Halloj allihopa.
Jag undrar vilken tjocklek på råspont man ska ha vid takstolar 50 x 175 c/c 1200
taklutning 14 grader tänkt att lägga betongpannor på det.

Tittat på byggmax o funnit på tjocklekar 17 resp 22 mm
skiljer ju en bit över kronan metern !

..//N
 
Bob_the_builder
Båda tjocklekarna funkar, men det svajar när man går på 17 mm råspont. Om man tycker det är värt en tia per kvadrat så finns det kanske en eller två tusenlappar att spara på ett tak. Jag tycker INTE det är värt det i alla fall...
 
Tanker är ju att bygga så billigt som möjligt utan att vara dumsnål, och det verkar man väl inte vara om man väljer 17mm råspont, om det svajar är ju ingen fara.

Alla bäckar små.

..//N
 
Kolla också själva kvalitén på råsponten. Senaste jag besökte ByggMax var kvalitén på 17 mm varianten inte särskilt rolig. 22 mm däremot såg mycket bättre ut..
 
Hej

Har för mig att det blir mindre spill på 22mm, så det kanske inte blir så stor skilnad på slutet.

Said
 
Said skrev:
Hej

Har för mig att det blir mindre spill på 22mm, så det kanske inte blir så stor skilnad på slutet.

Said
Det inlägget får du gärna utveckla lite... :cool:
 
snor tråden lite. skall spika 17mm råspont som innetak i stallet. hur stora spik behöver man för att det skall sitta uppe någorlunda bra. funderar på att fixa en spikpistol det är dock 75 kvm som skall upp ::)
 
GoForIt skrev:
Det inlägget får du gärna utveckla lite... :cool:
Som jag skrev "Har för mig"

Hittar inte boken men det hade att göra med hur man får/ska skarva råsponten.

Men jag kan ha fel.

Said


 
Använder du 17mm råspont måste du skarva på takstol. tar du 22mm går det bra att skarva mellan takstolarna se bara till att inte 2 skarvar kommer ovan för varandra. I och med detta blir det mindre spill med 22mm råspont.

Lycka till!!!
 
rodder skrev:
Använder du 17mm råspont måste du skarva på takstol. tar du 22mm går det bra att skarva mellan takstolarna se bara till att inte 2 skarvar kommer ovan för varandra. I och med detta blir det mindre spill med 22mm råspont.

Lycka till!!!
Juste så var det :)

Said

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.