Fällebyggarn Bösahus skrev:
Alltså det är bara när jag har vattnet igång, det går att stänga av. Men det rinner minst i fel hål när jag öppnar kranen ordentligt. Smygvattning ger störst biflöde.

Samma sak som jag hade och även har beskrivit en tänkbar DIY-lösning om för 33-100 ören. ;)
 
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Så här har jag det, ständigt flöde i hålet för kallvatten, förutom när man har just den öppen.

Vad gör man? VVS-gubben har slutat svara..
Tror att han en gång skruvade ut något och kapade för att detta inte skulle uppstå, fegade han eller var han för ivrig?
Och här på filmen så ser vi ju att fyrkantsvredet är väldigt långt in, bild för jämförelse. Fyrkantsvred monterat långt in på en väggplatta med kopplade kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Geatki skrev:
Och här på filmen så ser vi ju att fyrkantsvredet är väldigt långt in, bild för jämförelse.[bild]

Tar tillbaka ovanstående efter att nu ha inspekterat min egen utkastare. Ser bara ut så vid fulla spjäll :lying:
 
Mitt vattenutkast FMM 4290 började droppa lite vid avstängt, köpte krankägla FMM 3600-1529.
Nu har jag lärt mig att det finns 3 skåror i "kranhuset" så man får snurra spindeln lite för att få ut de 2 styrningarna med 3 "piggar".
För att få loss krankäglan från spindelstången fick jag kämpa lite med mina klena kontorsnävar, vred lite fram och tillbaka tills den snurrade helt runt och då fick jag loss krankäglan, som initialt satt kloss an spindelstången.

Vid montering av ny krankägla fick jag inte den kloss an spindelstången, är nog 1-2 mm distans.
Slog lite försiktigt men fick inte den ända in.

Smörjde gummit på krankäglan och o-ringen på dräneringsventilen för långt och lyckligt liv.

Nu är det lätt att stänga av vattnet och det droppar inte då men men
nu rinner det/intensivt med droppar, ser som det läcker vid stänkskyddet, när kranen är öppen.

Kan läckaget vid stänkskyddet med öppen kran bero på att krankäglan inte kom kloss an spindelstången?
Några tips för att få krankäglan "längre in"? Mer våld eller ta ett borr och rensa oxid/skräp inne i stången?

Skall testa igen med krankäglan kloss an spindelstången,
fortsätter det att läcka är plan B att köpa ny kranöverdel FMM 3517-3500 (rsk 431 66 87).
 
Redigerat:
  • Gilla
Tezla
  • Laddar…
Lärorikt att skruva och kolla.
Igår fick jag inte krankäglan kloss an spindelstången vid bytet.
Mätte idag utsticket som låg inom tolerans 8,5 plus/minus 1 mm, tog isär och då visade det sig att när jag igår drog åt kranen trycktes käglan ända in till stången.
Skavde bort lite beläggning inuti kranöverdelen som skall täta mot o-ringen på dräneringsventilen.
Testade igen och det läcker med kranen i öppet läge.
Insidan på kranöverdelen är inte perfekt men ser skaplig ut så nästa steg blir att köpa ny o-ring FMM 3780-1378 (12,42 x 1,78).
 
  • Gilla
Andre76
  • Laddar…
G Geatki skrev:
Jag har varit riktigt dålig med återkoppling här på forumet. Men här kommer litegrann iallafall!

Hos min dubbla utkastare (varm/kall) var problemet följande;
Vid enbart varmvatten på lite/fullt spett så läckte det ur kranöverdelen (den man skruvar i) på kallvattnet. Vid kallvatten på lite->halvfull fart så droppade det ur kranöverdelen på kallvatten. Vid fullt spett på kallvatten = torrt, så länge det inte fanns motstånd på andra sidan slangen.

Mitt problem uppkom efter en frysning och svaret fick vänta tills här om kvällen - spindeln hade blivit som en högsommarvarm järnvägsräls med ordentliga solkurvor, bilden är tagen efter en stunds riktning.
[bild]
[bild]

Jag löste det med att rikta upp spindeln så gott det gick, därefter shimsade jag spindeln några mm (se bild) med rostfri bricka m5. Spindeln ska sticka ut 1,5mm +/- 0,5mm från kranöverdelens anliggningsyta (bild) så detta kontrollerade jag genom att skruva bort ventilhuset (#6 på bild) genom att ställa spindeln på 1,5mm på utsidan och sedan mäta på insidan från röret till käglan. Där skiljde det 4mm.

