Inför uppförande av ny fjällstuga på tomt i detaljplanerat område funderar vi på om vi skulle kunna placera huset i vinkel mot både själva tomten och mot vägen som tomten ligger vid. Anledning är enkel - vi har fjällutsikt åt ett håll och vi vill ha gaveln åt det hållet.
Efter mailkontakt med bygglovshandläggare i aktuell kommun säger de att de inte kan se något hinder för detta, men jag har förstått att det inte nödvändigtvis betyder att det kommer att godkännas när vi söker om bygglov.

Vad tror ni?

Se bild för förtydligande - vitt område är tomt, blått är tänkt hus. (Självklart kommer huset att stå på ickeprickad mark och minst 4,5 meter från tomtgräns - 7 meter från gata.)
 
  • Satellitbild över tomt i skogsmiljö med markerat vitt område för tomtgräns och blå illustration av planerat hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Om husplaceringen uppfyller detaljplanen så har väl bygglovshandläggaren svårt att neka bygglov av den anledningen att huset inte är parallellt med tomtgränserna.

Sen kan det ju vara bra att tänka efter om det är en optimal placering ändå, det är kanske trevligare att ha fjällutsikt från fler rum (dvs. längs en långsida) även om det innebär att utsikten inte är rakt utanför gaveln längre.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Om husplaceringen uppfyller detaljplanen så har väl bygglovshandläggaren svårt att neka bygglov av den anledningen att huset inte är parallellt med tomtgränserna.

Sen kan det ju vara bra att tänka efter om det är en optimal placering ändå, det är kanske trevligare att ha fjällutsikt från fler rum (dvs. längs en långsida) även om det innebär att utsikten inte är rakt utanför gaveln längre.
Det har du absolut rätt i, vi ska tänka igenom det hela ett par varv till.
Tack för svar!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Sen kan det ju vara bra att tänka efter om det är en optimal placering ändå, det är kanske trevligare att ha fjällutsikt från fler rum (dvs. längs en långsida)
Jag instämmer!
Och jag skulle nog tänka över husets planlösning, och fundera på om den verkligen är optimal.
För jag ser inte husets placering som särskilt lyckad, med tanke på hur tomten runt huset skall kunna användas.
Var är förresten entré, och var placeras bilar, husvagnar etc.?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag instämmer!
Och jag skulle nog tänka över husets planlösning, och fundera på om den verkligen är optimal.
För jag ser inte husets placering som särskilt lyckad, med tanke på hur tomten runt huset skall kunna användas.
Var är förresten entré, och var placeras bilar, husvagnar etc.?
Jag tackar för input och det kommer absolut bli några resor till innan det är klart.

Lite bakgrund; jag har spenderat tid på tomten i över 30 år i ett hus som nu brunnit ned så tankar kring planlösning och placering har snurrat en lång tid. Det är dessutom en skogstomt och det är lätt att göra en ny infart som anpassas till det nya husets placering. Huset kommer att vara arkitektritat för syftet där storstuga kommer att ligga i ena änden - vid just gaveln vars utsikt vetter mot fjället. Övriga rum får hålla till godo med härlig skog.
 
Inte för att jag är någon dignitär på området, men det är bra att ni funderar tycker jag, för husets placering är väldigt svår att ändra på i efterhand.

Själv gör jag reflektionen att söder verkar vara nedåt i bild och då är frågan om man inte vill ha mer utrymme på tomten åt det hållet från huset sett? Det kan ju finnas andra parametrar i topografin att ta hänsyn till, men själv skulle jag tänka i de banorna. Jag vet att det uppstod debatt i ämnet efter förra sommarens hetta, men oftare än inte vill man ha en altan i söder tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.