...är det verkligen ok? Vårt badrum är ungefär 2 veckor, och när vi har duschat bildas det (förstås) imma på speglar och fönster. Ganska snart försvinner imman på speglarna, men på förstren sitter den kvar ganska länge o bildar små droppar. Är detta något att oroa sig över? Och säger det mest om fönstren eller om ventilationen?

Vi har inte haft slutbesiktning än.
 
Har du tillräcklig ventilation? Vad har du tex för luftfuktighet i resten va huset? Vi brukar ha litet imma i fönstrets nederkant, men det beror på att vi har väldigt djupa smygar.
 
Det säger nog mer om fönstren, om det är gamla kopplade.
Vi har det och det är så stor temp.diff på inre glaset mot rums-luften
när man duschar så att det blir för fuktigt trots att fläkten kämpar
på för fulla muggar.

Dock torkar det efter ett tag, har inte sett att fönstrer tagit skada.
Om man nu ser det :-[

 
Fönstren är också nya, men kopplade 2-glas. Fönstersmygarna är djupa. Fläkten är en vanlig PAX-släkt som är inställd på högsta effekt, och luftfuktigheten är inte särskilt hög tror jag (har bara kollat en gång, och då var det någon timme efter dusch 45%).
 
Vad har du för uppvärmning i badrummet?
Jag hade tidigare endast el-golvärme i mitt lilla badrum på ca 3 m2 och då uppstod detta problem även fast jag hade fläkt.
Monterade sedan in en handdukstork som går på fjärrvärmen och vips så var problemet med droppar borta.
Handdukstorken sitter bredvid mitt fönster.

Niclas
 
Det är elgolvvärme. Rummet är ungefär 10 kvm.

Tänkte först på det som snickarn sa, att fogar o liknande i golvet försiktigt ska torkas ut, skulle ha något med saken att göra, att det var extra mycket fukt där inne nu alltså. Men å andra sidan, 45% är ju inte mycket fukt...

Vad berodde det på att problemet försvann när handdkstorken kom upp, det fattar jag inte riktigt?
 
Handdukstorken hjälpte till att "torka" ur fukten från badrummet snabbare och "värmde" fönstret lite från insidan(egen teori) då jag har en djup smyg.
Förut så var fönstret mycket kallare på insidan och då torkade heller inte fukten i den takt jag önskade.
Det är ju bra att ha någon form av värme utöver golvvärmen i ett badrum som ett komplement.
Jag tycker personligen jag fick skönare värme i badrummet med handdukstorken och kunde samtidigt sänka golvvärmen lite.
Sen så fixar ju handdukstorken fukten från handdukarna  :) som annars avger en hel del fukt.

Niclas
 
Jo, det är ju klart att någon värme på väggen under ett fönster gör att man slipper imma. När vi byggde ut vårt badrum blev det två fönster och under endast det ena sitter ett vattenelement, det andra blir det lätt imma på som tar någon halvtimme för att försvinna.
 
I början av 80-talet bytte jag fönster i vårt hus. Eftersom 3-glas var mycket dyrare och då verkade det inte finnas möjlighet att tjäna in det.
Men! Det immade på fönstren och det t o m frös is när det var riktigt kallt ute.
Så lite pö om pö har jag låtit en glasmästare fräsa spår i innerbågarna så att isolerrutor får plats, dvs gjort om dem till 3-glas, så nu är problemet borta.
 
Golvvärme och djupa fönstersmygar brukar orsaka imma, det blir ingen rotation på luften närmast fönstret i nederkant eftersom luft stiger från golvet och smyger inte in till fönstret förrens efter halva höjden (lite beroende på djupet).

Fönster tar skada av detta, det finns lite saker man kan göra, som att inte ha horisontell yta framför fönstret utan att ytan lutar nedåt golvet om du förstår vad jag menar, om man skulle lägga en boll på fönstersmygen så skulle den rulla ned på golvet ...

Det får luften att smyga in tidigare vid fönstret och ta med sig fukten ut.
Men det är inte många blomkrukor som står kvar om ytan lutar 45 grader ...

Henrik
 
Precis som tidigare varits inne på, så är jag tveksam till att bara elektrisk golvvärme i ett 10 m2 stort badrum räcker. I varje fall inte om man räknar med den effekt som finns i de färdiga mattorna, och rummet har fönster.
 
Jag reagerar på att du har på golvvärmen alls. Du skriver att rummet är 2 veckor gammalt. Golvvärmen skall inte sättas igång förrän 4 veckor efter att klinkers har satts.

Du riskerar att plattorna lossnar, och att fogarna spricker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.