Tänker använda limfog till smyg men vill ha koll på hur jag grundar. Limfogen har ju massa kvistar normalt och frågan är om det behövs kvistlack? Det är väl inte riktigt samma som med ex. takpanel?

Andra frågan gäller fastsättning. Använder skruvskalle i väggreglarna för att stödja och sedan skruvar på en handfull ställe. Skruvskallen spacklas innan målning, men funderar nu på om man ska försänka skallen och sätta ett plastlock, allt för att underlätta framtida demontering.
 
Limfog är ett bra material om man vill skaffa sig sysselsättning. 2 ggr schellack, 1 målning med lacknaftabaserad oljegrund.
Slipning med 180 papper.
Målas sedan med Jotun lady supreme vattenburen snickeri färg 2 ggr minst.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Tänker använda limfog till smyg men vill ha koll på hur jag grundar. Limfogen har ju massa kvistar normalt och frågan är om det behövs kvistlack? Det är väl inte riktigt samma som med ex. takpanel?

Andra frågan gäller fastsättning. Använder skruvskalle i väggreglarna för att stödja och sedan skruvar på en handfull ställe. Skruvskallen spacklas innan målning, men funderar nu på om man ska försänka skallen och sätta ett plastlock, allt för att underlätta framtida demontering.
Du kan ju skruva ihop den innan och sen bara lyfta den på plats.
Sått någon kil, alt sättlim.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Bra tips, dock ändrade jag mig ang limfog och valde mdf. Grundade och rollade med skumroller med bra resultat.
 
K Kjell_G skrev:
Bra tips, dock ändrade jag mig ang limfog och valde mdf. Grundade och rollade med skumroller med bra resultat.
Härligt, vi kör också ned med här hemma. Till nästa hus blir det nog mdf på sidorna och uppe och där nere blir det nog en tjockare bräda, regel kanske?
 
Ekfönsterbräda monterad ovanför vit MDF-panel, med krukväxter i fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P Pappa1986 skrev:
Härligt, vi kör också ned med här hemma. Till nästa hus blir det nog mdf på sidorna och uppe och där nere blir det nog en tjockare bräda, regel kanske?
Hos oss valde vi mdf på tre sidor och en limfog ek som fönsterbräda. Den monterades först och resten sen. De första åren hade vi inga växter men när vi började ”odla” så lackade jag limfogen.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
[bild]

Hos oss valde vi mdf på tre sidor och en limfog ek som fönsterbräda. Den monterades först och resten sen. De första åren hade vi inga växter men när vi började ”odla” så lackade jag limfogen.
Fasen vad snyggt det blev
 
  • Gilla
Farner
  • Laddar…
S
F Fönster teknikern skrev:
Limfog är ett bra material om man vill skaffa sig sysselsättning. 2 ggr schellack, 1 målning med lacknaftabaserad oljegrund.
Slipning med 180 papper.
Målas sedan med Jotun lady supreme vattenburen snickeri färg 2 ggr minst.
Jotun har en produkt som heter Kvist- och spärrgrund som ger 2 strykningar grund och två strykningar snickerifärg.

Lady supreme finish är toppen. (y)
 
P Pappa1986 skrev:
Fasen vad snyggt det blev
Tackar, har använt eklimfog på lite annat också, öppningar utan dörr och ett räcke/halvvägg i trappan. Bryter fint mot allt vitt.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.