Köpte en gas svets och byte ut flaskorna mot fyllda. Nu är acetylen slut och jag undrar om jag ska byta ut oxygen med. Brukar de ta slut mer eller mindre samtidigt?
 
Krilleman
Hur många bar har du kvar i oxygenflaskan?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur många bar har du kvar i oxygenflaskan?
Det står på 50.
 
Krilleman
25% av trycket i en full flaska.

Jag skulle ha bytt den samtidigt, men är det inga problem för dig så byt bara ena.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Du kan gott byta båda tycker jag, annars får du en ganska ojämn förbrukning mellan dem, så gör jag iaf! Ett annat råd är att byta från oxygen till odorox, vet inte om det är dyrare men det antar jag men då har du iaf gjort vad du kan för att upptäcka läcka i tid.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Krilleman
Saluförs ens ren oxygen längre?

oxysafe eller odorox är samma sak beroende på leverantör. Luktsatt oxygen.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Saluförs ens ren oxygen längre?

oxysafe eller odorox är samma sak beroende på leverantör. Luktsatt oxygen.
Ajamen det finns fortfarande, industriell oxygen dvs. Medicinsk är lite svårare att hitta.
 
Krilleman
S Saipala skrev:
Ajamen det finns fortfarande, industriell oxygen dvs. Medicinsk är lite svårare att hitta.
Det jag menade var att om du åker in till AGA eller Nippon kan finns det då icke luktsatt oxygen att få med sig till sin svetsutrustning? :thinking:

Jag tvivlar
 
Bytte min mot en 11 liters albee då borde dom hålla lika länge fast jag skär och värmer mest då går det lite mer oxygen
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det jag menade var att om du åker in till AGA eller Nippon kan finns det då icke luktsatt oxygen att få med sig till sin svetsutrustning? :thinking:

Jag tvivlar
Jodå, senast hade jag svårt att få luktsatt till och med. Vi kör enbart aga men det är ju upp till varje återförsäljare att inneha resp gas, än vänder mest mison ar så mig spelar det ingen större roll
 
Krilleman Krilleman skrev:
25% av trycket i en full flaska.

Jag skulle ha bytt den samtidigt, men är det inga problem för dig så byt bara ena.
Är det vanligt att acetylenen tar slut först när man svetsar bara?
 
Staffans2000
Nej. De brukar ta slut samtidigt. Sisådär ialafall.
 
Svetsade mycket gas (bilplåt) på 70/80 talet (innan man skaffade MIG) och har nått minne av att man alltid jagade runt efter syre, det var alltid slut.
 
Det går ungeffär 2 syre på en acytelen vid svetsning. Jag gillade att gassvetsa men tycker gasen blivit sinnessjukt dyr.
 
Staffans2000
Som sagt.
Vid vanlig svetsning tar tuberna slut ungefär samtidigt. Skär du, försvinner syret däremot i ett nafs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.