det gjorde den visst. Tack!

Är det din nya lägenhet från 20-talet också?

Ska ta med byggare till lägenheten som vi kikar på.
Hoppas på att få klarhet gällande detta.
Toppen!

Yes, också en 1920-talare, så relativt lika i mycket!

Lycka till med projektet ifall det blir av!
 
Tack!

Var det träregelväggar även i din första lägenhet?

Tror den vi kikar på har lättbetong / tegel.

Har du några tips på saker vi borde kika efter för att få reda på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.