Hej!

Jag funderar på att sätta upp cellplastskivor direkt på trossbotten från min krypgrund.
Anledning till att jag funderar på att göra detta är för att få bättre värme i huset. Jag har golvvärme med misstänker att mitt hus är för dåligt isolerat och därför tänker och tycker jag att det kan vara smart investering att sätta upp cellplast.

I min krypgrund sitter redan en avfuktare så det är tort och fint. Det finns ingen risk att fukt stängs inne vid en sådanhär åtgärd.

Vad tror ni? Är jag ute och cyklar eller kan det vara en bra idé att sätta upp cellplast?
 
Största risken är att det blir kallare i grunden och därmed större risk för fukt. Om du redan har vidtagit åtgärder för att hålla fukten borta så ska det inte vara några problem.
En alternativ och säkrare lösning annars är att lägga isoleringen på marken så att hela kryputrymmet blir varmare, men det kan vara en del jobb med det beroende på hur marken ser ut etc.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 1 till
  • Laddar…
surris
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Hej!

Jag funderar på att sätta upp cellplastskivor direkt på trossbotten från min krypgrund.
Anledning till att jag funderar på att göra detta är för att få bättre värme i huset. Jag har golvvärme med misstänker att mitt hus är för dåligt isolerat och därför tänker och tycker jag att det kan vara smart investering att sätta upp cellplast.

I min krypgrund sitter redan en avfuktare så det är tort och fint. Det finns ingen risk att fukt stängs inne vid en sådanhär åtgärd.

Vad tror ni? Är jag ute och cyklar eller kan det vara en bra idé att sätta upp cellplast?
Jag har gjort detta hemma hos mig! Blev hur bra som helst :)
 
  • Gilla
Axbard_89
  • Laddar…
surris mattias1jonsson skrev:
Jag har gjort detta hemma hos mig! Blev hur bra som helst :)
Tack för svaret. Upplevde du någon värmeskillnad eller märktes det mest att värmeanläggningen inte behövde jobba lika mycket?

Jag är lite inne på att sätta ett lager med 70mm, Grå plast som finns på bauhouse. Den ska tydligen vara 20% effektivare än vanlig vit.
 
surris
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Tack för svaret. Upplevde du någon värmeskillnad eller märktes det mest att värmeanläggningen inte behövde jobba lika mycket?

Jag är lite inne på att sätta ett lager med 70mm, Grå plast som finns på bauhouse. Den ska tydligen vara 20% effektivare än vanlig vit.
Ja det blev stor skillnad på inneklimatet. Halva huset har källare och halva torpargrund, innan jag isolerade så var det betydligt kallare i rummen ovanför torpargrunden. Golven var väldigt kalla och speciellt längs med yttervägg. Nu efter isoleringen så upplever jag inte alls detta.

Dock isolerade jag 200mm mot dina tänkta 70mm.
 
surris
Jag skulle köra på mer än 70mm om du har utrymme för det.

Med mina 200mm fick jag ett U-värde på ca 0,15.

Mee 70mm så får du kanske 0,3. Beroende på förutsättningarna.
 
  • Gilla
Axbard_89
  • Laddar…
Oavsett tjocklek så är det bra med två lager med förskjutna skarvar.

Sen är den där cellplasten med grafit ganska mycket dyrare än vanlig cellplast, så det blir billigare att ta vanlig och lägga på 20% på tjockleken än att köpa den med grafit.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Tål att tänkas på! Tankarna har vandrar lite fram och tillbaka om att köra 1x 70 med grafit eller två lager 2x50.

Utrymme (höjdmässigt) är inte ett problem. Kanske skulle satsa på att 2x70 med vanlig vit cellplast?

Jag tycker inte att det blir så stor prisskillnad på vanlig och den gåra. Jag räknar med att sätta upp ungefär 70kvm till en början.

Om jag sätter dubbla lager så skulle det kosta ca 10.000 med vanlig vit och 11200 med den gråa.

kikar lite på dessa:
Vanlig vit:
https://www.bauhaus.se/cellplast-s80-600x1200x70mm-5-04m-per-paket

Gråa:
https://www.bauhaus.se/graphite-gs80-600x1200x70mm-5-04m-per-paket
 
Redigerat:
Satt ditmonterat 70mm cellplast istället för trossbottenskivor då vi köpte huset. Upplever varmare golv samt att tidigare ägare sa att elförbrukningen hade gått ned en del efter monteringen.

Som sagt så länge man har koll på krypgrunden då den blir kallare.
 
Lite sent inlägg kanske men om man isolerar grunden istället/också så höjer man temperaturen i torpargrunden. Det är bra för huset, fukten minskar i grunden vintertid. Luftavfuktare fungerar också bättre vid högre temperatur vanligtvis...
 
  • Gilla
Axbard_89
  • Laddar…
Ja precis många sätter betongtäckmatta eller krypgrundsisolering.

För min del så har det blivit väsentligt kallare förståss, har runt 2 grader där nere då det är -15 utomhus. Men samtidigt är bara rh45% och legat lågt hela vintrarna. Förutom vid + graders dagar men då har jag en sorptionsavfuktare som startar om Rh hinner bli högt. (Oftast hinner det bli kallt igen)
 
  • Gilla
polloq och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.