Hej,

Vi har precis köpt adax H 08 KWT element och installerat ett av dem. Det jag tycker är att det är ganska mycket on/off när det värmer, dvs när termostaten är tillslagen så blir det väldigt varmt för att sedan slå av en stund. Ska inte moderna element ligga och läcka lite mer kontinuerligt för att undvika det? Är det fel på mitt element eller ska det vara såhär?

Tanken med dessa nya var att det skulle bli mer barnsäkert och visst så är de inte så att man bränner sig på framsidan men på ovansidan gör man ju det... Eftersom dessa är öppna från ovansidan kan ju barnen stoppa ner saker där, är det risk för stötar då eller är värmeelementet också dubbelisolerat som övriga elementet?

I tillägg till detta tycker jag att det blir ganska mycket strålningsvärme på väggen bakom, påverkar inte det energiförbrukningen en del för ett 80-tals hus?

Vår fundering är nu på om vi ska gå för LVI dubbelpanelselement istället, dock kommer effekten på alla element hamna högre än huvudsäkringen. Är detta ett problem? (förutom vid eventuella längre strömavbrott?)

Mvh
Jocke
 
A
Är det 230v med stickpropp?
 
Tss skrev:
Är det 230v med stickpropp?
Nej det är 400 V varianten. Men de borde väll jobba på liknande sätt som 230 V?
 
Svårt att ge något exakt svar, men utgår från att det är en elektronisk termostat som sitter i elementet. De jobbar på samma princip som bimetalltypen, och styr enl. till/från-reglering. Intervallet kan vara kortare för till-perioden jmf med mekaniska typer.
Är där stor differens mellan rummets temp. och inställd temp på termostaten kommer elementet att få jobba hårdare=högre yttemp.

Utgår från att producenten har testat och godkänt elementets konstruktion med avseende på temp/och elsäkerhet.

Strålningvärmen lär läcka ut ur huset oavsett hur du gör. Inget element kan rikta värmeenergin en specifik riktning.
 
E etompau skrev:
Svårt att ge något exakt svar, men utgår från att det är en elektronisk termostat som sitter i elementet. De jobbar på samma princip som bimetalltypen, och styr enl. till/från-reglering. Intervallet kan vara kortare för till-perioden jmf med mekaniska typer.
Är där stor differens mellan rummets temp. och inställd temp på termostaten kommer elementet att få jobba hårdare=högre yttemp.

Utgår från att producenten har testat och godkänt elementets konstruktion med avseende på temp/och elsäkerhet.

Strålningvärmen lär läcka ut ur huset oavsett hur du gör. Inget element kan rikta värmeenergin en specifik riktning.
Ok så vad är det man pratar om att de pulserar? Borde inte de simulera ett trögare element?

Vi valde dessa framför LVI elementen, främst på grund av priset och att det var ganska jämnt mellan vad folk rekommenderade/föredrog. Borde inte ett oljefyllt element ge en jämnare temperatur? Dessutom har ju LVI fördelen att man kan reducera temperaturen till 60 C°.

Angående strålningsvärmen så är det klart att det går att styra genom isolering av elementet, det jag pratar om är att det blir mycket bakom elementet, dvs det strålar bakåt. De LVI med dubbelpanel använder ju den bakre panelen som sköld, dock är jag medveten om att effekten av det är liten speciellt vid mycket kalla dagar då även bakre panelen är igång.
 
J Jnyman skrev:
Ok så vad är det man pratar om att de pulserar? Borde inte de simulera ett trögare element?

Vi valde dessa framför LVI elementen, främst på grund av priset och att det var ganska jämnt mellan vad folk rekommenderade/föredrog. Borde inte ett oljefyllt element ge en jämnare temperatur? Dessutom har ju LVI fördelen att man kan reducera temperaturen till 60 C°.

Angående strålningsvärmen så är det klart att det går att styra genom isolering av elementet, det jag pratar om är att det blir mycket bakom elementet, dvs det strålar bakåt. De LVI med dubbelpanel använder ju den bakre panelen som sköld, dock är jag medveten om att effekten av det är liten speciellt vid mycket kalla dagar då även bakre panelen är igång.
De element som har elektronisk termostat som jag har stött på har jobbat efter till/från-principen. Men då med ett kortare intervall jmf med bimetalltypen. Kanske kan man kalla det pulserande.
Sedan kanske det finns typen som styr värmetillförseln efter någon pulsbreddsstyrning, inget som jag har sett.

Värme bakom elementet, osannolikt att det går att göra så mycket åt det. På 80-talet fanns det plattor med en blank yta som skull monteras som reflektor bakom elementet. Nu har det dykt upp tillsatser med små 12 V-fläktar för att blåsa ut värmen från elementet. Tror att detta bara har en ringa eller försumbar påverkan.

