Nu har jag följt många inlägg i detta forum. Generellt måste jag säga att ni är för undfallande i era diskussioner med banker, entreprenörer, etc.
Glöm aldrig att det är du som är kunden och vad värre är, det är du som betalar.
 
Det är en svensk tradition att vara lite mjäkiga… ;D

Jag är stolt över att va mes!

(Men vi fick bra ränta, jag är lång stor och skräckinjagande men mesig. Tur jag har en liten härligt ettrigt fru som ingen kan sätta sej på.)

plexi
 
0840 skrev:
Nu har jag följt många inlägg i detta forum. Generellt måste jag säga att ni är för undfallande i era diskussioner med banker, entreprenörer, etc.
Glöm aldrig att det är du som är kunden och vad värre är, det är du som betalar.
I stället för att gnälla här kan du väl ge dig in i diskussionerna och berätta för oss hur vi ska göra då.
 
Ja kanske det, men det är inte alla som har förmågan att kunna argumentera emot, dom flesta vill ju helst inte bråka.

Men självklart måste man stå på sig så gott man kan, jag jobbar på att bli en riktig tuffing när det gäller min rätt :D

Men det känns alltid skönt att få lite stöd från andra härifrån, innan man trycker upp entreprenören eller vem det må vara mot väggen. :p
 
General Failure skrev:
I stället för att gnälla här kan du väl ge dig in i diskussionerna och berätta för oss hur vi ska göra då.
Du slog den stora hammaren på spiken ;D
 
:-/

Skryta är en sak. Att förhandla och pressa entreprenör och de säger ok så lägger de en död mus i väggen som hämnd. Värt?

Tja. Får man jobbet gjort och man är jävlig NÖJD så betalar man gärna det pris man fått av 5 olika offert och valt den billigast eller dyrast efter super rekommendationer...
Är man NÖJD med räntesats av banken och ser man kan leva på det så är man NÖJD.

SKiljer det sig 0,3% mellan en ny bank och gamla banken så behåller man den gamla och får tänka att det skiljer inge 0,3% utan det skiljer sig egentligen efter 30% reduction ca 0,21%... Små summa egentligen...
 
Ibland kan det ju faktiskt bli att man gapar efter mycket o tappar hela stycket....
 
Det har nog mycket att göra med att man inte vet vad som gäller och vad man kan vara tuff på

Det tycker jag personligen är väldigt frustrerande.

Tex läser man något bra här på forumet sedan tar man mod till sig och ringer sin bank och är jätte tuff :p
Sedan säger banken , nej så jobbar inte vi eller dom räntorna
är inte aktuella mm mm mm.... och då svarar man tufft ...ja ha nehe förlåt jag trodde det var så.

Jag tro att många känner igen sig i detta eller??

/matte
 
Min mening är absolut inte att gnälla och menar definitivt inte att ni skall behandla era leverantörer som skit. Leverantör och kundförhållande bygger på respekt och förståelse.
Angående att göra inlägg så har jag försökt att komma med tips och råd i olika frågor.
Faktum kvarstår: Vi alla kan bli duktigare på upphandlingar och affärsrelationer.
 
0840 skrev:
Faktum kvarstår: Vi alla kan bli duktigare på upphandlingar och affärsrelationer.
Om just detta håller jag med. Detta är en del av mitt jobb så jag kan ofta känna att jag har ett försprång gentemot många butiksbiträden/leverantörer (som oftas är sakkunniga på andra områden än prisförhandling och affärsuppgörelser). Detta tillsammans med en till del sjuklig önskan att alltid göra "en bra affär" har sparat mig många sköna slantar utan att för den skull trampa någon på tårna eller tumma på kvaliteten.

Vi skulle nog kunna göran listan lång med teoretiska bra tips - det svåra är att omsätta detta i praktiken för någon som inte gör det så ofta.
 
Nu börjar diskussionerna hamna på den nivå jag avsåg med denna tråden. Forumet som sådant skall ju vara oberoende från "marknaden", tillsammans kan vi bli starkare genom att peppa varandra. Vi vill ju alla bli starkare eller..........
 
pleximaster skrev:
Det är en svensk tradition att vara lite mjäkiga… ;D
å det är en komplimang att vara
"kontinental" skulle jag var kontinental fullt ut och tränga mig i kön på ICA skulle jag bli klassad som idiot så frågan är om det är så dumt å va Svensk:)
 
Själv gör jag lite försök att pruta, men jag gör nog något fel, eller så försöker jag på fel ställen. Ett tydligt exempel var häromdagen på Bauhaus. Vi skall köpa in byggmaterial mm för ca 40 000 kr. Allt finns på Bauhaus, vilket ju skulle vara bekvämt, men jag uppfattar inte priserna som låga från början.

Jag tar fatt i en tjej i informationen som presenterar sig som kassachef och frågar om vi kan få någon slags rabatt om vi köper allt i samma butik på en gång. Svaret blir ett lika kort som snöpligt "nej - så gör inte vi".

Upp till bevis prutexperter! Hur går jag vidare? Hopplöst i just den här affären?

Själv försökte jag att åtminstone få varorna hemkörda gratis, men det var även det kört.

Fel person att fråga? Fel affär att pruta i?
 
aiskylos skrev:
Själv gör jag lite försök att pruta, men jag gör nog något fel, eller så försöker jag på fel ställen. Ett tydligt exempel var häromdagen på Bauhaus. Vi skall köpa in byggmaterial mm för ca 40 000 kr. Allt finns på Bauhaus, vilket ju skulle vara bekvämt, men jag uppfattar inte priserna som låga från början.

Jag tar fatt i en tjej i informationen som presenterar sig som kassachef och frågar om vi kan få någon slags rabatt om vi köper allt i samma butik på en gång. Svaret blir ett lika kort som snöpligt "nej - så gör inte vi".

Upp till bevis prutexperter! Hur går jag vidare? Hopplöst i just den här affären?

Själv försökte jag att åtminstone få varorna hemkörda gratis, men det var även det kört.

Fel person att fråga? Fel affär att pruta i?
Kör klassikern att de tvärs över gatan är villiga att lämna 10%. Vilket de förmodligen gör om du skall köpa för 40tusen så borde du få nått iaf...
Bauhaus är sedan inte att betrakta som en "proffs" butik utan en "hempular" affär som bygg IKEA kan man kalla det. Om du går till en mer "yrkesinriktad" byggbutik lär du få rabatt...
 
aiskylos skrev:
Upp till bevis prutexperter! Hur går jag vidare? Hopplöst i just den här affären?
Bauhaus har lågprisgaranti. Hittar man samma vara i en annan affär till lägre pris så får man 12 % rabatt på konkurentens pris. Utnyttja det.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.