Hej! Jag har ett ventilationsrör i min lägenhet som tidigare legat över köksskåpen och gått ut genom passbiten mellan överskåp och tak.

De nya skåpen kommer förmodligen inte bygga lika mycket som de gamla så jag skulle gärna vilja ta bort sista stumpen på röret för att ev. sätta dit en kortare som passar bättre till de nya skåpen.

Jag tycker mig se att det ska gå att dela på spiroröret (som jag tror att det heter) och den sista "tratten". Ska man bända på något speciellt ställe eller finns något knep?
 
  • Ventilationsrör sticker ut från vägg, delvis omslutet av skadat gips och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte en skarv där under färgen, precis där röret knäcker lite?
Det kan sitta skruvar som håller ihop rördelarna
 
Går att ta isär, kan sitta någon plåtskruv i skarven, sen går det såga av spiroröret ca 5 cm från vägg ( med ett bågfilsblad eller en tigersåg ) kommer att ta lite tid, men skam den som ger sig, sen finns det delar att köpa och skarva på, du får se vad som behövs
 
L lordi skrev:
Är det inte en skarv där under färgen, precis där röret knäcker lite?
Det kan sitta skruvar som håller ihop rördelarna
Det är möjligt, får skava av färgen och titta! Jag var helt 100 på att skarven skulle vara där tratten möter röret, med det verkar inte ge sig där. Kan satt sig rejält med åren också
 
J jonaserik skrev:
Går att ta isär, kan sitta någon plåtskruv i skarven, sen går det såga av spiroröret ca 5 cm från vägg ( med ett bågfilsblad eller en tigersåg ) kommer att ta lite tid, men skam den som ger sig, sen finns det delar att köpa och skarva på, du får se vad som behövs
Tror du, som jag, att skarven är där röret möter tratten i så fall? Får leta efter en skruv där och annars såga av som du sade! Har du någon koll på vad man sätter ihop allting igen med? Alltså om man kör någon fog i och trycker ihop de lösa delarna eller liknande
 
A Axra99 skrev:
Det är möjligt, får skava av färgen och titta! Jag var helt 100 på att skarven skulle vara där tratten möter röret, med det verkar inte ge sig där. Kan satt sig rejält med åren också
Det är nog en skarv där också, men det kan sitta rejält. Leta efter skruvar eller popnit.
 
Målarfärg och sprutputs kan sätta sig fast rär
A Axra99 skrev:
Har du någon koll på vad man sätter ihop allting igen med
När du har tagit isär så kolla vilka mått du kan ha ( utan att såga av först ) delar finns på varuhusen in eller utvändig anslutning och med eller utan gummiring som tätning, finns säkert något som passar
 
BirgitS
Du bör täcka över ventilationshålet när du inte har ett ventilationsdon på det. Beroende på hur ventilationssystemet är gjort kan ett stort hål innebära att det just inte blir något luftflöde i dina grannars lägenheter. Om det kommer in mycket byggdamm i ventilationen kan det också trigga igång en branddetektor i fastigheten och räddningstjänsten skickas ut i onödan vilket betyder att föreningen (inkl. du) får betala flera tusen kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.