Jag total renoverade mitt hus för ca 1,5 år sedan. Jag bytte all el i huset. Arbetet utfördes av behörig elektriker. Nu har flera av de utanpåliggande uttagen lossnat. Uttagen var inköpta av elektriker. Min fråga är om jag borde förvänta mig att ett uttag kan lossna efter 1,5 år eller om det är elektrikern som har ansvaret för att åtgärda felen? Jag har ännu inte själv försökt att skruva fast dem.

Finns det något sätt att få uttagen att fästa bättre och tåla att dammsugarsladden dras ut något hårt utan att uttaget följer med?
 
Uttagen ska sitta fast.
Hur man bär sig åt att få fast dem och med vad beror till största delen på väggens beskaffenhet.
 
Ett uttag ska sitta fast så länge huset står där, sagt under förutsättning att inget övervåld används.
Tycker du ska höra med elektrikern och be denne fixa till det.

En bild hur det ser ut kan hjälpa till för fler kommentarer.
 
Tack för ditt svar. Jag ska ringa elektrikern på måndag och höra vad han säger. Jag kan även ladda upp en bild
 
Uttagen håller tyvärr inte så bra om man bara rycker ut stickpropparna genom att dra i sladden
Så har du gjort detta ett antal gånger kan det vara orsaken
 
Eftersom uttagen köptes av elektrikern så kommer du få alla utbytta på den berömda garantin som alla elektriker säger att de behöver lägga på 100% på priset för så jag tror du kan vara helt lugn :)
 
  • Gilla
  • Haha
Xaktly och 8 till
  • Laddar…
MultiMan
U Uffe A skrev:
Uttagen håller tyvärr inte så bra om man bara rycker ut stickpropparna genom att dra i sladden
Så har du gjort detta ett antal gånger kan det vara orsaken
Hur skulle uttagen i väggen påverkas om du drar i kabel eller kontakt? Det krävs ju fortfarande samma kraft att få loss den.
 
  • Gilla
Du och 19till och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hur skulle uttagen i väggen påverkas om du drar i kabel eller kontakt? Det krävs ju fortfarande samma kraft att få loss den.
Påverkan på uttaget blir olika då du har en tendens att rycka ut en sladd men dra ut en kontakt.
 
Det borde vara bättre att rycka. Då hjälper tröghetsmomentet till att hålla uttaget på plats.
 
Och inte kommer någon att byta uttagen bara för att dom lossnat, däremot ska elfirman komma och sätta fast dem.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det kan ha funnits en liten chans att jag inte var helt allvarlig med att dom skulle bytas ut... :)
Men ska bli spännande att se om det kommer kosta något att få problemet åtgärdat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.