Rev ut rören till enrörs värmen eftersom värmen pendlade i rummen när termostater stänger och öppnar.
Monterade in tvårörs som fungerar perfekt i alla rum utom i ett badrum med handdukstork.
Har Danefors termostater av den typen med två batterier vilket innebär att jag kan ställa in hur jag vill ha värmen. Valde alternativ två vilket innebär att temperaturen går upp till 21 grader på morgonen och kvällen samt lediga dagar. Allt fungerar perfekt med undantag för att jag har lite för stora element som kan ge lite för hög temperatur strax efter att värmen slagit på
Problemet är min handdukstork. där har jag valt att sätta in en vanlig termostat som ska hålla en jämn temperatur på ca 24 grader. Men det fungerar inte. När termostaterna slår på och av i resten av huset blir handdukstorken i badrummet iskallt. Efter någon timme blir handdukstorken åter varm. Lite irriterande när man ska kliva in i duschen kl 7.00 på morgonen och det bara är 17 grader.
Handdukstorken ligger parallellt med ett annat element som ligger i slutet på slingan och det elementet blir varmt. Så det finns varmvatten i röret som passerar 50 cm från handduktorken. Har luftat ur handdukstorken. Men det konstiga är att det bara är denna handdukstork som strular. Funderar på om det kan vara något problem med röret fram till handdukstorken så att det blivit en luftficka men med tanke på att när alla element stänger ner så borde trycket i handdukstorken öka så luften trycks ut från röret.
Funderar på om det är värmeväxlaren som spökar. Har en stor 1,5 meter hög EHT burk i källaren den är från 1966. Funderar på om den stänger av flödet när den känner av att alla element är avstängda. Har inte heller bytt cirkulationspump som också är från 1966. Funderar på om den grott igen och jag kanske skulle byta ut den? Hade en elkille som monterade in en jordfelsbrytare. När han slog på strömmen bröts strömmen. Han kom fram till att det var något fel på cirkulationspumpen och att det inte fungerade med tre faser en nolla och en jord. Vet inte om det var nollan eller jorden han måste kopplade bort för att jordfelsbrytaren inte skulle lösa ut. Funderar på om jag så fort som möjligt ska byta ut cirkulationspumpen för att förhindra problem med galvaniska strömmar som fräter sönder elementen och kopparrören.
Någon som har en förklaring till varför handdukstorken blir iskall bara när det slår om till värme till eller från i resten av huset. Kan det ev. bero på att jag inte dragit på tillräckligt mycket värme på blandarkranen som sitter på värmeväxlaren?
 
H-torken ligger som du säger i slutet av en slinga, du får lite som kortslutning i slingan, det är stort motstånd i H-torken och elementen tar i stort allt flöde, vad händer om du ( och om du kan ) provar att stänga av ett par av elementen, blir den varm då så fattas det tryck från pumpen. Att byta till en annan starkare pump kan bli sus/oljud i ventilerna på elementen. Det med att åka jojo med tempen gör även det att termostaterna öppnar kanske till max och då får inte H-torken något vatten. Du får prova dig fram. En JFB som löser p.g.a en pump eller annat gör sitt jobb, är det klarlagt att det är pumpen som löser JFB så är det bara att byta pump. lösningen är inte att koppla förbi eller på annat sätt inaktivera JFB
 
Jag är också inne på att motståndet i handdukstorken gör att vattnet inte cirkulerar. Har lossat handdukstorken och kommit fram till att det inte finns något fel på rören. Funderar på om alternativet är att ta bort handdukstorken och sätta in ett vanligt mindre dubbelelement element.
Det mystiska är att jag har en handdukstork i en toalett och två i källaren och där har jag inga problem med att få upp värmen.
Jag misstänker att elkillen kopplade ur jordledningen och att hanns motiv var att vattenrören är jordade via metallrören och att jordledningen i alla fall är jordad via vattenrören som kommer in i huset. Han var inne på att man alltid får problem med två kablar som börjar och slutar på samma punkt och den ena kabeln "nollan" går genom jordfelsbrytaren. Själv är jag orolig över att jag kan få galvaniska strömmar som fräter söner rören eller att hela huset kan bli strömförande om någon kapar vattenröret som kommer in i huset. Om jag fattat rätt är rotorn vattenfylld och då borde det finnas möjligheten att även statorlindningen kan komma i kontakt med vattnet. är också inne på att jordfelsbrytaren bryter av den orsaken och att jag därför bör byta pumpen och sätta in en modernare med flera hastigheter och enfas. Fast elkillen tyckte att jag borde behålla den gamla som gått sedan 1966.
 
Om du testar att ha konstant värme på utan s.k nattsänkning med elektroniken.det är på morgonen som termostaterna öppnar fullt för att värma på. under dagen så blir säkert H-torken varm. Förstår inte vad som menas med 2 kablar till samma punkt. Jord är jord och ligger före JFB och noll går genom JFB, allt vad metallrör som finns i huset är jord genom diverse jordade föremål utan stickpropp/kontakt.. Kopplade hen bort jord från pumpen, det får inte vara så, allt med jordplint ska anslutas till jord . Är pumpen en 3 fas, det var vanligast förr, och med nästa bara 1 fart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.