T
Hej!
Håller på med en tillbyggnad (som vi har bygglov på så BBRen gäller).
Frågan är då om man måste ha skydd under bänkskåp och i bänksåp? Eller räcker det med att bara ha under?
Det står ju:

"6:5334 Dolda ytor i rum eller byggnadsdelar
Om det i rum finns risk för utläckande vatten eller kondens på dolda ytor ska
utlopp från dessa ytor anordnas så att vattnet snabbt blir synligt.
(BFS 2014:3)"
 
Ett skydd i skåpet brukar räcka, alla kökstillverkare brukar atomatiskt sälja med detta!
 
Antingen skydd under, eller i själva skåpet om jag har förstått allt rätt.Enklast borde vara i skåpet.

https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/7
I eller under diskbänkskåp samt under diskmaskin, kyl, frys och andra vattenanslutna apparater, ska det finnas ett tätt ytskikt anordnat så att utläckande vatten enkelt kan upptäckas.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
T
Okej, då får det bli under tror jag, då ett rören tyvärr blev lite kort så kulventilen kommer hamna under skåpet nästan...
 
Vet att vissa köksmontörer lägger våtrumsmatta under stommarna som är uppvikt på väggarna, enkelt och smidigt sätt att få det skyddat
 
BirgitS
Du kan ju ha skydd inne i skåpet också så att skåpstommen blir skyddad vid droppläckage. Så mycket kostar ju inte ett skåpskydd.
 
T
Tackar för all hjälp, jag kommer att köra på BirgitS förslag.
Var dock i kontakt med min KA som sa att det räcker med aningen eller.
Men nu är det så att jag kommer få en koppling under skåpet och väljer därför båda lösningarna.
 
  • Gilla
Wosp
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju ha skydd inne i skåpet också så att skåpstommen blir skyddad vid droppläckage. Så mycket kostar ju inte ett skåpskydd.
Har du tips (gärna länk) till var det kan köpas? Jag har försökt googla men får inga träffar som stämmer.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
En snabb googling på läckageskydd köksskåp ger flera träffar.

[länk]
[länk]
[länk]

Tänk på att förutom själva tätningsfolien så behöver man passande rörgenomgöringar för de rör som går genom botten av skåpet.
Tack! Har visst inte vaknat riktigt än ... tänkte att det hette skåpskydd, men läckageskydd är ju förstås en rimlig alternativ sökterm :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.