Hej, ska renovera min etta snart och har funderingar kring hur köket ska designas. Utrymmet för köket är väldigt litet, 227 cm på en vägg. Tänker ha en kyl med frysfack under bänkskivan då jag oftast inte har mycket mat hemma och diskmaskin. Även planerat att ha en kombiugn under en liten spishäll och ett liten diskho längst till vänster.

Väl medveten om avsaknad av bestickslåda etc men något jag får leva med då alla underskåp fyller en viss funktion

Bifigar bild på planen, längst till vänster är det kombiugn och liten häll, integrerad minikyl med frysfack, sedan integrerad diskmaskin och sedan diskho.

Jag är lite orolig gällande spishällen. Kommer den vara bökig att använda på grund av den begränsade avställningsytan?

Vet att diskho vid vägg ska undvikas men vatten och avlopp ligger som det ligger och jag avskyr handdisk så nästan all disk kommer göras i diskmaskin, men finns det risk för vattenskador med den så nära vägg? Till höger om diskhon kommer det finnas en 6 cm passbit. Kommer vara skåp med dörr på grund av det kulle bli enormt svårt med avloppet med bänkskåp med lådor för diskhon.

Har ni några tips om hur man skulle kunna göra köket bättre. Byggt flera ikea kök förut med gott resultat, fast har alltid varit gott om plats, lite jobbigare med så mycket begränsningar.
 
  • Illustration av ett litet köksdesignförslag med kombiugn, integrerad kyl, diskmaskin och diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle bytt plats på allt där nere och haft spis och diskho i mitten. Även om man inte handdiskar något så är det ändå där man kommer vara framför mest och att då behöva stå snett mot en vägg är väldigt besvärligt. Nu är väl jag bredare än genomsnittet men det känns ändå inte som om en högerhänt person kan stå där och jobba vid diskhon överhuvudtaget. Om du inte gör ett hjälphål i väggen där man kan sticka ut armbågen dvs. :)

Diskmaskin däremot är dock en sådan maskin som nästan är bättre att ha åt sidan. Man står ändå aldrig rakt framför den då det oftast är en lucka ivägen där. Däremot står man gärna vid sidan om för att komma närmare.
 
Diskho och spis bredvid varandra är inte optimalt dock.
Planen var att ha diskmaskinen längst till höger men det finns en pelare som skulle hindra full öppning av maskin samt att avlopp skulle vara i vägen. Det är ett gammalt lägenhetshus så svårt att få ihop allt på ett bra sätt.
 
Vill även tillägga att det inte finns någon vägg till vänster, är öppet där
 
BirgitS
Amatöraf Amatöraf skrev:
Vet att diskho vid vägg ska undvikas men vatten och avlopp ligger som det ligger och jag avskyr handdisk så nästan all disk kommer göras i diskmaskin, men finns det risk för vattenskador med den så nära vägg?
Välkommen till forumet!

Det är inte för att det är någon risk för vattenskador som man inte bör ha diskhon direkt vid väggen utan just för att det är stor risk för att man slår armbågen eller ugnsplåten i väggen. Men du måste förstås täta med silikon längs kanterna och så är det ju säkrare med en vattentålig bänkyta och inte t.ex. en träskiva.

Amatöraf Amatöraf skrev:
Jag är lite orolig gällande spishällen. Kommer den vara bökig att använda på grund av den begränsade avställningsytan?
Något ja. Men med bara två plattor så finns ju inte så stort behov av avställningsytor.

Det går inte att ställa ett litet fristående kylskåp någon annanstans i lägenheten?
En annan möjlighet är att välja en smal (45 cm) diskmaskin så att diskskåpet kan bli bredare och man inte blir tvungen att stå så nära väggen när man diskar.
Välj bort vitrinskåp. I ett så litet kök kan man inte binda upp sig med att bara ha snygga saker i ett stort skåp.

Kan du ta ett foto på hur det ser ut med avloppet idag?

Amatöraf Amatöraf skrev:
Väl medveten om avsaknad av bestickslåda etc men något jag får leva med då alla underskåp fyller en viss funktion
Går att ställa mindre besticklådor på understa hyllan i ett överskåp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det är inte för att det är någon risk för vattenskador som man inte bör ha diskhon direkt vid väggen utan just för att det är stor risk för att man slår armbågen eller ugnsplåten i väggen. Men du måste förstås täta med silikon längs kanterna och så är det ju säkrare med en vattentålig bänkyta och inte t.ex. en träskiva.


Något ja. Men med bara två plattor så finns ju inte så stort behov av avställningsytor.

Det går inte att ställa ett litet fristående kylskåp någon annanstans i lägenheten?
En annan möjlighet är att välja en smal (45 cm) diskmaskin så att diskskåpet kan bli bredare och man inte blir tvungen att stå så nära väggen när man diskar.
Välj bort vitrinskåp. I ett så litet kök kan man inte binda upp sig med att bara ha snygga saker i ett stort skåp.

Kan du ta ett foto på hur det ser ut med avloppet idag?


Går att ställa mindre besticklådor på understa hyllan i ett överskåp.

Tack för svar!

Ska bygga om väggen perpendikulärt från där köket är nu för att få en sovalkov bakom köket. Blir svårt att få en bild som beskriver hur det blir men kommer vara att avlopp och vatten kommer upp på sidan av skåpet (väggen höger om vasken)

Har tänkt på att använda en 45 cm diskmaskin just för att få mer utrymme men på grund av de begränsade ikeamåtten blir det ojämna dimensioner vilket jag tror blir rätt så synligt (bänkskåpen blir 5 cm bredare), särskilt i ett så litet kök och att köket är det första man kommer se när man går in i lägenheten. Finns det något sätt att komma runt detta någon vet om.
 
BirgitS
Har du någon ritning, t.ex. mäklarritning på hur det ser ut nu och där du kan rita in hur du ska bygga om väggen för det där var svårt att förstå?

Du har ju redan olika bredder på överskåpen så jag tycker du kan ha det på underskåpen också. Har du besökt någon av Ikeas köksplanerare?
Du kan också kolla på Epoq-kök (Elgiganten) och Kvik, de är bara lite dyrare än Ikea men har fler varianter på t.ex. bredden på skåp.
 
Finns spis med häll/ugn/diskmaskin i ett
Googla candy
Ska själv köpa ett sådant till barnens hus
Då får man rätt mycket över i skåpen
 
Vad är måtten på utrymmet?
Definitivt skulle jag satsa på en 45cm diskmaskin typ Ikea medelstor.
Ikea har 20,30,40,60,80cm bredd på underskåpen att välja bland
Ho i hörnet som du ritat blir nog bäst utrymmesmässigt så du får så stor sammanhängande bänkyta som möjligt.

Jag slår ett slag för att skippa fast häll och ha en portabel induktionsplatta som du sätter i ett skåp när den inte används.

https://www.ikea.com/se/sv/p/medelstor-integrerad-diskmaskin-gra-20385799/

https://www.ikea.com/se/sv/p/tillreda-portabel-induktionshaell-vit-00331627/

Edit. Såg att du hade 227cm så kanske
6cm täcklist
60 stomme
40 stomme
45 diskmaskin
30 stomme
40 stomme
6cm täcklist

Måttbeställd laminatbänkskiva med underlimmad ho och laminatstänkskydd på väggen. Foga mellan så behöver du inte oroa dig för vattnet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.