A
P Plutus skrev:
Det finns många värmepumpar på ebay om man ogillar pappershanteringen vid Julaköp
Var finns dom,jag har inte hittat någon?

Edit: det går att köpa luftvärmepumpar från Danmark utan frågor,om man vill!
 
Redigerat:
Shirack skrev:
Ok hur kan dem va det? Sitter de kulventiler eller något i dom som öppnas när man spänner ihop kopplingarna?
Snabbkopplingarna är konstruerade så att när dom inte är inkopplade så är rören pluggade för att öppnas när man pluggar ihop dom.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vår två år gamla Jula pump (~5´ kronors modell) la av och vi fick en ny på garantin. Nu tog jag med rör för inkoppling av kyltekniker för att få en snygg rördragning istf loop. Tidigare har pumpen varit temporärt inkopplad med planen att flyttas till källaren i takt med ombyggnaden här hemma. I bostadsdelen har vi nu installerat en Mitsubishi Hero och fy tusan vad nöjda vi är. Kostar 15´ så de är självklart av olika prestanda men rätt sak på rätt plats så blir det bra.

Jag var uppriktigt förvånad att Jula pumpen gick sönder. Den var tom på media och det har nyligen hänt eftersom den kylde bra i somras och har både värmt och kylt bra tills nu. De tidigare Jula pumpar jag installerat är fortfarande i drift efter 10 år.
 
Lite nyfiken på SC-JA2519 på Jula, som är nedsatt till 6999 just nu. Någon som installerat den modellen själv?

I installationsanvisningarna som finns på julas hemsida stämmer inte modellbeteckningen för denna modell. Hittade en annan installationsanvisning här: https://www.byghjemme.dk/images/documents/Monteringsvejledning SC-5232_50740.pdf

Där det står att rören från inomhusdelen endas kan dras rakt bakåt genom vägg på höger eller vänster sida. Den kan alltså inte gå längs vägg inomhus på höger eller vänster sida. Någon som kan bekräfta om detta stämmer?

I jula manualen står det att rören kan gå åt höger/vänster även invändigt. Dåligt av jula om man lagt upp en manual som inte överensstämmer med modellen man säljer.
 
  • Gilla
MLindstrom
  • Laddar…
A
P petterovski skrev:
Lite nyfiken på SC-JA2519 på Jula, som är nedsatt till 6999 just nu. Någon som installerat den modellen själv?

I installationsanvisningarna som finns på julas hemsida stämmer inte modellbeteckningen för denna modell. Hittade en annan installationsanvisning här: [länk] SC-5232_50740.pdf

Där det står att rören från inomhusdelen endas kan dras rakt bakåt genom vägg på höger eller vänster sida. Den kan alltså inte gå längs vägg inomhus på höger eller vänster sida. Någon som kan bekräfta om detta stämmer?

I jula manualen står det att rören kan gå åt höger/vänster även invändigt. Dåligt av jula om man lagt upp en manual som inte överensstämmer med modellen man säljer.
Förmodligen pga r32 gasen man inte vill ha skarv inomhus numera,jag funderar själv på den pumpen till ett garage :D
 
Länk till Danska värmepumpar..???? EBay..???
 
Tss skrev:
Förmodligen pga r32 gasen man inte vill ha skarv inomhus numera,jag funderar själv på den pumpen till ett garage :D
Det är samma konstruktion på föregångaren, dvs slangpaketet sitter fast i innedelen och kopplas in i utedelen med snabbkopplingen.
 
Bytte en sc-ja2516 som hade hela slangpaketet fäst i innedelan och snabbkoppling med bygel på utedelen. Kompressorn lade av efter 1år och 9 månader, fick en ny sc-ja2519 hos Jula efter en del diskussion med Qlima i Danmark. Den nya pumpen har ett separat slangpaket med kopplingar både vid innedelen och utedelen, står i monteringsanvisningen att rören skall ut genom väggen så skarvarna hamnar på utsidan men jag monterade den som den gamla satt med paketet ut åt höger från innedelen så skarven hamnade inomhus. Allt funkar som det skall och plasten i innedelen hade förberedda uttag för att leda slangarna åt höger. Men ingen vidare monteringsanvisning då den inte uppdaterats riktigt.
 
Har du installerat den än? Några svårigheter?

Shirack skrev:
Köpte precis min som har en ny form av snabbkoppel qlina SC-JA2519


va där exakt 07:00 när dom öppnade för jag börja själv 07:30 och hade bråttom.

började med att han på lagret försov sig 15min, och när jag skulle betala redde inte personalen ut betalningen...

när väl allt va klart så skulle dom börja med de registreringspapperna, då sa jag att jag börjar om 5min och ska jag börja fylla i papper och annan skit så lämnar jag tillbaka värmepumpen direkt.

så jag slapp fylla i allt.

1000kr i rabatt nu i november så ni vet.
 
Köpte två 2518 på Jula förra hösten till kampanjpris (11998 för två). Fick sedan tillbaka 2000 som jag kunde handla vad jag ville för på Jula fast jag vet inte varför. Pumparna var avsedda för garaget (rev det gamla fuktskadade dubbelgaraget) och använder samma platta och har byggt ett enkelgarage och förråd samt loft ovanpå.

Har monterat en av pumparna i garagedelen och ännu så länge har den fungerat perfekt. Körde på 17 grader fram till att klinkergolvet var lagt och fogat. Nu kör jag på 8 grader.
 
Tss skrev:
[länk]
men detta är från Swe? Står pris inkl frakt, och på svenska
 
  • Gilla
Kim Stridh
  • Laddar…
A
H Husqvarna220Ac skrev:
men detta är från Swe? Står pris inkl frakt, och på svenska
Ja,men det kommer från Danmark,en stor kedja liknande elgiganten,har själv beställt därifrån tidigare.
(Computersalg.dk är danska sidan!)
 
Och detta är svenska priset inkl frakt?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Och detta är svenska priset inkl frakt?
De gånger jag har handlat ifrån den sidan så har det alltid stämt med priser och frakt i svenska kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.