Svårplacerad tråd men tror jag hittat rätt för min första tråd här på forumet.
Har nu hunnit landa i vårt hus som vi köpt, utan att bli för långrandig så är huset byggt 1988 med garage hopbyggt med huset. För sisådär 25 år sedan byggde tidigare ägaren om, tog bort garageport, tilläggsisolerade lite (med betoning på lite) och använde del av utrymmet som tonårsrum. Där har de värmt med enklast möjliga elradiator och har 2 friskluftventiler på vägg (typ fjällstugemodell med snöre som man kan stänga och öppna).

Hur som helst, utrymmet har blivit förråd för vår del, kanske att "tonårsrummet" blir hobby/träningsrum senare, i alla fall så är problemet att huset ligger i jämtland och vi har nu åtminstone -10 ute, vilket innebär att temperaturen i hela det som tidigare varit garage ligger kring nollan.

Hela det som jag kallar tidigare garage har väldigt sparsamt med isolering på vinden, cirka 10 cm, övriga huset har cirka 40 cm lösull. Golvkonstruktionen i garagedelen är plint- och balkgrund med en gjuten platta.21 under plattan är det 7 cm isolering i form av cellplast, där "tonårsrummet" har gjorts har man lagt till vad som ser ut att vara inte mer än 5 cm av okänd isolering. Inte ett utrymme man beträder utan skor med andra ord då det är rejält kallt efter golvet.
Mellan huset och "garaget" är det en enkel liten trädörr av innedörr typ, lite special då den bara är 62 cm bred.. Det första jag gjorde var att sätta tätningslist i den dörren då det drog kallt efter golvet långt in i tvättstugan. I framtiden vill vi använda rummet intill som gästrum och då funderar jag på om man skall sikta på att komplettera med en till dörr så det blir en dubbel och lite mer sluss för att slippa förlora all värme från rummet ut i "garaget". Har gjort en enkel skiss, det svarta är hur det tidigare garaget ser ut idag, det blå är en liten del av huset.
Enkel skiss över husplan med markerade rum som "Tonårsrum", "Mat", "Groventre, tvätt" och "Framtid gäst".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering under platta garaget
Bild av golvkonstruktion med synlig cellplastisolering och delvis exponerad mark under en betongplatta i ett gammalt garageombyggt till förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tilläggsisolering tonårsrum
Mätpinne visar höjden på en tröskel mellan två golvbeläggningar inne i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål från vind ovanför huset till vind ovanför garage
Utrymme med öppning till vind och sparsam isolering, synlig träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vind ovanför "garage" som synes väldigt lite isolering.
Vindutrymme med tunn isolering och träreglar i ett hus byggt 1988.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild på den märkligt smala dörren, detta är från "garaget sett" skulle jag göra en "sluss" med en till dörr så är det istället mot det framtida gästrummet då det är 17 cm kvar av dörrposten på den sida.
En smal vit inomhusdörr i en husvägg, med synlig tätningslist vid golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till huvudfrågan, det finns som sagt idag ingen värme överhuvudtaget i utrymmet, huset är värmt med elpanna i övrigt så en elradiator eller två kanske är rätt melodi men då reglerade för att hålla cirka 10 grader i utrymmet? Då skulle man kanske kunna om/när det nu blir träningsutrymme gasa på elementet för att få ett behagligt klimat medans man är i rummet för att sedan gå ned på normaltemp igen?

Frågan är, varför är det knappt isolering på vinden ovan det tidigare garaget? Gör jag ett generalfel om jag åker och skaffar x antal balar lösull och ser till så att jag får samma nivå på isolering ovan garaget som ovanför resterande huset? Känns annars som all värme tillförd kommer smita ut genom taket annars..

Är sedan lite kluven för vad vi skall hitta på med hela utrymmet i framtiden, hobby/träningsrum är väl ok, men samtidigt är det så svinigt kallt efter golvet så hade behövt bygga om för att det skall bli riktigt bra. Alternativ två är väl att återställa till garage..

Mycket text och mycket bilder men förhoppningsvis förstår ni min frågeställning.
 
Redigerat:
Åsa Lund
Hänger upp mig på dörren mellan huset och garaget. Är den brandklassad?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hänger upp mig på dörren mellan huset och garaget. Är den brandklassad?
Nej det är den inte, vet att det är krav om man bygger idag men vet ej hur det såg ut 1988? Nu är det ju inget garage idag så inga problem men det blir ju något att ta hänsyn till om man i framtiden gör om till garage igen.
 
Tomture61
Tillägsisolera är ju aldrig fel (y)
Lösul har sämre isolervärde än tex Isover isolering men lösull täcker runt alla takstolar på ett bättre sätt.
Om garageväggar står på plintar är det lättare att bryta upp golvet och isolera bättre där också.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tillägsisolera är ju aldrig fel (y)
Lösul har sämre isolervärde än tex Isover isolering men lösull täcker runt alla takstolar på ett bättre sätt.
Om garageväggar står på plintar är det lättare att bryta upp golvet och isolera bättre där också.
Är ju gjutet men kommer åt isoleringen underifrån genom krypgrunden. Frågan är i så fall bara hur man bär sig åt bäst för att göra en sådan operation, den cellplast som sitter idag vill man ju ha kvar och i så fall lägga på ett lager till på den. Blir ju högst begränsade storlekar som man får ned i luckan till krypgrunden och sedan skall det då fästas på något vis. Tål att tänkas på helt klart men steg 1 är nog isolera vinden till våren.

Har ställt in ett enkelt konvektorelement i utrymmet för att hålla några plus och det får funka i vinter helt enkelt.
 
V vessen skrev:
Nej det är den inte, vet att det är krav om man bygger idag men vet ej hur det såg ut 1988? Nu är det ju inget garage idag så inga problem men det blir ju något att ta hänsyn till om man i framtiden gör om till garage igen.
Svarar mig själv, plockade fram ritningarna från husets uppförande och kan konstatera att den dörren inte fanns från början, säkerligen något man gjort när garaget gjordes till tonårsrum och man tog bort garageporten, så att den som bodde i tonårsrummet slapp gå utevägen för att komma in till huset helt enkelt. Smidigt då men absolut något som är bra att veta om vid eventuell framtida tillbakabyggnad till garage igen då det som Åsa säger då måste uppfylla brandskyddsregler.
 
Mancave anno 1939?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.