Jag upptäckte igår att det hade droppar något under mitt handfat och konstaterar att det är avloppet som inte är helt tätt.

Jag är inte helt på det klara med om vätskan kommer ut mellan metalldelen och plastringen (se bild) eller om det är mellan plastringen och böjen. Jag tror att det är mellan det två plastdetaljerna det sipprar Ut, i alla fall samlas det i springan där. Det finns spår även mellan metalldelen o plastringen men jag ser inte att det kommer nåt nytt där (har rengjort efter bilden togs så får jag se om det kommer nåt).

Om det är mellan plastdelarna, vad gör jag? Ska jag lossa böjens andra ände o snurra in den mer eller trycka upp den eller så?
 
  • Närbild på handfatets avlopp med fuktspår mellan vit plastdetalj och silverfärgad metalldel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Börja med att skruva av den vita plastgängan. Det ska finnas en packning däri. Kolla så att den är hel och sitter rätt. Dra sedan åt igen. Den ska bara dras med handkraft, drar man för hårt kan det läcka.
 
  • Gilla
Olle0710
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Börja med att skruva av den vita plastgängan. Det ska finnas en packning däri. Kolla så att den är hel och sitter rätt. Dra sedan åt igen. Den ska bara dras med handkraft, drar man för hårt kan det läcka.
Menar du att den översta plastdelen lossas från metalldelen?
 
Fulkemisten
Ja. Den med men även den efter böjen. Det är troligare att det läcker från den men kolla båda. Den efter böjen tycker jag verkar sitta skevt men det är svårt att se på bilden.
 
  • Gilla
Prosit
  • Laddar…
Skånepöjk
Skruva av, gör rent. Skruva tillbaka så hårt du kan med handkraft.
Borde inte heller vara svårt att lista ut varifrån det rinner... Bara spola och kolla?
 
Jag kan tillägga att sakerna suttit monterade i ca 3 år utan problem.
 
Fulkemisten
Då är det nog dags att montera loss och rensa. Rinner det sämre blir vatten stående och då kan det börja läcka. Jag rensar mitt vattenlås och rören under handfatet ungefär en gång om året.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Då är det nog dags att montera loss och rensa. Rinner det sämre blir vatten stående och då kan det börja läcka. Jag rensar mitt vattenlås och rören under handfatet ungefär en gång om året.
Vattenlåset sitter en bit längre ner men jag har inte märkt att det rinner ner dåligt. Får ta o kolla när jag ändå plockar isär grejerna. Det ör lite besvärligt att komma år bar pga att en låda i möbeln som handfatet sitter i inte går att ta bort då det är ett eluttag i den som har fast anslutning till n dosa på väggen...
 
Fulkemisten
Hade i så fall kopplat ur eluttaget och lyft ur lådan. Det tar 5 min. Misstänker att du sparar ungefär det tiodubbla i tid på att komma åt ordentligt.
 
Har haft isär grejerna men lyckas inte få det hundra procent tätt i övergången från metall och plast. Jag kunde inte se några skador på packningen men ska testa att sätta dit en ny ändå.
 
Det kanske bara är tur att det hållit tätt tidigare? Tycker det ser ut som de kombinerat fel delar helt och hållet eftersom muttern går så högt upp och "bottnar" Finns ju ingen plastdelstätning som kompenserar bort det ?
 
S Stefan1972 skrev:
Det kanske bara är tur att det hållit tätt tidigare? Tycker det ser ut som de kombinerat fel delar helt och hållet eftersom muttern går så högt upp och "bottnar" Finns ju ingen plastdelstätning som kompenserar bort det ?
Det är en planpackning mellan en fläns på plastdelen och metallen innanför plastmuttern så plastmuttern drar upp fläns o packning mot metallen.

EDIT: nu fattar jag vad du menar, att plastmuttern inte ska kunna komma så långt upp.
 
Jag har ett till handfat som är i princip identiskt, där sitter det en ”plastmutter” med utvändig gänga på den gängade metalldelen. Ett vattenlås ansluter sedan till den gängade plasten. Den gängade pastdelen ser alltså till att delen nedanför inte bottnar i metallgängan.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.