Hoppas ni hänger med, det har varit en lång dag
Jag har samlat kraft nu i några år och idag åkte 22:ans nyckel fram och en liten bricka kom på plats.

Nu är där inget dropp och jag har lärt mej ett nytt verb. Shimsa mera!
 
  • Gilla
Geatki
  • Laddar…
Jag har struntat i att pyssla med min vattenutkastare. Den läcker när man vrider på lite och slutar när man skruvar upp den ordentligt.
 
M mugatu skrev:
Jag har struntat i att pyssla med min vattenutkastare. Den läcker när man vrider på lite och slutar när man skruvar upp den ordentligt.
Möjligen får även du shimsa lite, billigt och enkelt!
 
Heja heja!

Mitt sätt med att öppna baktill och mäta är lite väl overkill kanske. Men jag gillar att ta skruva :cool: Och få se design/funktion inuti saker och ting.

Det går ju självklart att sätta en eller ett par shims och sen pröva funktion. Superenkelt :D
 
Min vattenutkastare visade samma symptom som TS. Då utkastaren fungerat tidigare kändes en för kort spindel långsökt.

Kranöverdelen lossades och en O-ring inuti byttes. Efter detta så fungerar utkastaren som det är tänkt utan att läcka.
 
N nwin skrev:
Min vattenutkastare visade samma symptom som TS. Då utkastaren fungerat tidigare kändes en för kort spindel långsökt.

Kranöverdelen lossades och en O-ring inuti byttes. Efter detta så fungerar utkastaren som det är tänkt utan att läcka.
Jag har fortfarande inte fått fason på den. Men vrider man Av och på fort så skruvar man förbi läcket så det går att leva med.
Vilken o-ring tror du man skulle testa att byta isf?
 
När kranöverdelen lossades föll O-ringen i delar. Den tycktes komma från ventildelen av kranöverdelen. Jag skickade bud för att köpa en ny kranöverdel men då den inte fanns i lager skruvade de i butiken isär kranöverdelen och kompletterade med ny O-ring. Så tyvärr har jag därför inte mer detaljer än att den tycks sitta i kranöverdelen.
 
  • Gilla
dagen
  • Laddar…
G Geatki skrev:
Heja heja!

Mitt sätt med att öppna baktill och mäta är lite väl overkill kanske. Men jag gillar att ta skruva :cool: Och få se design/funktion inuti saker och ting.

Det går ju självklart att sätta en eller ett par shims och sen pröva funktion. Superenkelt :D
Min vattenutkastare läcker som ett såll nu när jag satte på vattnet igen efter vintern. Det sprutar ur springorna där vid den fyrkantiga metalldelen som nyckeln ska vrida runt, både i avstängt och öppet läge. Dessutom känns det som att den fyrkantiga metalldelen har hamnat "för långt in", så att nyckeln inte riktigt kan greppa tag om den.

Efter att ha läst denna tråd misstänker jag att det är nåt fel med spindeln. Försökte shimsa men det blev ingen förbättring. Undrar nu om jag missförstått. Jag lade några brickor runt piggen (se bild), är det så ni menar?

Närbild på en demonterad vattenutkastares fyrkantig metalldel med brickor runt piggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Min vattenutkastare läcker som ett såll nu när jag satte på vattnet igen efter vintern. Det sprutar ur springorna där vid den fyrkantiga metalldelen som nyckeln ska vrida runt, både i avstängt och öppet läge. Dessutom känns det som att den fyrkantiga metalldelen har hamnat "för långt in", så att nyckeln inte riktigt kan greppa tag om den.

Efter att ha läst denna tråd misstänker jag att det är nåt fel med spindeln. Försökte shimsa men det blev ingen förbättring. Undrar nu om jag missförstått. Jag lade några brickor runt piggen (se bild), är det så ni menar?

[bild]
kan den ha fryst sönder?
 
M mugatu skrev:
kan den ha fryst sönder?
Det är inte alls omöjligt, fast jag tyckte jag var noga med att tömma allt vatten inför vintern. Vad gör jag i såna fall? Är det hyfsat enkelt att byta till ny spindel och yttersta delen eller lika bra att byta hela vattenutkastare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.