Är det någon som försökt sig på att bygga ihop något slags utekök på altanen ?
Typ en fast grillplats där man har allt som behövs.
Woillab trädgård, www.willabtradgard.se säljer något de kallar utekök
 
Hemmakatten
Vi ska ha ett permanent utekök på terrassen med bänkskiva med ho och sommarvatten, en gasolwok och skåp inunder. Grillen får stå för sig. Nu har vi tak över terrassen, vilket gör att det kan bli permanent. Om inte kan det vara bra med kök man kan ta in.
Priserna på de kök du såg är ju vansinnigt höga. Inbillar mig att man tämligen enkelt borde kunna bygga sig ett eget kök.
Idéen med sommar/utekök är trevlig. Kul att fler är inne på samma linje. :)
 
Har sett en lockande och mera klimatanpassad alternativ till utekök - ett grillhus! Ser ut som 8- kantig inglasad lusthus , en bordsgrill i mitten av bordsplatta. Man sitter runt om bordet och grillar oavsett väder :). Det finns så klart en spiskåpa med skorsten ovan grillen. Interesant bygge som kan användas varje sommardag och inte bara när det är sol och vindstilla.
Grilhuset kan ersätta en inglasad veranda om så önskas :).
Fördelen med frittplacerad grillhus kan vara stor om man inte har gott om lämplig/solig plats i direkt anslutning till huset. Eller om man inte vill stjäla dagsljuset från rummet som finns bakom terasen?
Man eldar upp brasan innan gästerna kommer och sen sitter man där med var sin köttbitt rund elden och ser på regnvåt trädgård utanför som så ofta är fallet när man planerat grilla ;). Kan bli mysigt ;).
Vi har en gammal lusthus/ renoveringsobjekt som vi tänker utrusta med grillugn inomhus. Hur mycker rök får man där inne vet jag inte än.... men idee känns rätt frestande.
Ett alternativ till utekök?
gaia
 
Hej!

Jag har varit inne i et lusthus från www.jogo.se på en utställning, och det var inte helt fel. Annan producent är www.lusthus.fi, fler finns vid sök på nätet. När det gäller utekök, tror jag det kostar minst om man bygger själv. Annars kan man investera i
www.universal-akb.com/vikoutap.html....eller kanske inte...?

mvh hanneli
 
gaia skrev:
Hur mycker rök får man där inne vet jag inte än....
...tillräckligt för att hålla myggen borta, vore bra. ::) :D
 
Byggde i somras en grill av natursten som är "rätt" maffig!!! 2 meter bred, 120 cm djup och säkert 2.5 meter hög från altangolvet. Eldar med 50 - 60 cm stockar i den och tro mig, inte en mygga i närheten då!

;D ;D ;D

Funderar nu på att bygga ut mer avställningsyta som är cirka 120 cm lång åt vardera sida om grillen. I avställningsytan skulle man kunna dra in vatten och avlopp.

Skulle gärna lagt upp en bild men har tyvärr ingen webb. Immo kanske kan vara behjälplig?! ;-)
 
Immobil skrev:
...tillräckligt för att hålla myggen borta, vore bra. ::) :D
... och lagom för att behålla gästerna inne ;D
gaia
 
Nejdå! ;D Alla har hittills tyckt den varit suverän!!!

Samt att jag lagt ner markhögtalare också, så jag rekommenderar definitivt att göra motsvarande!

Bara att köpa in en pall betong och 8 ton sprängsten!

:)
 
Samt att jag lagt ner markhögtalare också,
Kan Du utveckla det lite grann ??
 
Äh, inget märkvärdigt. Köpte in 4 markhögtalare. Dvs sådana som Du gräver ner och gjuter runt för året runt bruk. Dragit in kablage till Stereon och kör då ut musiken på enklast möjliga sätt.

Altanen är cirka 40 kvm och satt en högtalare i princip varje hörne. (En bit in från hörnena.)

Däremot är det riktigt bra ljud och det känns som man står på musiken. (Altanen är lite upp.) Trots att man spelar högt, kan man prata med normal röstnivå.

Eftersom det är en sjysst grillplats med en rejäl spädgrisgrill, så är det inte fel med musik också. ;-) Och vin, öl eller en go grogg!
 
Vilken storlek på högtalare är det ?
Diameter, effekt.
Var hittade Du dem ?
 
http://www.bose.com/controller?event=VIEW_PRODUCT_PAGE_EVENT&product=freespace51_outdoor_index

Det är inte Bose jag installerat på landet. Men dom låter nog ännu bättre än dom jag har. Dock ser dom nästan likadana ut.

Har köpt dom via en kompis för några tusen för allihop. Ligger normalt på 6 tkr/par.

Till vårt vanliga hus har vi köpt dessa. Dock ej monterat dom ännu.

http://www.bose.com/controller?event=VIEW_PRODUCT_PAGE_EVENT&product=251_outdoor_index

Med vad jag vet idag, så skulle jag köpt markhögtalarna istället. Men det kanske blir bra när jag väl fått upp dom!
 
OLHA skrev:
Altanen är cirka 40 kvm och satt en högtalare i princip varje hörne. (En bit in från hörnena.)

Däremot är det riktigt bra ljud och det känns som man står på musiken. (Altanen är lite upp.) Trots att man spelar högt, kan man prata med normal röstnivå.
Skall man inte lysna på fågelkvitter och vinden susande bland träna när man är ute " närmare naturen"? ;)
Jag är så förtjust i din stengrill men blev "stenad" av högtalarna...... :'(
gaia
 
Det ena utesluter inte det andra! Jag väljer själv om jag vill ha på stereon eller inte. Precis som i vardagsrummet! ;-)

Ibland ligger man själv och slappar, ibland är det party, ibland frukost och ja, du vet...

Så genom högtalarna så har användningsområdet utökats!
 
Visst har du rätt :) jag är bara dubbelt så gammal som Du och gammalmodig :-[
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.