15 082 läst · 26 svar
15k läst
26 svar
Hur avlägsnar man bäst Falu-röd (innan övermålning av icke-slamfärg)
Husägare
· Leksand
· 61 inlägg
En av de saker man behöver tänka på när det gäller att måla över gamla rödfärgsmålade väggar är den linolja som sitter kvar i fasaden. Även väggar som stått länge har kvar linolja i sig. Bara för du borstar bort all färg så löser du inte grundproblemet. Lilnoljemolekylerna börjar röra på sig när det blir varmt. Men måste kunna ventilera ut dem, annars stannar de under nästa färgskikt. Även vid trärena väggar så kommer linoljeblåsorna under täta färgskikt.
Man kan måla över med linoljebaserade färger eller andra typer av diffusionsöppna produkter som andas.
Falu Vapen Färg AB har en diffusionsöppen, helmatt, alkydoljefärg som ser ut som en rödfärg ( om man nu gillar det utseendet ) men den fäster på hyvlat och tryckt virke. Hyvlat virke kan du få på din gamla rödfärgsvägg om den är stålborstad så många gånger att den råsågade strukturen försvinne med stålborsten. Ofta inträffar det när man väntat för länge mellan ommålningarna och man har fått gråträ i underlaget. När gråträt borstas bort lämnar man kvar ett slätare underlag. Där är inte mera rödfärg att rekommendera.
Falu Fasad som den färgen heter kan brytas i över 200 olika kulörer. Den har mycket längre ommmålningsintervall och sträcker nästan dubbelt så långt på varje liter. Vill man ha utseendet men inte ommålningsintervallet så är detta en kanonprodukt.
Ett annat problem är också den rödfärg som lämnas kvar under den nya täta färgen oavsett kvalité. Rödfärgen kommer över tid att fortsätta att oxidera och krita i ytan. Då kommer allt som sitter utanpå också att släppa så klart. Därför är det så viktigt att när du byter kvalité eller kulör, att du borstar bort all rödfärg som sitter på fasaden med en riktig stålborste. Lägg bort alla rotborstar och piassavakvastar. Riv i underlaget och ta bort så mycket löst som möjligt.
Man kan måla över med linoljebaserade färger eller andra typer av diffusionsöppna produkter som andas.
Falu Vapen Färg AB har en diffusionsöppen, helmatt, alkydoljefärg som ser ut som en rödfärg ( om man nu gillar det utseendet ) men den fäster på hyvlat och tryckt virke. Hyvlat virke kan du få på din gamla rödfärgsvägg om den är stålborstad så många gånger att den råsågade strukturen försvinne med stålborsten. Ofta inträffar det när man väntat för länge mellan ommålningarna och man har fått gråträ i underlaget. När gråträt borstas bort lämnar man kvar ett slätare underlag. Där är inte mera rödfärg att rekommendera.
Falu Fasad som den färgen heter kan brytas i över 200 olika kulörer. Den har mycket längre ommmålningsintervall och sträcker nästan dubbelt så långt på varje liter. Vill man ha utseendet men inte ommålningsintervallet så är detta en kanonprodukt.
Ett annat problem är också den rödfärg som lämnas kvar under den nya täta färgen oavsett kvalité. Rödfärgen kommer över tid att fortsätta att oxidera och krita i ytan. Då kommer allt som sitter utanpå också att släppa så klart. Därför är det så viktigt att när du byter kvalité eller kulör, att du borstar bort all rödfärg som sitter på fasaden med en riktig stålborste. Lägg bort alla rotborstar och piassavakvastar. Riv i underlaget och ta bort så mycket löst som möjligt.
Men hur fungerar det då när man först grundoljar och sedan slutmålar med akrylat?Johan.Abrahamzzon skrev:
Tänker exempelvis på systemet Alcro Bestå Grundolja med Alcro Bestå Täckfärg.
Svaret är att Johan.Abrahamzzon kraftigt överdriver problemet med linoljeblåsor. Om det inte finns torkad grundolja på ytan kommer det aldrig brytas ner tillräckligt med olja för att orsaka blåsor, grundoljan ska just in i underlaget.Alfredo skrev:
På ett liknande sätt överdriver han problemet med kvarvarande rester av slamfärg på ytan av panelen, den kommer inte att oxidera eller krita under ett lager av täckfärg.
