Jag tror jag skrev det... att ge grannen möjlighet... att du får göra det själv om han inte vill är ju en sak men kan du bevisa att du gett grannen möjlighet vid en tvist?
Om du tar bort stora rötter så blir det givetvis en stor skada på grannens träd = med att ta kol på dom tror jag, eller att dom välter.
Vitsen med att ringa o fråga vad du skall göra när grannen inte vill ta bort rötterna var den att då har du ett bevis genom att kommunen vet att du har tagit kontakt med grannen ifråga och gett honom möjligheten att göra detta själv om det kommer till en tvist er emellan.
Det e ju som nån skrev inte roligt om ett träd välter över hus eller nåt annat.
 
Det var länge sedan jag läste min juridik. Ett minns jag dock:

Juridiska tvister om staket och träd vid tomtgränser osv var svåra, när grannarna blivit osams. Lagar finns, men de kan leda till oväntade domslut. Därför användes exemplen i utbildningssyfte. De var skenbart enkla, men kunde bli juridiskt komplexa, när någon agerar i strid mot sin grannes mening. Det blir många andra lagar (rekvisit) som ska tas hänsyn till också, och detta komplicerade bilden - tror jag det var ::)

 
Ja, hela den här historien har blivit riktigt tråkig.
Jag vill inget annat än att vara vän med grannen. Har i 50 år aldrig varit oväns med någon granne. Tvärtom.
Men jag försäkrar: Han vill inte ha bättre relationer "så länge vi bor kvar" eftersom vi köpte "hans" hus, vilket jag berättade om tidigare.
Än värre lär det väl bli när jag nu måste ta hit lantmäteriet för att fastställa vår gemensamma tomtgräns, eftersom inga gränsrör finns.
Måste till för vårt kommande tillbygge, vilket är okynnesöverklagat till länsstyrelsen av vår käre granne.
Jag kan föreställa mig hans reaktion när han skall betala (enl.lag) halva det kalaset för tomtgränsutstakningen. (C:a. 5000 kr per fastighet)
Får väl skaffa skottsäker väst!
 
Hur gick det sedan?
Jo, grannen som sagt okynnesöverklagade vårt bygglov, trots att det uppfyller alla krav enl. statsplanen + eftergifter som vi som gjorde som bonus till honom. Bygglovet ligger nu på Länsstyrelsen sedan ett halvår, alldeles i onödan som det kommer att visa sig.
Dessutom har jag pratat med grannen om det inte skulle vara möjligt att glesa ut lite bland hans träd så att vår tomt fick lite mera sol.
Grannens svar blev att han nu har planterat ytterligare ett antal träd för att riktigt kunna "täppa till" det lilla solsken som trots allt finns!
Fråga: Får man verkligen plantera träd i akt och mening för att hindra sol o utsikt? Träden står c:a. 1,5 m in på grannens tomt.
Hela denna trista historia bara för att grannen inte fick köpa huset av sin granne till "överhäcken pris".(vilket vi alltså bjöd mera för och fick köpa i stället)
Får jag plantera en häck i/mycket nära tomtgränsen om den står inne på min tomt??
Vi är "inkräktare" och skall knäckas till varje pris.....
 
Iofs så behöver du ju faktiskt inte invänta överklagandet för att få börja bygga. Du kan bygga ialla fall. Men på egen risk. Om du följer detaljplanen så har grannen mycket liten chans att lyckas med sitt överklagande.

och det kanske lite kan ta udden av honom om han inte lyckas i sitt uppsåt mot dej. Förr eller senare måste han rimligen tröttna.
 
Du kan placera häcken så långt ut som det går under förutsättning att du kan sköta häcken även mot grannsidan.
 
K
Canuto skrev:
Jag kan föreställa mig hans reaktion när han skall betala (enl.lag) halva det kalaset för tomtgränsutstakningen. (C:a. 5000 kr per fastighet)
Vad är detta för lag, var kan man hitta den?
 
Canuto skrev:
Fråga: Får man verkligen plantera träd i akt och mening för att hindra sol o utsikt? Träden står c:a. 1,5 m in på grannens tomt.
Hävda att han planterar skog till kommunen, det krävs marklov för det.

Sen hur många träd som behövs för att kalla det skog är en annan fråga.

4 § Till byggande och rivning av byggnader samt till schaktning, fyllning, trädfällning och skogsplantering fordras tillstånd i form av bygglov, rivningslov respektive marklov i den omfattning som följer av denna lag.
Lägger till en passande bild :)



jensen.gif
 
Jo, jo, det är lätt att skämta! Men verkligheten är rätt deprimerande p.g.a. grannens agerande.
Varenda granne, (och jag känner inte många av dom), på två kvarters omkrets,och många kommuninnevånare har samma uppfattning:
Vår granne är en ovanligt ond person och han är dessutom döpt till "Kommunens byfåne" och det av många många olika anledningar, av vilka vissa är rent hårresande.
Nu har han planterat nya växter precis, precis i tomtgränsen eftersom han vet att dessa kommer att förstöras när vi börjar att schakta för muren i denna gräns, vilken vi har bygglov på! (Muren alltså!)
Grannen är helt enkelt elak och dum i huvudet samt har otroliga midervärdigheskomplex!
Mot dumhet o elakhet kämpar även gudarna förgäves.
Vi säljer nog och flyttar snart.
Sorgligt men sant.
Verkar inte till att finnas något mera vi kan göra. Allt han har begärt har vi tillfredsställt men när bygglovet kom, var det kört. Trots att vi var överrens innan!
Som sagt: Vad gör man???
 
Va...ska du ge upp nu? Nej jag skulle sätta hårt mot hårt....kör en lite kemisk förgiftning mot rötterna....det kommer bli kanon.....

Kan du inte ta en bild så vi kan få se eländet? Du kan maila till mig så kan jag lägga ut det?!

Sälj inte! Keep on fighting!
 
Håller med Kalle.

Om det du säger verkligen stämmer om grannen, så tycker jag nog lite moteld skulle kunna vara motiverat.

MEN, det är något som inte riktigt stämmer här tycker jag. Du säger att lyckats få honom att säga OK till dina byggplaner, ändå överklagar han. Han säger tydligen helt öppet att han vill förpesta din tillvaro. Har han gett någon som helst indikation (hur dum som helst) på varför han vill det?

Han betraktas som byfåne osv. Det är inte möjligen så att han tror att det är han som är offret, kan han ha fått för sig att du snackar skit om honom, och att han nu anlagt moteld?

Har du försökt att prata allvar med honom, om varför han agerar skitstövel? Har lite svårt att förstå att någon kan vara så dum som han verkar vara. Man börjar ju fundera om det är någon sorts missförstånd.
 
Jag tycker det låter som din granne har en personlighetsstörning över åt det narcissistiska och antisociala hållet. Vad du änn gör kommer han inte at förändras.
 
Hej igen,
Nu har det gått snart ett år och jag har försökt att prata med grannen om att t.ex. glesa ut träden lite så att solen hade en chans även på vår tomt.
Jag vill dessutom satsa på solvärme.
Svaret blev att han nu har planterat en andra rad med träd för att riktigt kunna täppa till de små sol luckor som fanns mellan några träd!
Vad gör man? Får man verkligen göra så här?
Jag har gått vår granne tillmötes på mycket som jag inte alls hade behövt att göra, men inget hjälper.
Det verkar som om han riktigt vill provocera.
Vad skulle hända om jag blir så provocerad att jag helt sonica fäller träden?
Villkorligt fängelse och böter?
Eller?
Någon som vet om det finns liknande fall dokumenterade? ::) ???
 
vad hände sedan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.