Hej!
Vi är spekulanter på vårt drömhus, som vi dock misstänker är byggt av blåbetong. Uppe på vinden syns hur väggarna är murade av vad som till synes ser ut att kunna vara blåbetong. I området (som är gammal sjöbotten) är det inte särskilt hög naturlig förekomst av markradon enligt kommunens hemsida.

Vi bestämde oss för att bekosta en korttids-mätning av radon för att få ett riktmärke. Värdena vi fick tillbaka var inte de mest glädjande:

Källare: 380 bq m^3
Entréplan: 1070 bq m^3
Övervåning: 1050 bq m^3

Eftersom det är mycket lägre radonhalt i källaren så gissar vi på att de höga värdena kommer från husets stomme, som då kanske är helt i blåbetong (huset är byggt på 50-talet). Idag sitter det ingen direkt ventilation och inga åtgärder har vidtagits eftersom ingen verkar brytt sig om att mäta radonet i huset innan.

Vi vet att det finns åtgärder att göra, så som förbättrad ventilation (t.ex. FTX) och radontapet, men är osäkra på hur allvarligt problemet är med tanke på att det kan vara själva stommen som är problemet. För att veta helt behövs det ju göras en radonutredning, men det känns orimligt som ev köpare att bekosta.

Hur skulle ni resonera? Är det att köpa sig ett problemhus, eller är man mest bara uppskrämd av skräckhistorier? Om man skulle komma att sälja huset i framtiden, blir det svårsålt?

I övrigt är det ett hus på landet till bra pris som säljs privat. Dock behövs lite annat också som behöver renoveras...
 
Blåbetong och radon är alltid en het potatis när de gäller husköp, min personliga åsikt är att den har större påverkan på köparna än den egentligen behöver. Givetvis ska man ta i beakt att göra så mycket man kan för att få ner värdena och dess kostnad. Hittar man dessutom sitt drömhus kanske man dessutom kan se förbi att de är byggt med ett skitmaterial. Man får dessutom ta i beakt att trots att man gör åtgärder och får ner gränsvärdena kommer nästa spekulanter på huset om de ska säljas dra öronen åt sig och det är en risk att husets värde påverkas.
För min egen del slog jag till på ett blåbetonghus för tre år sedan. Hela källarens väggar va blåbetong och jag har fått ner nivåerna under gränsvärdena med hjälp av ftx, lite egna lösningar och bytt samtliga mellanväggar så de bara är yttervägg kvar med blåbetong.
Nu är det såklart mer omfattande när hela huset är i blåbetong och givetvis gör ftx underverk men fundera även på hur mycket ni kommer renovera och om det under renoveringens gång går att byta ut blåbetongen till bättring material.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Hälsomässigt skulle jag inte oroa mig...
Om det är drömhuset så slå till. FTX är en investering oavsett anledning. Vad du inte ska göra det är att fråga någon radon återförsäljare. De lär lura på dig det mesta konstiga saker. Och skrämma upp dig till max. Säkert hitta på nått att man självlysande :D
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
I ftx med roterande värmeväxlare finns alltid risk för överföring av frånluft till tilluften, se upp!
 
H hannamajja skrev:
I ftx med roterande värmeväxlare finns alltid risk för överföring av frånluft till tilluften, se upp!
Jag har roterande och har inga större problem med de däremot upplever jag att lukter tex om jag målar kan sprida sig väl lätt
 
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Jag har roterande och har inga större problem med de däremot upplever jag att lukter tex om jag målar kan sprida sig väl lätt
Det var ju lite motsägelsefullt:D
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det var ju lite motsägelsefullt:D
Ja men att ha gått från radonvärde på 1500 till 100 så är inte radonet några problem längre, däremot som sagt luktar hela huset färg om jag målar i garaget
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det är en så lite del av luften som läcker tillbaka i vvx så ur radonsynpunkt har det ringa betydelse. Lukter kan dock också sprida sig om rotorn är hygroskopist dvs återför fukt från frånluftsidan till tilluftsidan.
 
