mr Z skrev:
Kör klassikern att de tvärs över gatan är villiga att lämna 10%. Vilket de förmodligen gör om du skall köpa för 40tusen så borde du få nått iaf...
Det är totalsumman som är intressant och inte hur många procents rabatt man får i en viss affär.

Det bästa är att specificera vad man ska ha för något och ta in offerter på detta från de företag som man kan tänka sig att köpa av.
 
mr Z skrev:
Kör klassikern att de tvärs över gatan är villiga att lämna 10%. Vilket de förmodligen gör om du skall köpa för 40tusen så borde du få nått iaf...

Bauhaus är sedan inte att betrakta som en "proffs" butik utan en "hempular" affär som bygg IKEA kan man kalla det. Om du går till en mer "yrkesinriktad" byggbutik lär du få rabatt...
Problemet är att "proffsbutikerna" häromkring ligger avsevärt högre i pris, jag skulle gissa på 20-30% högre, även om de har justerat en del av sina priser. Sortimentet hos dem är också smalare, t ex är det få som har braskaminer och liknande.

Att Bauhaus motsvarar IKEA i prissättning håller jag inte med om. Enstaka lockvaror, som t ex kakel&klinker är billigt, men t ex skruv, elmateriel osv är precis lika dyrt som vilken proffsbutik som helst. Prisgarantin gäller för identiska varor, men mycket av sortimentet är så unikt att det inte spelar någon roll.
 
Inger.P. skrev:
Någon som orkar läsa mer om mina prutningseskapader? 8)
Mera, mera!

Det är precis sånt här jag behöver höra för att kunna stå på mig i fortsättningen. Spänna ögonen i försäljaren - bra tips!

Jag tror jag kommer in om och hämtar upp dig Inger nästa gång jag skall till Bauhaus, så får du spela upp hela din reportoar i butiken :)
 
Inger.P.: jag har ett förslag - bli prut-konsult. Du tar ut 10% av den rabatt du lyckas tjata dig till, lyckas du inte tar du ingenting, naturligtvis :D

Själv tar jag naturligtvis 10% av dina 10% som upphovsman till idén... ;D
 
Bauhaus etc. i all ära, vad jag menar är mitt upprop om att vi "ÄR FÖR FLATA" generellt. Vi = svenskar. Vi måste lära oss från våra inflyttade vänner, de kan business.
I vårt pågående husbygge så har vi gjort ett antal upphandlingar, erfarenheten hittills är att det skiljer ca 50% mellan offerterna. Lägg ner mycket arbete på era förfrågningar, välj bästa kvalitet/pris. Det är inte alltid det lägsta priset som är bäst.
Snacket om att jag kan betala lite mer för att vi har en gammal relation är ju löjlig, gammal relation borde betyde bättre pris.
 
Inger.P. skrev:
Jag tror att något av det viktigaste - ur kundens synpunkt - är att inte ge sig in i någon diskussion... När kunden ställt "prutfrågan" ska han sedan vara tyst.
Detta gäller väl förövrigt också i alla löneförhandlingar. Håller man inte mun efter att man presenterat sitt lönekrav, så tappar man garanterat förhandlingsövertaget med påföljd att chefen inte ens behöver pruta -- det har man redan gjort själv genom att bli generad.
 
Har jobbat med förhandlingar i 20 år ungefär.

Regel nr 1 är att veta EXAKT vad man skall köpa och kunna specifisera det. Man bör också veta vad det rekommenderade priset är som leverantören räknar sin marginal från.

Regel nr 2 är att förstå leverantörens affärsmodell och att han kan leverera EXAKT det Du vill ha, då Du vill ha det. Då jämför man äpplen och äpplen.

Regel nr 3 är att bygga upp ett förtroende så att säljaren blir välvilligt inställd till att hitta en lösning på Ditt problem.

Om man har 50% skillnad på offerterna, så har man ett kommunikationsproblem och inte följt dom reglerna. Affärer, speciellt om man kommer att göra fler affärer ihop, måste vara långsiktiga och då skall båda vara nöjda.

Att trixa till det med juridik eller köra med fula knep (vilket är lätt) blir sällan en bra affär.
 
Bra inlägg Olha.
Jobbar också med upphandling men inte i byggnads. Faktum är att vissa offerter som jag fått in så har priset skiljt sig 50%. Underlaget har varit mycket väl specat, grejen är att om leverantören är väl belagd så kommer ett skambud typ "går det så går det". Vissa öppnar högt och sedan när man meddelar att det blir ingen affär så har de räknat på mer än det som fanns i underlaget. Toppen var han som (när det inte blev affär) hade lämnat pris på kök plötsligt upptäckte att han räknat dubbelt på köksbänkarna. Detta medförde en reducering med 10000 Kr, men han var för dyr ändå, även om han inte varit för dyr efter sin "justering" så hade det inte blivit någon affär.
 
Ja, det är riktigt att paketeringar oftast drar upp priserna.

