Jag ska börja med att säga att jag har väldigt dålig koll på VVS, så explain it like I'm 5 tack =)

Vi har lite avloppslukt i källaren och jag misstänker denna koppling som källan. Den vita tratten fångar övertrycksvatten från vattenberedaren. Det är ju en öppen tratt, och vad jag kan se så sitter det ju inget vattenlås eller backventil som stänger mot avloppet (vit tratt till vitt rör till grå böjkoppling till vertikal grå avloppsstamm till höger), så jag förstår inte hur det INTE skulle komma lukt därifrån?

Följer man röret till vänster så sitter ännu en tratt som fångar kondensvatten från gasbrännare. Även där öppet för lukt naturligtvis, men löser man det närmst avlopsstammen så löser man ju båda öppningarna.

1. Kan det finnas någon som helst anledning till att det är kopplat så "öppet" eller är det hemmapulare som varit i farten och missat behovet av luktstopp?

2. Hur får jag enklast dit ett vattenlås? Ska jag själv mecka ihop ett "U" till höger om högra tratten där det horisontella röret är som smalast eller finns det något färdigt man kan köpa som passar bra här?


Avloppssystem med vita och gråa rör, inklusive en öppen tratt och böjda kopplingar i en källarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation i en källare med vita och gråa rörkopplingar utan synligt vattenlås eller backventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation i källare med vita tratten utan vattenlås kopplad till grå avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komplex VVS-installation i källare med öppna tratter utan vattenlås eller backventil som kan orsaka lukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Knepa in 4 st 90 graders till ett vattenlås till höger som du säger, kapa röret vid klammern och ev gå ner till avloppet direkt om det skulle passa, bara fantasin som gäller för att få ihop det, inte många liter per dygn där
 
J jonaserik skrev:
Knepa in 4 st 90 graders till ett vattenlås till höger som du säger, kapa röret vid klammern och ev gå ner till avloppet direkt om det skulle passa, bara fantasin som gäller för att få ihop det, inte många liter per dygn där
ok.

Visst måste det se ut något såhär, dvs högra delen av mitt U måste sluta lägre än den vänstra? Och i så fall hamnar jag ju för lågt för att kunna ansluta till befintliga anslutningen till stammen. Och det är där min okunskap börjar ställa till det. Jag vet liksom inte alls vad det finns för standardkopplingar att köpa och vilka möjligheter jag har.
Schematisk bild av ett U-format rörsystem där höger sida är lägre än den vänstra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du funderat på att sätta i ett golvvattenlås om det skulle passa. (Köpte ett på biltema) Jag fick göra det i vår sommarstuga där vattenlåset på väggen inte räckte till när vi installerade en BDT anläggning med fläkt "som blåste in avloppslukt i genom det vattenlås som vart använt till vår tvättmaskin. Det fick alltså bli två vattenlås för att hålla ute avloppslukten men det har fungerat alldeles utmärkt sedan jag satte dit det extra golvvattenlåset..
/B
 
Den tjocka vita delen som går in i det grå röret, vad är det?
Finns liksom ingen anledning att det skulle vara så tjockt om det inte är ett vattenlås.
Kanske bara torrt.

Varifrån kommer det som ska ner i det vita röret?

Protte
 
Missade den, @prototypen har säkert rätt, du har redan har ett golvvattenlås, bara kolla så vi inte luras.
/B
 
prototypen prototypen skrev:
Den tjocka vita delen som går in i det grå röret, vad är det?
Finns liksom ingen anledning att det skulle vara så tjockt om det inte är ett vattenlås.
Kanske bara torrt.

Varifrån kommer det som ska ner i det vita röret?

Protte
Du hade helt rätt den tjocka vita delen är ett vattenlås! =) Tack det hade kunnat bli mycket strul om jag gett mig på det där i onödan. Jag hade ingen aning om att det finns vattenlås som ligger "i serie" på det sättet jag trodde alltid det ser ut som under en vask.

Då får jag leta vidare efter källan till lukten.
 
Var det torrt? Eller är det något annat problem som ger lukten?
 
Det kan förstås fortfarande vara dessa kopplingarna som inte är 100% täta. Vad gör man för att förbättra rör-i-rör kopplingarna, är det någon typ av fett man kletar i eller tejp runt kopplingarna eller vad gör man? För det är inte skruvkopplingar med packning utan varianten som bara är istuckna.
 
H hempularen skrev:
Var det torrt? Eller är det något annat problem som ger lukten?
Nej det var faktiskt inte torrt.
 
P Pettttter skrev:
Nej det var faktiskt inte torrt.
Eller med tanke på hur liten volym vatten det är i det vattenlåset så utesluter jag inte att det faktiskt kan vara torrt ibland och att lukten hänger kvar mellan gångerna. Jag får gå och fylla på några dagar och se om lukten försvinner.
 
Ingen som kan tipsa om vad man gör för att rör intryckta i rör utan gummipackning eller liknande ska hålla helt lufttätt?
 
Silvertejp. (y)
 
useless useless skrev:
Silvertejp. (y)
Jag är ute efter VVS lösningen inte hemmapularlösningen. Hur är det tänkt att dom ska hålla tätt?
 
Obs är inte vvs are, men om det saknas någon gummipackning i någon av rördelarna finns det säkert som reservdel. Om det är riktigt gamla rör så var dessa limmade, vi har det i vårt hus från 73. I vår tvättstuga i sommarhuset har vi "två vattenlås som jag skrev om i ett inlägg ovan men i ditt fall kanske det är bättre att skapa ett extra vattenlås med hjälp av fler böjar som i inlägget #3.
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.