Tycker jag inte alls han gör. Så kul är det inte att behöva måla om. Better safe than sorry.H hapazard skrev:Svaret är att Johan.Abrahamzzon kraftigt överdriver problemet med linoljeblåsor. Om det inte finns torkad grundolja på ytan kommer det aldrig brytas ner tillräckligt med olja för att orsaka blåsor, grundoljan ska just in i underlaget.
På ett liknande sätt överdriver han problemet med kvarvarande rester av slamfärg på ytan av panelen, den kommer inte att oxidera eller krita under ett lager av täckfärg.
Förstår inte. Varför blandar du in en vattenburen alkyd? Innehåller varken linolja eller den typen av pigment som slamfärg har.Alfredo skrev:
Eftersom Alfredos kommentar gällde att vissa målningssystem består av grundolja (troligen med någon vegetabilisk olja) och en akryltäckfärg.T Tjrex skrev:
Blandar in och blandar in. Jag frågar hur det kan fungera att "stänga in" olja med akrylat i vissa fall om det nu är så olämpligt som @Johan.Abrahamzzon påstår i "Falu röd fallet".T Tjrex skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 783 inlägg
Problem med blåsor av linolja kommer oftast av att man grundoljat för mycket. Lär nog inte uppstå med den ev procent det är inblandad i färdig färg. En klassiker är ju folk som nästan dränker fönsterbågar i olja "för då håller det bättre" och sen målar.....
Har du en slamfärg med 22% olja i är det inte längre en slamfärg utan en oljefärg. Oljehalten i en slamfärg (i det fall man blandar i linolja) kan vara max 8%. Högre oljehalt ger en annan färgtyp. Går du ut och känner på fasaden lär den vara relativt fast. vanlig slamfärg lär inte fästa på ytan utan regna bort. Acrylat/plastfärg skall du undvika som pesten på en träfasad. Du har här två val. Alkydoljefärg i valfri kulör. finns fortfarande på marknaden. linoljefärg i valfri kulör. Kräver dock lite rutin vid målningen. den uppför sig inte alls som alkydoljan som är lättare för en amatör att måla med. grundfärg bestäms av den färgtyp du väljer. Använd absolut inte vattenbaserade färger då de innehåller plast=rötskador.J jokomoko skrev:Vet inte om det har någon betydelse, men den gamla slamfärgen är/var lite "special". Tillverkare hette WASP från Heby och deras röda slamfärg hade en inblandning 22% raffinerad linolja. En blandning mellan slamfärg och linolja alltså. WASP finns inte längre dock.
Vi vill också ha grå kulör, gärna ljusgrå. Vilken färgtyp Acrylat, slamfärg etc spelar ingen större roll bara det "fungerar".
Ringde Gysinge men de var tveksamma om det skulle fungerar så bra att måla över min 22% linolje-slamfärg med deras "äkta" slamfärg tyvärr...
prototypen skrev:
Varför inte måla med äkta Falu rödfärg, finns i flera olika kulörerJ jokomoko skrev:Efter att ha läst mycket om ämnet så har jag förstått att det enda sättet att måla om vårt falu-röda hus med en "vanlig" färg med ljus kulör, är, att i princip först avlägsna ALL gammal slamfärg på fasaden.
Nu min fråga. Hur fixar man detta bäst? Finns det något färgborttagningsvätska som man kan "börja med" innan man går loss med borste och annan mekanisk aktivitet
Vad gäller mekanisk borttagning. Finns det några vettiga elektriska handverktyg för ändamålet? En liten borstsnurra som man monterar på en borrmaskin kommen man ju inte så långt med....
Tack på förhand för alla tips
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Slipat balkonggolv. Vilken olja för att få bäst lyster och utseende?
Altan & Uteplats -
Bäst färg för hustak/takpannor?
Tak & Vind -
Hur tätar man bäst uterumstak mot putsad fasad
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur får man bort svartmögel på bästa sätt!
Altan & Uteplats -
Bastu panel till dörr utomhus?
Byggmaterial & Byggteknik