Hej,

Har någon investerat i eller åtminstone använt någon av de serier med trädgårdsredskap med högre spänning, som utlovar mer kraft? Gör de vad de lovar?

Har för närvarande Bosch batteriklippare 43 Li, som fungerar bra, även om den ogillar för långt eller fuktigt gräs, då känns den för svag och tjuvstoppar.

De jag funderar kring är främst;

- DeWalt 54V (mer verktyg, men lövblås och kantklipp finns ju)
- Stiga 80V
- Greenworks 80V
- Powerworks 80V (Verkar bara vara Bauhus som säljer?)

Dela gärna med alla tankegångar kring dessa serier, även utanför personlig erfarenhet. Är det en serie verktyg som kommer finnas kvar och hitta reservdelar till om 10 år? Allmän kvalitet och funktion? Batterier och motor bra och ever upp till högre spänning? Är 80V bara en gimmick med batterier med liten kapacitet och klena motorer som omintetgör fördelarna som högre spänning skulle kunna medföra?

Mvh
Kneppe
 
Högre spänning är mest bara försäljningstrams skulle jag tro. Det är ofta ganska små batterier också. Varför skulle ett 80V 2Ah batteri vara bättre än t.ex. två seriekopplade 18V 5Ah? Dessa grejer är riktade till folk som tror att spänningen avgör maskinens styrka. Dom har testat en 10.8V skruvdragare och en 18V, konstaterat att 18V maskinen är bättre och så tänker dom att en 80V måste ju vara ännu mycket bättre.
 
Högre spänning ger en lägre ström för samma effekt. Det är en fördel när man till exempel har långa ledningar eftersom dessa inte behöver vara lika grova. Det kan även vara fördel när det gäller motorer att dessa inte behöver lika hög ström. I sammanhanget är det lite intressant att titta på bilar där man visserligen gått helt ifrån 6V elsystem men fortfarande ligger kvar på 12V. Ett annat exempel är gaffeltruckar som ofta har 24V och grova kablar. Jag tänker mig att om man behöver en högre kapacitet på ett batteripack och är fri att välja konfiguration så är det ofta fördelaktigare att seriekoppla cellerna än att parallellkoppla dem. Men några stora vinster med att ha 80V i en batterimaskin ser jag inte.
 
"Högspänningsbatterierna" är däremot inte speciellt stora har jag märkt. 80V batterierna brukar vara 2Ah eller max 2,5Ah, 160-200Wh. T.ex. Makitas 36V system (2x18) ligger ju på 144-216Wh (beroende på om man använder 4,5,el 6Ah batterier).

Man får ju inte mera kraft ur ett batteri bara av att höja spänningen. Litium batterier brukar tåla ca en urladdning på ca 3C utan att ta någon skada. 480-600W för 80V batteriet och 432-648W för 36V i nämnda exempel. Troligtvis är maskinerna byggda för att dra lite mera än vad som är hälsosamt för batterierna för att få sälja nya snabbare, men man kan nog räkna med att en knapp hästkraft är vad man kan få ur dom oberoende spänning.

Hade 80V batterierna varit större hade det varit en annan ak, då hade det funnits mera kraft att hämta, nu handlar det nog mest om att sälja ett system som antagligen inte kommer att finnas kvar om fem-tio år.
 
Klart det är en fördel med högre spänning. För samma effektuttag får du högre verkningsgrad och en kompaktare maskin eftersom strömmen blir lägre. Det blir förvirrande när man kollar på Ah som storlek istället för energiinnehållet t.ex. i kWh.

80v betyder 22st seriekopplade 3,6v celler
36v är 10st
18v är 5st
10,8 (12v) är 3st

Det är inte en slump att elbilar ligger på 400v och ellastbilarna på 600v. Högre spänning är bättre i en elmotor men batterierna får en större minsta storlek.

Vad man ska välja får man fråga sig vad man behöver. Ett 18v system räcker till det mesta. Sen är det ofta smidigare med sladdmaskiner för högre effektuttag

Ska man ha två system så kan jag tänka mig 10,8 för kompaktheten och ett typ 36v+ för effekt men tycker alla högspänningssystem har lite tunnt utbud.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Klart det är en fördel med högre spänning. För samma effektuttag får du högre verkningsgrad och en kompaktare maskin eftersom strömmen blir lägre. Det blir förvirrande när man kollar på Ah som storlek istället för energiinnehållet t.ex. i kWh.

80v betyder 22st seriekopplade 3,6v celler
36v är 10st
18v är 5st
10,8 (12v) är 3st

Det är inte en slump att elbilar ligger på 400v och ellastbilarna på 600v. Högre spänning är bättre i en elmotor men batterierna får en större minsta storlek.

Vad man ska välja får man fråga sig vad man behöver. Ett 18v system räcker till det mesta. Sen är det ofta smidigare med sladdmaskiner för högre effektuttag

Ska man ha två system så kan jag tänka mig 10,8 för kompaktheten och ett typ 36v+ för effekt men tycker alla högspänningssystem har lite tunnt utbud.
Elbilar använder främst hög spänning för att batterier fungerar bäst och längst kopplade i serie och inte i parallell. Verkningsgraden är samma, det som kan skilja är storleken på värmeförluster, Det löser man genom att använda mera koppar. Det som stämmer är att man kan bygga mindre och smidigare med högre spänning, när det kommer till batteridrivna maskiner handlar det om så små strömstyrkor så det knappast har nån verkligen betydelse.

Ett 2Ah 80V batteri innehåller mindre energi än ett 5Ah 36V. Att hålla på att höja spänningen utan att göra några egentliga förbättringar är inte motiverat på annat sätt än att man vill byta standard så ofta som möjligt för att maximera försäljningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.