Har hantverkare hemma som håller på o renoverar badrummet hemma. Blir lite fundersam, de har rivit ner till plattan och in till reglar på två väggar av fyra. De andra två har de lämnat den gamla träfiberskivan kvar på. Elektrikern har varit där o dragit lite el, gjort hål i den gamla skivan o så. Kan väl inte vara meningen att skivan ska sitta kvar?

Frågade vvs vad han trodde, han trodde de skulle köra på plyfa direkt på den gamla boarden. Det känns väl inte rätt? Jag menar, man måste väl ändå se till så att det är ordentligt reglat? Vi ska ha kakel på väggarna och huset är byggt på 80-talet. De andra väggarna får de regla upp lite. En av väggarna hade några st "wellpappreglar". Märkligt.

Snickaren pratade om att de skulle lägga EPS-betong på golvet härnäst. Låter det vettigt? Vad borde vara stegen efter det? Kan inget om golvkonstruktioner i princip.

Bifogar lite bilder.
 
  • Renoveringsarbete i badrum med exponerade reglar, rörinstallationer och gammal väggskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete visar väggar ner till reglar och kvarvarande träfiberskiva med elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EPS är Inge fel att använda om man vill fylla hål eller komma upp i höjd innan flytspackling så inget konstigt där,
Va gäller väggen de ”sparat” så det de ut att va yttervägg så förhoppningsvis är det en tillräckligt kraftig vägg för kakling,sen att de inte rivit ner skivan är väl lite för att spara tid o slippa krångla med att lappa o laga plasten i ytterväggen. Är skivan av ett hårt material alltså nån typ av spån lr likande skulle ja inte tro att de ”skadar” att lämna den och skruva plyfa över den och sen gips.
 
  • Gilla
Andreasa2
  • Laddar…
P Patzie skrev:
EPS är Inge fel att använda om man vill fylla hål eller komma upp i höjd innan flytspackling så inget konstigt där,
Va gäller väggen de ”sparat” så det de ut att va yttervägg så förhoppningsvis är det en tillräckligt kraftig vägg för kakling,sen att de inte rivit ner skivan är väl lite för att spara tid o slippa krångla med att lappa o laga plasten i ytterväggen. Är skivan av ett hårt material alltså nån typ av spån lr likande skulle ja inte tro att de ”skadar” att lämna den och skruva plyfa över den och sen gips.
Tack för svar! Det stämmer att en vägg är yttervägg, men en är innervägg (ena långsidan, syns ej i bilderna). Misstänker dock att den är bärande. Den är ut mot en stor hall. Jag tror att det varit uppreglat golv innan, men det är alltså helt ok att köra EPS hela vägen upp om man vill? Tror plattan på mark är oisolerad, så som många 70-tals hus är. Ska förresten ha elektrisk golvvärme också.
 
Ja man kan lägga eps sen lägger man rotnät som man sätter fast golvärmeslingan i innan man flytspacklar sista cm till färdigt(y)
 
Har pratat med dom. Han säger att det är skumisolering i väggen och därmed så ska den vara stabil nog. Men jag undrar, är det verkligen ändå "enligt reglerna"? Kan försäkringsbolagen ha åsikter om det är stabilitet pga skumisoleringen istället för reglar?
 
Du har troligen ett modulhus från dom småländska skogarna, dom är oftast konstigt byggda!
Så då får man kompromissa ibland vid rotarbeten i dessa hus.
Slappna av och lita på byggarna istället! ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Den där ”säkervatten väggen” som den ska byggas är inte alltid möjlig att göra vid renovering utan att de blir orimligt med rivning av angränsade rum, omdragningar av diverse saker osv, har rivit otaliga äldre badrum med kakel på väggarna som vart cc60 45*45 reglar och enkelgips och de har hållit tills vi rev dem så bara snickarna gör en bedömning om att de är stabilt och sitter fast som det skall är det ingen fara alls(y)
 
Jag litar inte blint på folk jag inte känner om jag tycker det de säger låter konstigt. Jag borrade ett hål, gissa vad jag hittade. Jo "reglar" av wellpapp och noll isolering. Har även kollat vart de riktiga reglarna verkar sitta. Drygt 70 cm mellan dom på ett ställe.
 
Redigerat:
Träfiberskivan som sitter är säkert 15 mm tjock, kanske ger den tillräcklig stabilitet jag vet inte. De säger ju att man ska få ett säkert vatten intyg när det är klart. Kanske är för petig, men känns inte helt hundra.
 
Finns ingenting att oroa sig för som jag känner det.

Man river inte bort skivor om man inte behöver öppna väggarna för att göra el och vattendragningar.
Man behöver inte fälla in reglar för att uppnå den böjstyvhet som krävs för att sätta kakel på väggarna.
Träfiberskivor förstärker motsvarande.

EPS låter ju bara bra om du har oisolerad platta för då får du ju lite isolering under golvvärmen så inte all värme sticker neråt.
 
men de här väggarna med "wellpappreglar". Hur långt är det mellan riktiga reglar? Wellpappen sitter väl bara som en förstyvning mellan riktiga reglar?

Detta måste väl vara någon form av modulbyggt hus, där väggarna byggts ihop i fabrik. Jag skulle vara osäker på om wellpappreglarna kan räknas in i styvheten för kakelsättning.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
H hempularen skrev:
men de här väggarna med "wellpappreglar". Hur långt är det mellan riktiga reglar? Wellpappen sitter väl bara som en förstyvning mellan riktiga reglar?

Detta måste väl vara någon form av modulbyggt hus, där väggarna byggts ihop i fabrik. Jag skulle vara osäker på om wellpappreglarna kan räknas in i styvheten för kakelsättning.
Det är ett Fågelforshus, har hört att de byggdes på fabrik så det stämmer säkert. Jag är också tveksam till dessa wellpappreglar. Jag vet inte hur långt det är mellan "riktiga" reglar. När jag knackade på skivan och mätte där jag trodde de satt fick jag det till ca 70 cm där det var som längst. Men det var ju bara min egna amatörbedömning. Försöker få tag på hantverkaren men har inte lyckats ännu..
 
Wellpappreglarna sitter ofta väldigt tätt och är så pass styva så det blir styvt nog att sätta kakel på om man skruvar en plyfa och sen gips utanpå den befintliga skivan.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
"Wellpappreglarna" kallas tvärwellit och är inte reglar utan distansmaterial i den sandwichkonstruktion som bildas när skivorna limmas på varje sida. Populärt i fabriksbyggda hus på 1960-talet. Konstruktionen blir mycket styv så med en extra plywoodskiva + gips blir det säkert bra.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Nu har de ändå rivit väggen efter att jag bad dom göra det. Så här ser det ut.

Fick det till ca 130 cm mellan den sista "riktiga" regeln och väggen. Men det skulle varit ok ändå menar ni? Hursom så visade det sig att det var rätt att ta ner väggen ändå, som jag fattade det så hade väggen kommit ivägen för fönstret annars.
 
  • Avlägsnad vägg med synliga träreglar och isolering, vid ett fönster med ca 130 cm öppet utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.