blackarrow blackarrow skrev:
Dan här bilden säger nog mer
[bild]
Att returen sitter mer mittemellan tank 3 och 4.
Flyttar man röret tillräckligt nära tänk 3 borde samma fenomen bli i tank 3 i stället.
Vattnet tar lättaste vägen, kortast eller minst antal krökar.
Tack för den fina bilden, nu fattar även en trögtänkt som jag! :)
 
Bör inte alla 3 slav tankar har luftare på eftersom de inte är kopplade ovanpå?
 
L lostinsweden skrev:
Bör inte alla 3 slav tankar har luftare på eftersom de inte är kopplade ovanpå?
Det gäller väl även 1:a tanken. Rören på toppen är ju till varmvattenberedaren, tappvarmvattnet.
 
Om jag skulle felsöka hade jag tänt i pannan och satt mig på en pall i pannrummet och tagit en lång fika och övervakat laddningen.

1:a testet
Att stänga kranen till tanken som inte blir varm låter ologiskt, så den hade jag öppnat.
Cirkulationspumpen till elementen hade jag stängt av under testet för att eliminera mottryck pga returflödet.
Vänta och se, stiger tempen på översta termometern? Kanske lite senare men till samma temperatur iaf på toppen?

Om inte tempen stiger, stäng till tank 2 och 3. Det borde ge högre flöde till tank 4.
Jaha, lite bättre? Men det tar ändå tid att få upp temperaturen på mitten....?

Om min teori med luft i sista kröken stämmer så är det ju denna bromsade bubbla kvar.
2) Sätt laddomatpumpen på högsta hastighet.
Starta och stoppa pumpen upprepade gånger. Slår eller smäller det i rören tyder det på luft.
Det kan gå att höra bubblor som förs fram med vattnet. Prova i så fall att upprepa stop/start tills porlandet slutar.

Om du nu mot förmodan skulle få upp temperaturen i tank 4 så öppna ventilerna till tank 2 och 3 igen.
Det vore bra om du fick samma temp i botten på alla tankar eller åtminstone tex 3 & 4.
3) Starta pumpen till radiatorvattnet igen. Om du nu har 30˚C på radiatorreturen och det ganska snart blir 30˚C i botten på tank 4 igen utan att temperaturen sjunker i botten på övriga tankar, så tyder ju det på att returrörets placering ger för högt flöde till tank 4. DET kan man ju motverka genom att strypa ventilen till tank 4 något.
Nu är inte är inte luftbubblan något problem för att returvattnet och elementflödet trycker luften åt andra hållet. Den skulle ju göra det svårt för tanken att tömmas på värme...

Alltså, öppna ventilen till tank 4 när eldar och stryp den när du eldat färdigt.
 
Som @lostinsweden påpekade... Finns det luftningsventilet på toppen på alla tankar?
Har du luftat?
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.