Jag skulle vilja ha era kommentarer kring vad ni tror om möjligheten att flytta köket från nuvarande placering (intill badrum) till ny placering (vardagsrum), se bifogade ritningar. Tanken är att renovera lägenheten från en 1a till en mini 2a. Lägenheten är 36 kvadrat.

Har tidigare flyttat kök i mindre lägenheter men har då haft vatten och avlopp i direkt anslutning till det nya köket. Anser ni att det är möjligt att placera köket enligt bifogad ritning? Och om så är fallet, vad är kostnadsspannet för ett sådant arbete (exkluderat nytt kök).

Tack på förhand!
 
  • 3D-ritning av en lägenhets planlösning visande ett föreslaget kök/vardagsrum med möbler och märkt "Alternativ planlösning".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av lägenhet som visar planerad köksflytt från intill badrum till vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om planritning stämmer ser det ut som att stammarna går där och då är det ju inte särskilt stor kost ad eller jobbat att fixa. Avlopp och vatten kan ju dras i sockel.

Ga ska avgörande hur stammar ligger.
 
BirgitS
Är det bärande vägg mellan rummet och dagens kök eftersom den är ritad så tjock?
I så fall kan det kanske vara lite knepigt (eller åtminstone tidsödande) att få lov att göra hål i den för vattenrör, avlopp och ventilationsrör.

Min gissning är att stammarna är längst till höger mellan badrum och dagens kök.
 
Hur lång är väggen där nya köket är tänkt att placeras? Ser inte ut som det får plats mer än ett pentry där.
 
Jag är intresserad av att köpa lägenheten och har ännu inte varit på visning. Jag har därför inte mer info om tjocklek på väggar, mått på väggar eller vetskap om vart stammarna går. Tror också att stammarna går mellan nuvarande kök och badrum.

Är det möjligt att dra rören längs sockeln så skulle det vara ett alternativ. Frågan är om det går att dra längs väggen med fönster? Tänker att vinklarna där försvårar något?
 
Kan nog behöva godkänt från föreningen. Att flytta köket.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
M
Kontrollera med föreningen angående köket, sen lär du/föreningen behöva upprätta bygglov för att ändra fasad för en "spansk balkong" Detta kan bli nekat då det endast innebär ändring vid en lägenhet, och inte alla lägenheter i byggnaden.
 
  • Gilla
annna_3
  • Laddar…
BirgitS
A annna_3 skrev:
Är det möjligt att dra rören längs sockeln så skulle det vara ett alternativ. Frågan är om det går att dra längs väggen med fönster? Tänker att vinklarna där försvårar något?
Om det går att ta hål i väggen så. Tror inte vatten- och avloppsrör bryr sig så mycket om vinklarna.

Glöm inte bort att ventilationen måste göras om. Det måste finnas utsug i kök så det måste dras ett ventilationsrör i längs taket från blivande kök bort till dagens köksutsug och det måste finnas tilluft i sovrum, vilket kan innebära att det måste dras ett rör från nuvarande tilluft i vardagsrummet och in i blivande sovrum om det inte finns tilluft vid dagens matplats.

Ändringar av avlopp och ventilation kräver tillstånd av styrelsen och ibland bygglov eller bygganmälan.

A annna_3 skrev:
Jag är intresserad av att köpa lägenheten och har ännu inte varit på visning. Jag har därför inte mer info om tjocklek på väggar, mått på väggar eller vetskap om vart stammarna går.
Försök kontakta styrelsen redan nu för att ta reda på mer, vänta inte tills efter visningen.
 
Du måste ju såklart gå och titta, men utifrån planritningen så ser det ut som önsketänkande. Om det bara finns en stam i lägenheten, alltså i den tjocka svarta kvadraten längst till höger på planritningen mellan badrum/kök, så får du ett aber att få dit avloppet från den nya placeringen av köket. Det går ju att lösa, men med antingen hög kostnad eller irriterande pumpstation som också påverkar priset negativt. Dubbelkolla också så iaf en 160-säng går in där det är tänkt. Ingen tvåa går upp i pris om man inte kan sova två pers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.