Kanske är elementet i förhållande till rumsvolymen det ska värma upp underdimensionerat.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kanske är elementet i förhållande till rumsvolymen det ska värma upp underdimensionerat.
I dagsläget är det underdimensionerat eftersom jag bara satt in 1 element på 850 W och rummet kommer kräva en effekt på 1200 w. Dock är det inte så kallt ute än samt att dörren till övriga huset varit öppen så det har ju kommit in uppvärmd luft från övriga huset.

I tillägg till detta är ju dessa element tämligen små till måttet så vi är nu inne på att gå upp till 1250 w elementen som är bredare alternativt LVI dubbelpanel. Vi vill egentligen ha en bredd runt 1 m så att det matchar fönstret även om det är mest estetiskt.

Frågan är om jag får problem med Adax-elementen om jag gör så då den sammanlagda effekten på elementen blir 13,2 kW på 16 A säkring, i dagsläget är elementens totala effekt på 10,42 kW. Med LVI max 60° landar vi på 10,8 kW vilket är närmare det vi har idag. Dessa värden är ju mer ett teoretiskt maxvärde då inte alla element kommer gå samtidigt eller alls beroende på LVP/golvvärme. (bor i zon 3 så LVP funkar ganska bra större delen av året)

Är det lite väl vågat att ligga så mycket högre än huvudsäkringen med Adax?
 
Beträffande elinstallationen, har där inte funnits elvärme i huset sedan 80-talet? I så fall borde elanläggningen vara dimensionerad för detta.
 
Ja det har det gjort men elementen har bytts ut på 90-talet. Dock har några gått sönder och vissa är av äldre modell så vi tänkte få allt enhetligt framöver samt att vissa element är för klena räknat med 70 w/kvm. Däremot har de ju antagligen i samband med LVP säkrat ner till 16 A och min fråga är egentligen om jag verkligen vågar ha en installation på 13,2 kW på 16 A huvudsäkringar eller kommer det ge problem med att de går lite då och då?
 
Som du säger, elementen går inte samtidigt. Har du porslinssäkringar så är där en viss tolerans mot överlast.
Med en luftvärmepump så borde en del av elementen kunna stängas av. Det är den effekten man önskar uppnå när en värmepump installeras. Den ger 3-4 gånger mer värme för inmatad eleffekt jämfört med ett konventionellt elelement.
 
Ja precis, men där vi är nu i huset är i sovrummen längst bort från LVP och där får vi inte riktigt lika stor effekt av den. Vi klarar oss ganska bra med LVP ner till 7 grader om man kan ta att det är lite kallare längs golven. Det vi är inne på nu är nog att köra på LVI då det känns som ett säkrare kort både barnmässigt och funktionsmässigt.

Men ju mer jag läser om det funderar jag på om det inte är fel på mitt Adax element. Den ska väll pulsera ut värmen, just nu beter den sig som ett bimetallselement. Den slår till och blir riktigt varm sen slår den av och hinner svalna innan den slår till för fullt igen och blir het. Ska verkligen moderna element bete sig så? Upplever det nästan sämre än de gamla 90-talselementen?
 
A
J Jnyman skrev:
Ja precis, men där vi är nu i huset är i sovrummen längst bort från LVP och där får vi inte riktigt lika stor effekt av den. Vi klarar oss ganska bra med LVP ner till 7 grader om man kan ta att det är lite kallare längs golven. Det vi är inne på nu är nog att köra på LVI då det känns som ett säkrare kort både barnmässigt och funktionsmässigt.

Men ju mer jag läser om det funderar jag på om det inte är fel på mitt Adax element. Den ska väll pulsera ut värmen, just nu beter den sig som ett bimetallselement. Den slår till och blir riktigt varm sen slår den av och hinner svalna innan den slår till för fullt igen och blir het. Ska verkligen moderna element bete sig så? Upplever det nästan sämre än de gamla 90-talselementen?
Har själv nya tego roundline element,enorm skillnad mot gamla bimetalltermostater,de lyser tilll några sekunder i taget blir inte heta och helt ljudlösa.praktiskt med trådlös rumsgivare också.
 
Ja det var så jag trodde adax skulle vara. Är det fel på mitt element måntro? Många skriver sig varma om dem ju.
 
A
Hade det varit 230v element kunde man misstänkt felkoppling men 400v borde väl inte gå att felkoppla :D
 
Nej det är ju svårare...

Jag blev jag förvånad att de nöjer sig med dubbelisolering och inte tagit med jorden till elementet också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.