Hej,

Har en köksfläkt (kåpa) med extern motor som jag tänkte ha på vinden (motorn). Motorn är gjord för att ha på vind, dock "saknades" den isolerade lådan som motorn ska sitta i när jag köpte den på blocket.

Min tanke är att bygga en egen isolerad låda, jag antar att isoleringen är till för att skydda mot brand... några frågor:

1. Är det en smart idé att bygga en egen låda, eller någon som vet var man köper färdiga till vettigt pris (max 1000 kr)?
2. "Andra lådor" verkar vara gjorda av varmförzinkad plåt samt 50mm stenull när man kollar på nätet. Skulle det funka att använda sig av gips istället för plåt, och klä insidan med stenull? Vanligt gips eller brandgips?
3. Hur viktigt är det att lådan håller helt tät? Jag tänker främst på hålen som jag ska göra i lådan, där imkanalen går in i motorn resp. vidare från motorn... kan man täta med något runt hålet och isf vad?

Tips tips tips, tack :)
 
Ingen?
 
R ravve007 skrev:
Ingen?
Hej! Har nu exakt samma frågor som du hade för 3 år sedan. Hur gjorde du, blev det bra ?
Tack på förhand!!
 
B Birgitta80 skrev:
Hej! Har nu exakt samma frågor som du hade för 3 år sedan. Hur gjorde du, blev det bra ?
Tack på förhand!!
Hej, jag beställde lådan från Norge, visade sig att det var typ frigolitlåda som är skuren så att den passar just in motor. Innehåller ingen brandtätningsmaterial eller dylikt, men jag har kört med enbart den och än så länge har jag inte noterat några konstigheter.
 
  • Gilla
Birgitta80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.