galento
H Hammarfall skrev:
Jag fick en Daikin installerad igår. Fläkten på lägsta nivå (19 db) är helt ljudlös en halvmeter bort.
Vi har en extrasäng i samma rum som innerdelen och att sova där utan att stänga av den går inte.
Även om fläkten går på tystaste läget så har den annat oväsen för sej.Vi var medvetna om detta
när den installerades som tur var.

Mitsubishi pump.
 
Redigerat:
Isakare Isakare skrev:
Hängde man på värmepumps forumet för några år sen, handlade 9 av 10 trådar om trasiga Panasonic pumpar, likt VW säljer dom som glass i solsken, trots att motorerna rasar i parti och minut.
Har 2 kompisar som jobbar med pumpar, Panasonic är inget dom rekommenderar.
Jag monterade en Toshiba 2002 i mitt förra hus, den funkar än, nya lager i fläkten är allt. Den hade likt det står i länken Inverterpump och behovsstyrd avfrostning, COOP 4,0, marknadens bästa då.
Dagens pumpar är givetvis bättre prestandamässigt, men dom har inte COOP 8,0, d.v.s dubbelt så bra.
Men dom är betydligt billigare, jag fick då betala 27.500 med montering.
Min gissning är att dagens pumpar likt våra vitvaror inte kommer att hålla i närheten så länge som de äldre, och då blev ju inte besparingen så stor.
Det där att Panasonic inte håller måttet var även något min installatör påtalade. De installerade dessa om kund insisterade men annars försökte de styra in dem på andra alternativ. Panasonics största styrka just nu var deras marknadsföring enl dem. De hade någon förklaring om ny vd som flyttat produktionen för att spara slantar som en del av deras dekis
 
Panasonic har fått lite oförtjänt dåligt rykte.
Dom har haft lite strul med H16 , fläktmotorer och spolar men löste problemen förr i tiden riktigt bra, nu har det inte funkat lika smidigt men det kanske skiljer sig åt mellan olika återförsäljare.
Till saken hör dock att i början på 2000 talet så hade nog Panasonic 90 procent av marknaden och det såldes tex mängder av E9DKE så att blir många trådar / ämnen om detta är inte så märkligt

Nu säljs dom via flera VVS grossister , Bauhaus och liknande där det kanske inte blir så bra alla gånger !
 
C Comfort Thomas skrev:
Panasonic har fått lite oförtjänt dåligt rykte.
Dom har haft lite strul med H16 , fläktmotorer och spolar men löste problemen förr i tiden riktigt bra, nu har det inte funkat lika smidigt men det kanske skiljer sig åt mellan olika återförsäljare.
Till saken hör dock att i början på 2000 talet så hade nog Panasonic 90 procent av marknaden och det såldes tex mängder av E9DKE så att blir många trådar / ämnen om detta är inte så märkligt

Nu säljs dom via flera VVS grossister , Bauhaus och liknande där det kanske inte blir så bra alla gånger !
Så kan det såklart vara. Dock gick jag på installatörens rekommendation och körde Fujitsu, enl dem betydligt driftsäkrare och bättre pumpar. Eftersom driftsäkerhet och om det värsta händer smidig service är så viktig på denna typ av produkt så valde jag att lyssna.
Ang prestandan kan jag bara säga att jag är grymt nöjd med Fujitsun, har dock inte så mycket personliga referenser direkt då detta är den första jag köper. Dock gissar jag att de flesta välrenommerade tillverkare har riktigt bra pumpar sett till prestanda och ekonomi
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Som du säger är det väldigt individuellt vilka märken och modeller som är ”bäst”
Jämför man stora kända märken och snarlika modeller effektmässigt ( vid minusgrader ) så är det inte så stor skillnad.
Betydligt viktigare att man man en vettig återförsäljare som kan ge förslag på bra placering och rätt modell.
Spelar ingen roll om man köper den dyraste och på pappret bästa modellen om den inte då också blir rätt placerad.
 
  • Älska
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
F Flaska skrev:
Så kan det såklart vara. Dock gick jag på installatörens rekommendation och körde Fujitsu, enl dem betydligt driftsäkrare och bättre pumpar. Eftersom driftsäkerhet och om det värsta händer smidig service är så viktig på denna typ av produkt så valde jag att lyssna.
Ang prestandan kan jag bara säga att jag är grymt nöjd med Fujitsun, har dock inte så mycket personliga referenser direkt då detta är den första jag köper. Dock gissar jag att de flesta välrenommerade tillverkare har riktigt bra pumpar sett till prestanda och ekonomi
Jag rekommenderade / rekommenderar Fujitsu även om jag kan sätta annat. Extremt bra support från Fgnordic och sjyssta produkter.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Supporten hos FG Nordic som distribuerar bland annat Fujitsu är bra :)
Som sagt så känner återförsäljare bättre för ett par olika märken och service/support är starkt bidragande till det.
Till skillnad från postorderföretagen som man hör/ser ofta rekommenderar det märke man antingen tjänar bäst på eller den modellen man vill få ner lagervolymen på ;)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Supporten hos FG Nordic som distribuerar bland annat Fujitsu är bra :)
Som sagt så känner återförsäljare bättre för ett par olika märken och service/support är starkt bidragande till det.
Till skillnad från postorderföretagen som man hör/ser ofta rekommenderar det märke man antingen tjänar bäst på eller den modellen man vill få ner lagervolymen på ;)
Precis.
 
Även om det "bästa" märket i någons ögon kan paja så är supporten avgörande anser jag. Kan man inte laga prylarna så är det inget att ha...

O det kan gå punka / spricka på ett nytt Michelin/prelli-däck också.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Mitsubishi
 
Nu finns det i och för sig både Mitsubishi Electric och Mitsubishi Heavy som är helt olika på alla sätt och vis .
 
Electric
 
Det kan jag hålla med om är valet mellan dom två :)
 
A
ja därom råder ingen tvekan
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Jag rekommenderade / rekommenderar Fujitsu även om jag kan sätta annat. Extremt bra support från Fgnordic och sjyssta produkter.
Ja, och har man en bra installatör lokalt som rekommenderar något så bör man nog väga rekommendationen tungt vid valet av pump. Specar på pappret i all ära men det är inte alltid de återspeglar verkligheten, och händer något är det nog vettigt att välja ett alternativ som även installatören känner sig bekväm med.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.