Kompressor: Semihermetisk Bitzer 4FC-3.2Y-40S
300liter/minuten.

Tank:? Bitzer grön 160L. Max 28 bar. 2 st synglas för att kolla luftnivån. Hrrrm.

Håller på med underrede för att kunna förflytta den. Blir hjul till skottkärror.

Svetsat dit en vattenavtappning.

Tanken är minst 10 bar i tanken och en regulator för att hålla 7-8 bar konstant. Helst 12-14 bar i tanken men då måste jag börja köpa grejer som pallar det. Som tryckströmbrytaren. Om jag nu ska ha det. Eller en vanlig Danfosspressostat. Kp5.

Har iaf slaktat en vanlig tryckluftskompressor för att kunna använda backventil m.m. Visserligen tror jag att jag inte behöver använda grejerna då kompressorn klarar av att pumpa vid höga tryck. Ev att startströmmen blir för hög om jag inte använder grejerna som tar bort trycket mellan tank och kompressor. Vi får se.

Vi får också se om jag slutför det här bygget annars har jag startat en tråd i onödan och börjat med ett projekt i onödan.
 
  • En semihermetisk Bitzer-kompressor monterad på en stor grön tank i ett rörigt verkstadsutrymme med diverse verktyg och lådor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Fråga från en okunnig som har gått i samma funderingar.
I små kylkompressorer (typ bil) har jag förstått det som att kompressorn blir smord med olja som åker runt med köldmediat. Är det likadant i större kompressorer?
Kanske är olika mellan olika maskiner? Pappa har en kylkompressor som han har funderat på att bygga om, men vi är osäkra på hur den smörjs?
 
K kristofo skrev:
Fråga från en okunnig som har gått i samma funderingar.
I små kylkompressorer (typ bil) har jag förstått det som att kompressorn blir smord med olja som åker runt med köldmediat. Är det likadant i större kompressorer?
Kanske är olika mellan olika maskiner? Pappa har en kylkompressor som han har funderat på att bygga om, men vi är osäkra på hur den smörjs?
Tjena. Det är såhär. Att I en kylkrets så blandas oljan och köldmediat till en viss del så oljan följer med runt i systemet. Därför behövs oljefällor, oljeavskiljare eller ev en avstängning av magnetventiler så att sugtrycket blir så lågt att oljan återförs. Eller en kombination av dom.

När det gäller kompressorn så är det stänksmörjning med kolvkompressorer så man kan inte undgå att en viss mängd försvinner ut i systemet. Som i min kompressor har jag synglas för att hålla reda på oljenivån. I en annan helhermetisk jag byggde så borrade jag ett hål i botten, mätte hur mycket olja som rann ut. Där satte jag en avtappning o kunde tömma olja o fylla på rätt mängd genom sugröret igen.

Kompressorolja ska man inte använda då den är hygroskopisk. Jag använde motorolja men jag vet inte om olja för tryckluftskompressor är bättre.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Man kan ju sätta en oljeavskiljare på hetgasröret så blir det bättre.
 
Iofs så åker olja med runt vilken typ av kompressor man än har..
 
Snabb uppdatering.

Hjul och handtag för att lättare kunna flytta den.

Plus en snabbtest. Behöver en bra fläkt för att kyla topparna. Ska ev byta tryckströmbrytaren då diffen mellan till o påslag är för stor tycker jag. Vi får se.

 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.