  • Gilla
hannamajja
  • Laddar…
Köper ni huset kan jag rekommendera att köpa en digital radonmätare. Det gjorde vi till vårat hus även fast det inte är blåbetong. Rätt intressant att veta värden. Nu har vi 75 i huset och 147i källaren. En digital mätare går på runt 1500kr på nätet
 
  • Gilla
Rickard_nr1
  • Laddar…
Radon är i princip inte en fara för människor...
för att uppfylla gränsvärden så måste ni installera en FTX anläggning och då med frånluftsvärmepump lämpligen?
Blåbetong behöver inte fruktas utan byt bara när det är behövligt och då lämpligen mot annan lättbetong
Lycka till med ert fantastiska hus!

Ps anläggningen med VP är ändå nödvändig för ekonomi och komfort strunta i radonsug och tapeter då lerjord sällan aldrig brukar ge markradon
 
B byggarätt skrev:
Radon är i princip inte en fara för människor...
för att uppfylla gränsvärden så måste ni installera en FTX anläggning och då med frånluftsvärmepump lämpligen?
Blåbetong behöver inte fruktas utan byt bara när det är behövligt och då lämpligen mot annan lättbetong
Lycka till med ert fantastiska hus!

Ps anläggningen med VP är ändå nödvändig för ekonomi och komfort strunta i radonsug och tapeter då lerjord sällan aldrig brukar ge markradon
Ftx och frånluftvärmepump går tyvärr inte ihop, antingen ftx eller fvp för båda kan inte samsas om energin i frånluften. Jag tycker ftx långt före fvp då man har bättre kontroll på luftflödena i huset och som skrevs tidigare köp en digital mätare. De är väl investerade pengar för att hålla koll på värdena. Jag har senaste veckan mätt vår övervåning och snittar 75bq på mätaren. Ska ta nedervåningen kommande vecka och de är osannolikt om de är under 100 där
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Ftx och frånluftvärmepump går tyvärr inte ihop, antingen ftx eller fvp för båda kan inte samsas om energin i frånluften. Jag tycker ftx långt före fvp då man har bättre kontroll på luftflödena i huset och som skrevs tidigare köp en digital mätare. De är väl investerade pengar för att hålla koll på värdena. Jag har senaste veckan mätt vår övervåning och snittar 75bq på mätaren. Ska ta nedervåningen kommande vecka och de är osannolikt om de är under 100 där
Med bra ventilation är det onödig utgift med radonmätare då det är diskutabelt vad radon har för hälsoeffekter....
Om du undrar låna mätare från kommunen
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Med bra ventilation är det onödig utgift med radonmätare då det är diskutabelt vad radon har för hälsoeffekter....
Om du undrar låna mätare från kommunen
Må hända men att många människor glömmer bort att rensa filter och sköta om sin ventilation är inget nytt och att då ha en mätare som indikerar att något är fel är väl inte fel. givetvis kan även den hamna längst in i en byrålåda för någon anser att de va ivägen.
 
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Må hända men att många människor glömmer bort att rensa filter och sköta om sin ventilation är inget nytt och att då ha en mätare som indikerar att något är fel är väl inte fel. givetvis kan även den hamna längst in i en byrålåda för någon anser att de va ivägen.
Radon är en mycket märklig historia då den knappast orsakar problem för människor!
Det krävs att radonet kommer på lungvävnaden och inte ens då kan den orsaka skador!
Gränsvärdena är löjeväckande då vi har en industri som lever på dessa!
Dock har det andra fördelar med vettig ventilation
 
Vad grundar du denna uppfattning på? Mig veterligen är det sedan lång tid fastslaget ett samband mellan lungcancer och radon.

Att radonsaneringsbranschen är sjuk, precis som alla andra skattesubventionerade verksamheter i byggsvängen, känns som en helt annan fråga.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.