Därför är det oerhört viktigt att förstå motpartens affär och kunna fråga efter rätt saker. Ex.vis precis som när begär in pris på ett nyckelfärdigt hus, då finns det ett pålägg och en riskmarginal för leverantören. Detta för att han skall skydda upp sig för ev. egna fel. (Alla gör ju fel till och från.)

Det är skillnad att lämna in en ritning på granitbänk till köket (som är enkel att specifisera i form av mått, kvalitet och färg samt betalningsvillkor) och ett helt kök.

Ställer man en detaljerad förfrågan specifiseras alla priser för respektive enhet. Då råkar man inte ut för sådana svar som Du fått. Men 50% skillnad, då är det specifikationsfel eller troligen äpplen och päron som jämförs.
 
Hejsan

Detta är mitt premiärinlägg på forumet. Jag och min sambo väntar med spänning på tomt som ska släppas av myresjöhus. Å min skräck är att vi blir totallurade. Hur kan jag se till att vi inte blir det. Jag har ju underläge med tanke på att de äger tomten. Det är ett ganska attraktivt läge ju. Klart jag ska försöka få saker på köpet men hur vet jag att jag inte betalar överpris.
 
Inger.P. skrev:
I det svenska språket finns det ord som inte går att översätta till andra språk. Det ordet är "lagom".
De flesta svenskar strävar efter att vara så jädrans "lagom". Är man inte "lagom" så är man udda.
Som vanligt vill svenskar vara ensamma om nått. Detta lagom finns i alla språk. Norska - Passeligt.  Danska - Tilpass. I Engelskan finns the middle road som ju då i sin betydelse blir lagom enligt en vän som är gift med en från England. Så självklart finns ordet lagom i alla språk var fasen har vi fått det ifrån att det inte skulle finnas. :surprised:
 
Välkommen in i gänget Reggi.
I detta forum kan du lära dig mycket nu när ni skall bygga hus. Angående er tomt, det är klart att lite begränsat blir det när huslev äger tomten men tänk dig in i motpartens situation. De vill sälja så snabbt som möjligt och bedömer marknaden och vad de kan få ut. De har all anledning till att locka dig till köp. Blir inte slutnotan du tänkt dig så kommer det fler tillfällen. Risken är att man stirrar sig blind på objektet och accepterar vilket pris som helst. I andra trådar här i forumet finns diskussioner om priser etc
lycka till
 
Reggi, jag skulle kolla med några mäklare i området. Du kan också kolla på bopriset på aftonbladet om det finns något att jämföra med. Sedan är det ju så att när det gäller fastigheter som man blir förtjust i så växer ju inte de på träd. Så fastnar man för någon tomt så gäller det att ligga högst annars blir man utan. Har själv budat på flera objekt utan köp och det har kännts lika snöpligt varje gång men tillslut så sitter man där som hemmansägare och den känslan är allt annant än tråkig.
 
OLHA skrev:
Har jobbat med förhandlingar i 20 år ungefär.

Regel nr 1 är att veta EXAKT vad man skall köpa och kunna specifisera det. Man bör också veta vad det rekommenderade priset är som leverantören räknar sin marginal från.

Regel nr 2 är att förstå leverantörens affärsmodell och att han kan leverera EXAKT det Du vill ha, då Du vill ha det. Då jämför man äpplen och äpplen.

Regel nr 3 är att bygga upp ett förtroende så att säljaren blir välvilligt inställd till att hitta en lösning på Ditt problem.

Om man har 50% skillnad på offerterna, så har man ett kommunikationsproblem och inte följt dom reglerna. Affärer, speciellt om man kommer att göra fler affärer ihop, måste vara långsiktiga och då skall båda vara nöjda.

Att trixa till det med juridik eller köra med fula knep (vilket är lätt) blir sällan en bra affär.
Regel nr 1 faller ofta som privatkund. Det är sällan man kan ta reda på marginalernas storlek, även om man ofta kan gissa vilken storleksordning de hamnar i.

Regel nr 2 "förstå affärsmodellen" kan jag hålla med om. Det går säkert att pruta på mjölken på ICA, men lätt är det inte.

Regel nr 3 fungerar bra i de lägen man är återkommande kund, som säljaren har en chans att komma ihåg. Det gäller inte de inköp som står för dörren för mig - det är en engångshändelse. Det behöver man iofs inte upplysa säljaren om ....
 
Njae, Det går faktiskt att få fram marginalerna på olika sätt. Tyvärr har detta blivit så vanligt att många grossister/Distributörer har gjort om sina rabattmodeller till ÅF. Oavsett kan man på lockvaror beräkna cirka 15-20% och på sällanköpsvaror 35-40%. I snitt.

Mjölken från ICA är en lockvara där jag har för mig marginalen är cirka 10-12%.

Exempelvis B&O har åf marginal på cirka 15% men volymrabatt närmare 20%. På så sätt håller B&O Uppe priserna till slutkund. Sen finns det marknadsföringsstöd, mm, mm.

Jag vågar säga att regel nr 3 alltid fungerar. Har man den sociala begåvningen att man kan bygga upp ett trevligt förhållande till säljaren samtidigt som man vet vad man skall ha, kommer man få ett bra pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.